Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
16 feb 2011 21:01
Hallo forummers,
Na veel mogelijke oplossingen op het forum gevonden en toegepast te hebben roep ik toch even jullie hulp in
Probleem: de ventilator bij de kachelbuis van mijn 993 blijft draaien na het uitzetten van het contact. Inmiddels drie mogelijke oorzaken vervangen: 1)temperatuursensor, 2)weerstand en 3)het (double blower) relais in de motorruimte. Maar jullie raden het al - dat biedt geen soelaas. Elke keer na het rijden de stekker lostrekken is ook niet ideaal.
NB. Door het relais te verwijderen en weer te plaatsen stopt de ventilator overigens wel met draaien.
Heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door
barrie op 05 mei 2011 20:13, in totaal 1 keer bewerkt.
16 feb 2011 21:04
Ik denk de relais zelf !!
gr Diablo
16 feb 2011 21:22
maar dat relais is al vervangen door een nieuwe
of is er nog een ander relais?
16 feb 2011 21:26
kan het niet in je contact zitten,als de spanning van het relais is geweest zoals jij aan geeft met het er in en er uit van het relais gaat hij niet meer aan.
probeer het zelfde eens met je accupool even los en er weer aan,dan kijken of hij ook uit blijft.
anton964
16 feb 2011 21:42
wat bedoel je met "de ventilator bij de kachelbuis"?
ik ken de 993 echt heel behoorlijk maar dit zegt me zo niks
16 feb 2011 21:47
Misschien druk ik mij verkeerd uit maar het gaat om de ventilator die links boven de motor zit.
zie hier een link waarin hetzelfde issue speelde:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=174392#174392
16 feb 2011 22:05
Ik heb dit ook gehad, en uiteindelijk werkte hier maar 1 ding: Nieuwe (of in mijn geval gereviseerde) ventilator, was geloof ik 200 E kwijt.
Overigens, je kunt die stekker gewoon los laten met dit weer, dit is een ventilator die alleen nodig is bij erg warme omstandigheden, zoals lang stil staan in de file tijdens een hete zomerdag.
Heb destijds die stekker dagen lang losgekoppeld gehad, geen problemen mee geweest. Even naar je specialist gaan (bij voorkeur geen PC, want die kwamen er bij mij ook niet uit, en was wel diverse 100den euris verder),
succes!
16 feb 2011 23:45
Dank zover voor de reacties
@Marino, speelde er iets van een defecte thermostaat in/bij de ventilator? Als zo'n apparaat toch draait, is de ventilator/motor zelf OK
@Anton964, moest je opmerking een paar keer lezen voordat ik het begreep, maar ga de suggestie zeker even proberen.
Misschien is er ook een link met de hoge lekspanning waar ik last van heb (gemeten met stekkertje van de ventilator eruit).
16 feb 2011 23:48
Ok, dus niet een ventilator voorin - zitten er 2-3
- maar achterin.
Deze duwt warme lucht naar voren voor de kachel maar is ook voor koeling van de motor inderdaad en dan wordt de lucht meer of minder ook geloosd via kleppen onder de motor.
17 feb 2011 0:22
Moet even navragen wat precies het euvel was destijds, laat ik je nog wel weten!
17 feb 2011 18:08
anton964 schreef:kan het niet in je contact zitten,als de spanning van het relais is geweest zoals jij aan geeft met het er in en er uit van het relais gaat hij niet meer aan.
probeer het zelfde eens met je accupool even los en er weer aan,dan kijken of hij ook uit blijft.
anton964
Accupool even los geeft zelfde effect als relais er even uit: ventilator stopt (blijvend). Tot welke conclusie zou dat kunnen leiden Anton
ps. dank voor het meedenken forummers
17 feb 2011 18:51
Ik heb even geïnformeerd hoe het bij mij precies zat:
Het relais vervangen hielp niet, omdat de bedrading die het relais aansluiten, kortsluiting veroorzaakten. Ook de temperatuur sensor was bij mij vervangen, wat dus ook niets hielp. Dat bij mij de motor van de Fan vervangen moest worden, was dat het lager er was 'uit gelopen', mede ook door de overuren die hij had gemaakt door het defect.
Dus: bedrading van het relais (laten) checken!!!
17 feb 2011 19:29
vergeet de temp. sensor niet; deze zit in de dikke kunststof pijp geklikt.
schakelt de ventilator in als het te warm wordt bij de motor...
17 feb 2011 20:18
Paul II schreef:vergeet de temp. sensor niet; deze zit in de dikke kunststof pijp geklikt.
zie opening van het topic: temperatuursensor al vervangen
19 feb 2011 20:06
En, heb je nog wat kunnen vinden?
En tevreden met de lak upgrade?
19 feb 2011 21:41
Hé Marino, not yet
De oorzaak die jij beschrijft lijkt de meest voor de hand te liggen (dank nog voor het checken
). Bezoekje aan mijn specialist doen denk ik maar.
Auto overigens afgelopen zondag opgehaald bij de (familie) spuiter. Ziet er weer top uit na onderstaand spuitwerk:
- voorbumper en rondom koplampen
- dakspoilertje
- rondom voor- en achterruit
- dorpels (roestplekje onder instapstrippen)
- en als bonus remtangen rood
En morgen ander klusje - nieuwe steunen achterbumper, nieuwe deurrubbers, nieuwe/grotere tips.
19 feb 2011 22:10
Gaaf man, heb je gelijk weer het gevoel een ' nieuwe' wagen te hebben, en die remklauwen zijn natuurlijk zeker mooi!
Kom je hem nog een keertje showen?
19 feb 2011 22:38
Sowieso bij de tunnelchallenge. Maar de pangermanica staat ook nog onder voorbehoud in de agenda.
05 maart 2011 16:34
Is het al opgelost met je fan? Was even benieuwd...
05 maart 2011 17:37
Nog niet. Ik bezoek de specialist over een maandje of zo met een aantal kleinere klachten waaronder deze. Het is even behelpen: stekkertje aansluiten als ik ga rijden en stekkertje los als we weer thuis zijn
Enne ik wacht nog op de gouden tip vanuit het forum
05 mei 2011 20:33
Oorzaak gevonden! Voor de forummers die hetzelfde probleem tegenkomen:
De P. is vandaag bij de specialist geweest om o.a. het probleem van de draaiende ventilator te laten onderzoeken. Het bleek dat de storing werd veroorzaakt door aansturing vanuit de kachel-unit; theoretisch dus een nieuwe kachel-unit monteren maarrrrr we weten hoe prijzig dit is (ca. 1300 euri)
Maar de specialist kwam met het idee een schakelaartje te plaatsen tussen de unit en de ventilator
(veul goedkoper)
En daarmee is ook gelijk het probleem van de te hoge lekstroom opgelost
Verder airco laten repareren (nieuwe condensor). Kunnen we eind juni met raampjes dicht naar en in Zwitserland rijden. Zie
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=30728
05 mei 2011 20:51
wie is je specialist? McGyver?
Enfin, goed dat alles het weer doet.
05 mei 2011 21:36
Goed te horen, Hans!
05 mei 2011 23:59
waarom laat je d kachel unit niet gewoon maken.
zijn bedrijven genoeg die een nieuw telais op de print kunnen solderen.
gr anton964
06 mei 2011 10:37
Ik had begrepen dat de ervaringen met reparaties van kachel units niet echt positief waren. Maar het is zeker het uitzoeken waard. Kan je mij een adres PB-en?
thanks
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.