Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Koppelingspedaal 964 (en 993) blijft hangen bij vol vermogen

17 aug 2011 15:28

De Koppelingspedaal van mijn 964 blijft soms 'op de bodemplaat' liggen. Ben benieuwd of anderen dit ook hebben en wat een oorzaak/ goede oplossing is voor dit probleem.

Gebeurt alleen als ik vol vermogen geef. ook als ie al helemaal is opgekomen (slipt dus niet). kan dus mijn inziens niet komen door half laten opkomen in combinatie met te snel het vermogen erop zetten.
Hoewel ik dus niet het idee heb mijn platen te verbranden (maar zeker weten doe ik dat niet :( ) is het toch een heel onplezierig effect en kan ik me niet voorstellen dat het geen extra slijtage opleverd.

Ben dus erg benieuwd of het herkenbaar is en hoe het op te lossen is!

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

17 aug 2011 15:31

Hoe lang zit deze koppeling er al in? Rijdt je vrouw ook in de waguh? :cheesy:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

17 aug 2011 21:38

tenzij je weinig tot geen reukvermogen hebt: verbrande platen ruik je echt wel!

Merkwaardig probleem zeker in relatie tot vol vermogen. Herken je dit;

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/294638-964-clutch-going-floor.html

of dit:

http://forums.pelicanparts.com/porsche-964-993-technical-forum/449676-964-c4-clutch-problem.html

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

18 aug 2011 17:14

Wanneer is voor het laatst de koppelingcilinder vloeistof vervangen? Zit op het zelfde reservoir als de remvloeistof.
Als je vol vermogen vraagt is de motor heel warm (heet), als er water in je koppelingslang zit kan dit gaan koken.
Resultaat is dat je pedaal beneden blijft hangen.

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

19 aug 2011 0:59

Dus om het kort samen te vatten ... vorming van een luchtbel als ik de vorige post en links goed gelezen en begrepen heb ?

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

19 aug 2011 8:21

porsche@911 schreef:vorming van een luchtbel

:cheers:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

19 aug 2011 8:25

cavitatie, om een moeilijk woord te gebruiken. :roll:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

19 aug 2011 16:49

Dank voor de tips. Inderdaad recent de koppeling vervangen en daarna al een keer extra ontlucht. Daarna wel iets beter, maar zeker niet weg. Ga nu de truck toepassen de 'grote bel' klein te maken zodat ie er wel uit komt. Laat van me horen, waarschijnlijk volgend weekend!

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

19 aug 2011 17:43

Het hoeft geen luchtbel te zijn maar vocht
Volgens mij word dat bedoelt.

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

29 aug 2011 1:15

@Rob964.c4 ... oneens. Een beetje het verhaal van de kip en het ei.

Remvloeistof is hydraterend. "Trekt" water aan en daardoor kookpuntverlagend. Hierdoor zal eerder het verschijnsel dampbel/luchtbel optreden in het remsysteem dan bij een volledig ontlucht remsysteem met verse remsvloeistof. Een eventuele dampbel onstaat dus dóór vocht/water.

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

29 aug 2011 7:57

klopt dat bedoelde ik eigenlijk ook,
maar vanaf de telefoon niet zo veel tekst gebruikt het ontluchten zal maar een tijdelijke oplossing zijn.

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

30 aug 2011 20:34

het weekend ontlucht (zat er wel in), maar heeft niet geholpen. :evil: blijft nog steeds hangen. Ga over 2 weken de remvloeistof vervangen en de koppelings cilinders smeren (achter maakt geluid). Zien of dat helpt. laat ik natuurlijk weer horen. vervang ik direct mijn tussen demper voor een cup pijp. just for the fun!! :ba:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

29 sep 2011 13:22

Vorige week de vloeistof (ate super blue, dot 4) vervangen en koppelingscilinder achter schoongemaakt en gesmeerd. Probleem is verholpen (koppelingspedaal bleef op de bodem liggen bij vol vermogen), maar heb er iets anders voor terug. Bij (hard) remmen zakt het koppelingspedaal weg. Accumulator is nog redelijk goed en ook niet slechter geworden, dus verwacht dat het daar niet aan kan liggen...
Rara, hoe kan dat? Iemand een idee?

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

29 sep 2011 20:43

Het probleem met een onderin hangend koppelingspedaal heb ik ook bij mijn 993. Ik had het niet zo in de gaten, maar ook bij mij blijft het pedaal af en toe met name bij een rustige bediening het pedaal onderin hangen. Sterker nog, na een rit vanuit Frankrijk kon ik de volgende dag helemaal niet meer schakelen. Ik moest eerst het koppelingspedaal met de hand omhoog trekken. Volgende week gaat de auto voor meerdere garantieklusjes naar de dealer o.a. met deze klacht. Als ik wat weet over hoe en wat horen jullie. Het lijkt me eenzelfde gevalletje als van john964.

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

30 sep 2011 2:43

Jong964 schreef: Bij (hard) remmen zakt het koppelingspedaal weg. Rara, hoe kan dat? Iemand een idee?



Bij remmen zakt het koppelingspedaal weg :?:

Klopt deze zin, want hier kan ik mij even niks bij voorstellen :roll:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

30 sep 2011 7:09

Ik ook niet, maar het gebeurt toch echt. In neutraal, koppelingspedaal mooi hard en dan een noodstop: ligt ie bijna helemaal op de grond, zonder hem aan te raken... :cry:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

30 sep 2011 19:52

beste,

kan het bevestigen dat het wel degelijk kan.
heb er ook last van (maar enkel bij echt hard remmen), maar heb ook geen idee hoe het komt...laat staan om het te verhelpen.

ben ook benieuwd naar de reactie

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

30 sep 2011 20:13

Ik heb er de ballen verstand van :ass: , maar ik doe eens een gooi:
door de grote remvertraging gebeurt er iets met de vloeistoffen,
en ontstaat er ergens een vacuum o.i.d.
(en i.p.v. druk onder het pedaal ontstaat er een onderdruk? :cheers: )

Ik ga er voor het gemak vanuit dat er hydraulica aan het pedaal vast zit en
niet een of ander stangen-/kabelsysteem ..., toch? :scratch:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

10 apr 2012 22:05

Koppelingscilinder achter vervangen. Perfect. Alles blijft hard, ook bij (heel) hard remmen. Klusje van een paar tientjes (als je het zelf doet) en weer een heerlijk gevoel in de pedaal.
Plezier voor degene die dit probleem ook zo kan verhelpen en dank voor de reacties!

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

10 apr 2012 22:16

@ zich_op_oneindig: Hygroscopisch heet dat met een moeilijk woord. Cavitatie is iets anders. :wink:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

10 apr 2012 22:30

Het ''probleem'' van bjft met zijn (blijven hangende koppelingspedaal) openbaart zich soms ook bij mijn 993, met name bij rustige bediening en terug laten opkomen van het koppelingspedaal, dit probleem was er al voor dat onlangs de complete koppeling e.d. vervangen zijn, en is er dus nog steeds. Hoe is het probleem van bjft afgelopen ?

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

11 apr 2012 7:41

Zicht_op_oneindig schreef:cavitatie, om een moeilijk woord te gebruiken. :roll:


volgens mij bedoel je" vapour lock" :mrgreen:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

11 apr 2012 9:00

Ellan Vannin schreef:Hoe is het probleem van bjft afgelopen ?


Een PB doet soms ook wonderen :wink:

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

11 apr 2012 10:55

Goed idee thanks :D

Re: Koppelingspedaal 964 blijft hangen bij vol vermogen

11 apr 2012 15:06

Ellan Vannin schreef:Het ''probleem'' van bjft met zijn (blijven hangende koppelingspedaal) openbaart zich soms ook bij mijn 993, met name bij rustige bediening en terug laten opkomen van het koppelingspedaal, dit probleem was er al voor dat onlangs de complete koppeling e.d. vervangen zijn, en is er dus nog steeds. Hoe is het probleem van bjft afgelopen ?


Het probleem van mijn 993 is opgelost doordat er een koppelingscilinder is vervangen. Volgens mij zijn er twee, maar welke vervangen is weet ik zo gauw niet. Tevens bleek de vloeistof in het systeem behoorlijk vervangen/opgegaan in water wat de bediening ook niet beter maakte. Het koppelingspedaal blijft niet meer hangen. Alleeeen dat kleine laatste stukje. Bij rustige bediening, dus bij schakelen als een automaat (een goeie dan wel te verstaan) en dus ook zijdezacht de koppeling bedienen, blijft het pedaal toch nog het laatste stukje hangen. Even met de zool terugtrekken is het motto. Als je een oneffenheidje hebt gehad spring het pedaal helemaal terug. Of bij een vlotte bediening. Het lijkt dus alsof er iets blijft hangen. Een rubbertje of zo dat nog ergens tussen zit..... Ik heb nog geen gelegenheid gehad om even bij PSCT langst te gaan. Moet toch nog even de handschoenen ophalen (wat een actie......) :mrgreen:
Plaats een reactie