Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
09 jul 2011 19:40
Hallo forummers.
Op het gevaar af dat ik een enorme discussie uitlok toch een simpele vraag aan jullie:
Uit nostalgische overwegingen kocht ik een mooie 3.2 Carrera Targa van '85. Helaas ontbreekt een stuurbekrachtiging. Op lange tochten door Europa wordt dit natuurlijk knap vermoeiend. Ben me nu aan het oriënteren en ik sta voor de keuze tussen een 964 cabrio en een 993 cabrio. Graag een paar voors en tegens................. Dan kan ik het weekend genieten van jullie meningen en daar mijn info uit halen.
Gr.
Berend
09 jul 2011 19:47
Lange tochten door Europa
993
Genieten van het "pure" gevoel op kortere afstanden
964
My2ct
09 jul 2011 19:51
bjft schreef:Op het gevaar af dat ik een enorme discussie uitlok toch een simpele vraag aan jullie
De vraag is misschien wel simpel maar het antwoord niet.
Heb ook een 3.2 gereden. Daarna overstap gemaakt naar 993 Carrera (2). Maar het ontbreken van de stuurbekrachtiging in de 3.2 was voor mij in ieder geval nooit een overweging. Tenzij je op je lange tochten door Europa continu aan het inparkeren bent.
09 jul 2011 20:09
Mark.
Dan geef ik je in overweging om net als ik de Stelvio en de Col de Turini en nog een paar van dat soort "straatjes" te rijden. Tevens heeft Frankrijk meer Ronde Points dan wij in Nederland koeien in de wei. Als beetje Frans dorp hoor je er niet meer bij zonder tenminste twee van die dingen. En als je dat dan drie weken hebt gedaan..
Maar goed: 993 of 964?
Berend
09 jul 2011 20:28
Ja de stuurbekrachting was ook bij mij geen punt
Mijn eerste 911 had ook geen rembekrachtiging, zo lekker puur
Vond na 16 jaar een "gewone" 911 de 964 zwaar aanvoelen met al zijn extra's.
Mijn huidige 993 heb ik nu 6½ jaar en is werkelijk een topper, echt de beste tot nu toe
09 jul 2011 20:30
Heb in de 6 jaar met de 3.2 genoeg vergelijkbare routes gereden. Als de auto in beweging is heb ik het sturen nooit als zwaar ervaren. Gewoon voordat je vertrekt een avondje intensief gaan indoor karten. Of een abonnementje sportschool misschien?
Maar even serieus. Dit is zo persoonlijk. Gewoon zelf in een 964 / 993 (bochtjes) gaan rijden. Wat voor de één licht en comfortabel is vind de ander (te) sportief.
Wat vind je zelf de mooiere 911? Zowel de 964 als de 993 zal namelijk ten opzichte van je 3.2 een stuk "moderner" rijden.
Persoonlijk ben een erge fan van de look & feel van de 993. Alhoewel ik de styling en (vooral) het geluid van de 964 ook top vind.
09 jul 2011 20:31
+punt 964
vormgeving
+punt 993
vormgeving
Verder is de 993 moderner, dus het is net wat je wil. Wil je zo modern en comfortabel mogelijk, en je twijfelt tussen een 964 en 993, neem dan de 993. Of beter: kies voor een 996
09 jul 2011 20:53
Tja, dat is ook een beetje mijn dilemma bij zo'n vraag want ik denk dat je met een Panamera met PDK die bochtjes nog veel soepeler en makkelijker rijdt.
09 jul 2011 21:24
Sinds ik 4 nieuwe banden op m'n 3.2 heb laten monteren en de boel perfect heb laten uitlijnen stuurt mijn 3.2 veel fijner en lichter dan voorheen. En ik neem aan dat de bandenspanning in orde is.
On topic: 993 is de modernste met het mooiste onderstel (multilink achteras). Als ik zou wisselen zou ik voor de 993 gaan.
09 jul 2011 21:25
Prijsverschil rechtvaardig MI niet het 'voordeel' wat de 993 Cabrio heeft ten opzichte van de 964 Cabrio
.. op lange tochten merk je MI niet echt dat je geen stuurbekrachtiging hebt.
Dat merk je eerder op korte stukjes en in het stadsverkeer ..
09 jul 2011 22:52
Hangt miss.ook een beetje van jou eigen leeftijd af, op oudere leeftijd indd. servo
stuurbekrachteging een pluspunt.....
Als ik jou was, zou ik voor de (modernere) 993 gaan
Nog veel suc6 met de zoektocht.
09 jul 2011 23:18
Ben met de 964 targa in Frankrijk geweest, heerlijke kar en niet vermoeiend. De 3.2 vandaag 280km door de oostelijke provincies gestuurd. Beetje zwaarder, maar zoveel feedback , heerlijk. Als het gaat om langere vakanties dan zou ik ook altijd voor de 964 kiezen. Terug uit Frankrijk 1100km super goed te doen. Wil je het leven nog smoother maken neem een 993 denk ik. Maar voor mij is een 964 voldoende op lange ritten.
De 32 blijft mijn 'boy-racer'
09 jul 2011 23:23
Ik zeg 964. 993 is mij net effe wat te modern.
Maar; rijden is beleven. En beleven is weten. Of was meten weten? Eh...
Rijden met die hap, daarna kun je er over praten op een forum. Succes met je beslissing!
09 jul 2011 23:51
Ik heb zelf een 964 C2... de echte 911 look, maar de motor van de 993 is beter. hydraulische klepstoters en varioram.
Het prijsverschil is echter groot, een goeie 964 heb je voor 20 tot 25 K, een 993 30 tot 35 K.
Go figure....
10 jul 2011 2:03
Tja ik heb een 964
En vind de achterkant vanbde 4s of turbo bij een 993 echt super
De voorkant soms weer wat te lief.
Ik heb in mijn 964 een 993 motor en dat is echt beter, sneller soepelervecht een hele verbetering,
Het onderstel van de 993 daar zijn de meningen over verdeeld door zijn constructie is het misschien niet de aller strakst sturend maar wil je dat wel op de openbareweg.
Wel meer comfort en minder staartlistig.
Mijn huidige 964 stuurt strak en daardoor belabbert met spoorvorming,
Alles heeft zijn voor en tegens maar een 964 met 993 moter is toch wel ideaal
10 jul 2011 7:06
Maar zonder dollen, ik vind zelf mijn 964 niet zwaar sturen. Ik heb er inmiddels zo'n 40000 KM mee gereden waaronder vele buitenlandritten over heuvelachtige, bochtige wegen.
Toegegeven, hij stuurt niet zo licht als mijn DD maar dat ervaar ik bij een sportwagen/hobbyauto niet als gemis. Integendeel.
Als je niet teveel waarde hecht aan de klassieke uitstraling en graag een makkelijk sturende 911 wilt hebben zou je misschien eens een proefrit in een 996 cabrio moeten maken. Gewoon om het eens te ervaren. De prijzen van de 964, 993 en de 996 liggen inmiddels redelijk dicht bij elkaar.
Als het mogelijk is zou ik overigens in alle modellen gaan rijden dan kun je het allemaal ervaren. Het is net als vroeger in de speelgoedwinkel. Muntjes in de zak en dan die Qual der Wahl.
Veel plezier
10 jul 2011 10:00
rob964.c4 schreef:Mijn huidige 964 stuurt strak en daardoor belabbert met spoorvorming,
Daar heb je gelijk in Rob
Vooral als ze iets gaan slijten
10 jul 2011 11:08
Ik heb met mijn vorige 3.2 35.000 km gereden waarvan het meeste op trips. Zelfs mee naar Rome gestuurd vorig jaar. Allemaal geen probleem. Miste eerder de airco dan de stuurbekrachtiging
Dat gezegd hebbende, zou in deze keuze voor een 993 gaan. Als je moderner rijdend klassiek wilt, ga dan ook direct voor de laatste luchtkoeler. Verschil tussen 3.2 en 964 vind ik niet heel groot en bij de 993 krijg je dan ook nog een hele andere ophanging / wegligging en een betere kap.
Ga wel even proefrijden. Ik was zelf een maand geleden de overstap aan het maken naar een 993 cabrio en heb uiteidenelijk toch vanwege het rijgevoel weer een 3.2 gekocht. Een 993 is een briljante machine en er komt er vast nog wel een keer eentje, maar voor mijn avonturenauto vind ik het prima als het allemaal wat meer werken is. G50 verandert ook veel aan het gevoel. Makkelijker schakelen is ook minder werken. En je kunt er bijvoorbeeld minder brede fuchsen onder gooien.
10 jul 2011 11:34
993 is toch de moderne klassieker...daarbij is ie technisch weer iets verder ontwikkeld dan de 964, waardoor oa onderhoudskosten aan motor wat lager kunnen uitvallen. Bij een cabrio is het automatische wIndschot in de 993 wel errug handig. Maar er zijn mensen die de klassiekere looks van de 964 mooier vinden, en da's weer een kwestie van smaak. De tip is al gegeven; ga ze allebei rijden (en missch ook 996?) en ga veel lezen, bijv op
http://www.993-cabriolet.de/993Cabrio.htmDaar staan artikelen uit de tijd van de introductie waarin de verschillen beschreven staan (natuurlijk allemaal gepresenteerd als verbeteringen)
10 jul 2011 11:58
JorisLoet schreef:.. bij de 993 krijg je dan ook nog een hele andere ophanging / wegligging .
.. de spijker op z'n kop
.. daarom juist de 964
(wat mij betreft)
11 jul 2011 10:20
klopt..daarom voor mij ook geen 964 0f 993 maar voor de TS wel.. gewoon 993 dus.
12 jul 2011 16:08
Is erg persoonlijk dus is er maar 1 oplossing: zelf proberen.
Persoonlijk vind ik het "basic" gevoel van de 3.2 erg lekker.
Ben ooit een keer om 04:00 vertrokken uit Haarlem en stond om 11:30 met mn ski's aan bovenop de Arlberg
De 964 vind ik uiterlijk te veel een met plastic opgeleukte 3.2 hoewel ik m wel steeds mooier begin te vinden, maar de 993 zou mijn vervolg zijn op een 3.2.
Moet bekennen dat ik nog nooit in een 964 of 993 heb gereden.
12 jul 2011 20:54
Hoewel het eigenlijk zinloos is om hier een persoonlijke mening te geven, lijkt me de keuze helemaal niet zo moeilijk.
Of je houdt van de 964 of van de 993 een beetje meer (of minder).
Meen hier ooit gelezen te hebben dat de 964 het beste geschikt is als echte stuurmansauto qua onderstel.
Persoonlijk kan ik niet wennen aan de 968 neus van een 993, de achterkant is werelds. En de remmen natuurlijk.
Toch zou ik voor de 964 gaan. De laatste nog enigszins rauwe (standaard)911.
SC
12 jul 2011 20:58
Zou voor de 993 gaan. Staat en leuke in het koopjes topic. Er is wel nog enige discussie over wie de eigenaar is maar een erg mooie bak. Laatste der lufties en een geweldige wagen om te rijden. Wil je het wat rauwer zou ik i.d.d. voor de 964 gaan. Ook mooi.
12 jul 2011 21:36
Als je rauw wilt moet je een 3.2 kopen. 964 heeft wel gewoon stuurbekrachtiging en korte schakelpook en is daarmee al weer een stuk milder dan een 3.2. Een G50 3.2 is een hele comfortabele auto waar je heerlijk in kunt rijden. Ook lange ritten.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.