Ik heb het tapijt 2 jaar geleden zelf geheel vernieuwd in mn 3.2. De 993 zal weinig anders zijn.
KHM (
http://www.cabrio.de ) levert complete sets op maat in originele stof. Kwalitatief erg goed en nauwkeurig op maat. Het zou zo maar kunnen dat bedrijven die dit stoffeerwerk doen de tapijtsets ook bij KHM inkopen (ik omschrijf het voorzichtig maar van enkelen weet ik dit zeker).
Het vervangen zelf is een behoorlijke klus. Je moet het oude tapijt lostrekken, ik heb veel tijd besteed aan het verwijderen van lijmresten met een plastic krabber en soms thinner. De lijm is vaak keihard en bros geworden; het verandert in poeder als je het wegkrabt. Ik heb steeds deel voor deel verwijderd / vernieuwd; dan hou je goed zicht op hoe de verschillende delen op hun plek gelijmd zitten. Als je alles eerst in 1 keer lostrekt dan wordt t een grote puzzel; je staat verbaasd over het aantal losse stukken ...
Bij de 3.2 zit het tapijt direct op het plaatwerk gelijmd. Ik heb eerst een dunne laag rubber ondertapijt op het plaatwerk gelijmd, en daar de tapijtset weer bovenop. Dat maakt het een stuk mooier vind ik en het dempt geluid van de carosserie. Op die manier voorkom je ook dat de relatief dunne matten de vorm aanemen van de kuilen in het plaatwerk van de bodem van de auto.
Onder de achterzitjes zit bij de 3.2 een dikke laag bitumen, deze is verantwoordelijk voor de bitumen lucht in de oudere 911-jes, vooral als het warm is. Deze laag heb ik er uit gehaald en vervangen door 2 lagen rubber ondertapijt (gelijmd). Daar dan weer de bekleding overheen.
Belangrijk: gebruik prof lijm; ik heb er de nodige spuitbussen contactlijm van 3M doorheen gedraaid. Vergelijkbare B / hobby producten zijn echt B producten (knudde).
Laten doen kost vast een paar stuivers want het is veel werk. Rovako heeft mij (als ik goed herinner) ooit 3 dagen werk aangegeven, dat geloof ik graag.
Zelf heb ik er zeker het dubbele aan besteed, maar zoals gezegd wel een rubber onderlaag toegevoegd.
Auto knapt er enorm van op.