Ik las in een persoonlijke reactie van iemand hier , de verschillende bandmaten voor en achter. Daarvoor is mijn spreadsheet minder geschikt.
Met een kleine omweg echter wel te gebruiken.
Vul voor elke as apart de gegevens als voor as in , ook in het eerste deel om de normaal gewichten te berekenen. Dit werkt echter meestal niet meer , omdat de ouderwetse normaalgewichten voor 3 personen en beetje vracht ( Porche mogelijk 2 personen) tegenwoordig niet meer gegeven worden.
Tegenwoordig is normaal gebruik 4 personen en vracht, waarvoor de maximaal toelaatbare aslasten ingevuld worden in de formule. Dit zal voor Porche mogelijk ook weer iets anders zijn.
Maar als je het eerste deel toch niet kan gebruiken kun je net zo goed mijn "grote serieuse bandendruk en aslastenspel" gebruiken waar je voor en achter verschillende maten in kunt vullen. Ook kun je daar zelf personen en vracht op verschillende plaatsen zetten en zo je eigen normaal gewichten bepalen.
Is er trouwens plaats voor vracht onder de voor-kap bij een Porche.
Of alleen een soort kattebak achter de bestuurder ( zoals in VW kever)?
Het load-percentage of grip-percentage dat ik daarin gebruik is ook te gebruiken om onder- en over-stuur te beinvloeden. Bij 100% Load% maximale grip zonder bandschade.
85% load% geeft bij gemiddelde banden nog net geen gestuiter, maar bij de banden met korte bandwang ligt deze grens zeer waarscheinlijk bij een hoger perscentage. Dit soort banden neem je voor het uiterlijk en niet voor de grip en comfort. Dit load% heb ik zelf geintroduceerd en betekent wat het werkelijk gewicht op de band is van het gewicht waar je de druk op berekent.
Dit zal ook het % zijn wat het werkelijk oppervlak op de weg is van het oppervlak wat bij het rekengewicht op de weg zou staan, wat weer iets zegt over de grip van de band.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... ndruk-spelOok weer in deze map de spreadsheets downloaden en openen in Excell of soortgelijk. De 7 versie is met net zo uitgebreide bandendrukberekening als de spreadsheets die ik in mijn vorige post genoemd heb.