Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 10:18

kworleipkweetutnietmeahhh :shock: wie weet wat de bandenspanning op 18 inch moet zijn banden maat 225 en 265 ze zitten op een 964

de een zegt 2.5 en 3.0

de ander weer 2.5 rondom

de ene weer 2.3 en 2.7

waar vind ik de juiste data , of heeft dit ook met onder andere persoonlijk voorkeur te maken ?????

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 10:25

heeft vooral te maken met hoe de banden slijten:

Te hoge spanning: goed voor het sturen maar de band staat wat "bol" op de weg waardoor hij in het midden teveel slijt tov de randen.
Te lage spanning: goed voor het comfort, slecht voor het rijden (tot op het gevaarlijke af) en de band lijst meer aan de randen dan in het midden.

Achter zit meer gewicht dan voor, dus mijn (fiscalisten-) logische gedachte is dat de spanning achter wat hoger moet zijn dan voor.

Als je nu eens de data neemt van de originele bandenmaat en daar 0,3 bar rondom bij pompt... dan zit je al aardig in de richting lijkt me.

Wat vinden de experts??

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 10:35

2,5 bar voor en 2,8 bar achter Knauff. :salut:

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 10:50

daarom vroegt ik ook om data :mrgreen: , suggesties had ik al omschreven :wink:


meeste data is ook allemaal gebaseerd op 17 inch wat normaal ook de max is op een 964


de enige porsche 964 die origineel met 18 inch speedliners rijd is een 964/965 en daar zijn ook 2 data,s van:


2,5 rondom

of

2.5 en 3.0

dus :?:


waar komt jouw data dan vandaan Frantzzzzzzz als ik vragen magt ?

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 11:15

Knauffert ... krijtstreep op de band zetten - en dan even 'n rondje om de kerk gummen :idea:

Zelf had ik onder de 964 ook 2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter - bij de 993 en Carrera 3.2 Idem Dito ..

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 11:45

of ipv krijtstreep effe beetje poeder opsmeren.... weet je het ook

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 11:51

drknauf schreef:waar komt jouw data dan vandaan Frantzzzzzzz als ik vragen magt ?


Info komt van Frank Schmidt waar ik vorige week exact dezelfde bandenmaat onder mijn 964 heb laten leggen.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 15:16

2,5 voor en (bijna) 3.0 achter. Data (advies) van Porsche Centrum.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 15:19

gast schreef:bandenspanning koud of warm :wink:


Hangt er een beetje van af hoe snel hij zijn bandjes poetst. :mrgreen:

@MarkS: 993 of 964?

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 15:30

993

is er een reden dat die zou moeten afwijken voor 964?

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 15:32

Hangt volgens mijook van je rijstijl af,

ik merk dat als je veel hoge snelheden rijdt dat ook bij 2,5 de achterbanden nog iets sneller in het midden slijten dan aan de buitenkant.
maar zachter vind ik ook niet prettig

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 15:58

MarkS schreef:993

is er een reden dat die zou moeten afwijken voor 964?


Qua bandenspanning zou ik niet weten maar wat betreft advies van een officieel PC omtrent 18" onder een 964 wel.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 16:08

met de bandenspanning kun je ook je overstuurprofiel wat bijstellen, als je een c2 hebt.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 16:19

ik gaat denk eens een jaartje 2.3 en 2.7 proberen

ik heb de meeste andere opties al geprobeerd.


voor gaat altijd al langer mee staan bij mij op 2.5 ,

kheb een jaartje achter met 2.5 gereden dan issie zo verdwenen nog geen 15.000 km, reed qua comfort heerlijk

bij een jaartje 3.0 reed ik er er ruim 20.000 km mee achter (ja ik weet het ik rijd als een dooie) maar ik vind het net iets te hard rijden !

vandaar ik maar eens een jaartje 2,7 ga proberen :idea:

rijd er iemand hierzo op 2.7 achter zoja hoe vind diegenen dat rijden?

of is het wat ik al vroeg ook persoonlijk ?

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 19:29

2.3/2.7 dat zijn 997 cijfers Mike :!:
wel voor 19" :wink:

voor zou ik 2.5 doen op je P.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 20:45

Olaf schreef:Knauffert ... krijtstreep op de band zetten - en dan even 'n rondje om de kerk gummen :idea:

Zelf had ik onder de 964 ook 2.5 Bar voor en 3.0 Bar achter - bij de 993 en Carrera 3.2 Idem Dito ..


Ik ook toen op mijn 964 met dezelfde bandematen: 2,5 voor en 3,0 achter.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 20:51

Dat zijn ook de waarden voor 18" op de 993.

Re: 18 inch bandenspanningen

13 mei 2011 21:24

Bandendruk heeft alles te maken met gewicht op de band en de snelheid waarmee je maximaal wilt rijden.
Ik heb eens de formule bemachtigd die de bandenfabrikanten gebruiken om de adviesdrukken te bepalen voor autobanden.
Heb mezelf Excell aangeleerd om er spreadsheets voor te maken.
In de volgende map op mijn publieke map van skydrive hotmail staat spreadsheet en voorbeeld om adviesdruk om te rekenen voor andere dan de originele banden, of om de originele te controleren en te zien of je voor andere omstandigheden verantwoord lager kan gaan.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen
Download en open de spreadsheets in Excel of compatible programma om er mee te werken, in de browser lukt niet.
Vanuit deze map kun je verder navigeren over mijn hele publieke map , net als in een forum, voor meer spreadsheets , ook een om de nieuwe koude druk te bepalen voor andere warme temperaturen in de band.
Zijn er nog vragen of wil je hulp , vraag het dan hier.

Re: 18 inch bandenspanningen

14 mei 2011 15:13

17in. 964. 2.5 voor 3.0 achter. (staat bij mij ook op een sticker in de motorruimte). Maar 3.0 achter in de stad is geen pretje.... 2.7 vind ik hard zat

Re: 18 inch bandenspanningen

16 mei 2011 10:33

Ik las in een persoonlijke reactie van iemand hier , de verschillende bandmaten voor en achter. Daarvoor is mijn spreadsheet minder geschikt.
Met een kleine omweg echter wel te gebruiken.
Vul voor elke as apart de gegevens als voor as in , ook in het eerste deel om de normaal gewichten te berekenen. Dit werkt echter meestal niet meer , omdat de ouderwetse normaalgewichten voor 3 personen en beetje vracht ( Porche mogelijk 2 personen) tegenwoordig niet meer gegeven worden.
Tegenwoordig is normaal gebruik 4 personen en vracht, waarvoor de maximaal toelaatbare aslasten ingevuld worden in de formule. Dit zal voor Porche mogelijk ook weer iets anders zijn.
Maar als je het eerste deel toch niet kan gebruiken kun je net zo goed mijn "grote serieuse bandendruk en aslastenspel" gebruiken waar je voor en achter verschillende maten in kunt vullen. Ook kun je daar zelf personen en vracht op verschillende plaatsen zetten en zo je eigen normaal gewichten bepalen.

Is er trouwens plaats voor vracht onder de voor-kap bij een Porche.
Of alleen een soort kattebak achter de bestuurder ( zoals in VW kever)?
Het load-percentage of grip-percentage dat ik daarin gebruik is ook te gebruiken om onder- en over-stuur te beinvloeden. Bij 100% Load% maximale grip zonder bandschade.
85% load% geeft bij gemiddelde banden nog net geen gestuiter, maar bij de banden met korte bandwang ligt deze grens zeer waarscheinlijk bij een hoger perscentage. Dit soort banden neem je voor het uiterlijk en niet voor de grip en comfort. Dit load% heb ik zelf geintroduceerd en betekent wat het werkelijk gewicht op de band is van het gewicht waar je de druk op berekent.
Dit zal ook het % zijn wat het werkelijk oppervlak op de weg is van het oppervlak wat bij het rekengewicht op de weg zou staan, wat weer iets zegt over de grip van de band.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... ndruk-spel
Ook weer in deze map de spreadsheets downloaden en openen in Excell of soortgelijk. De 7 versie is met net zo uitgebreide bandendrukberekening als de spreadsheets die ik in mijn vorige post genoemd heb.
Plaats een reactie