Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

04 sep 2011 13:34

hoi, vanmorgen begonnen met het vervangen van de geluidsinstallatie in mijn boxster 2003. dashboard-speakers vervangen en nieuwe draden getrokken (ging goed). deurspeakers ga ik vandaag niet redden dus dat wordt een ander weekend

wel wilde ik vandaag de headunit al vervangen. heb veel info van internet gehaald maar liep net vast. ik heb op de plaats van de radio een constante 12V + en een massa wat eigenlijk genoeg is. maar ik wil een geschakelde 12v + hebben ( dus contact uit = radio uit) dit i.v.m. het leegtrekken van de accu. de geheugenfunctie van de radio blijft wel aan de constante 12V + maar die verbruikt zo goed als niks.

op deze foto is de (huidige) stekker te zien waar ik de constante 12 V + nu op heb en een massa ( of - )

album/album_page.php?pic_id=52355

wie heeft enig idee hoe ik een geschakelde 12V + bij de radio kan krijgen. volgens een handleiding zou dit de oranje draad zijn ( zekering E1) maar is bij mij niet aanwezig. op zekering E1 zitten andere dingen ( zie foto )

in het overzicht van de zekeringkast ( zie foto ) zie ik zo ook niet direct een zekering waar ik een geschakelde 12+ vandaan kan halen.

album/album_page.php?pic_id=52345

graag advies !
Laatst bijgewerkt door redriver op 04 sep 2011 20:00, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

04 sep 2011 13:49

Afbeelding

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

05 sep 2011 5:10

heb vanmorgen nog even in de zekeringkast gekeken. en alle lege posities hebben maar 1 metalen klemmetje voor een zekering. alle gebruikte posities hebben 2 klemmetjes. moet dus wellicht nog wat aangepast worden voordat er evt. een extra zekering bijgebouwd kan gaan worden ?

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

05 sep 2011 7:06

je kan natuurlijk geschakelde stroom halen van één zo'n vrije aders door er een draadschoen in te pluggen en dan verderop een lijnzekering inbouwen.

Afbeelding



wil je dit niet, dan moet je een metalen voetje halen (van zo'n sicherungshalter) die in zo'n lege positie van je fusebox past.

Afbeelding

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

05 sep 2011 15:49

ik begrijp dit. maar mij gaat het om dat de schakeling "parralel" loopt met het contactslot. niet het slot zelf maar wel met de stand. dus contactslot aan is radio aan en v.v.

hoe kom ik daar (makkelijk en snel :lol: ) achter ?

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 18:25

Jammer dat hier geen vervolg op is gekomen.
Hoe heb je het opgelost? Ik zit met dezelfde vraag.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 19:21

Volgens mij moet er toch een geschakelde + in de voedings-bedrading zitten naar de radio.......... :!:

Vaak is dit een draad met rode kleur icm met een andere kleur dus rood/wit oid.

Zoals zo vaak is "meten is weten" dus met een multimeter is het snel te vinden welke draad de geschakelde + is

Succes

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 19:49

Sinds de introductie van het CANBUS systeem is er geen geschakelde plus meer bij de fabrieksradio te vinden. De fabrieksradio zit ook op het canbus systeem en weet wanneer hij aan moet gaan. Wat altijd werkt is in de zekeringkast links bij je voeten een zekering vinden die stroom krijgt als het contact ingeschakeld is. Daarvandaan (van de kant NA de zekering) dan een draad trekken.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 20:15

WillemB schreef:Volgens mij moet er toch een geschakelde + in de voedings-bedrading zitten naar de radio.......... :!:

Vaak is dit een draad met rode kleur icm met een andere kleur dus rood/wit oid.

Zoals zo vaak is "meten is weten" dus met een multimeter is het snel te vinden welke draad de geschakelde + is

Succes


Dag WilemB, de rood/zwarte draad in de radiobedrading is een constante +, het is wat Octaaf hierboven schrijft.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 20:24

Octaaf schreef:Sinds de introductie van het CANBUS systeem is er geen geschakelde plus meer bij de fabrieksradio te vinden. De fabrieksradio zit ook op het canbus systeem en weet wanneer hij aan moet gaan. Wat altijd werkt is in de zekeringkast links bij je voeten een zekering vinden die stroom krijgt als het contact ingeschakeld is. Daarvandaan (van de kant NA de zekering) dan een draad trekken.


Dat is mijn minder sjieke oplossing. Ik hoop eigenlijk dat er een kabel is die de aftermarket radio laat werken zoals de originele radio: als je de contactsleutel laat zitten maar wel volledig naar links draait dat je radio blijft werken en pas uitgaat als je de sleutel verwijderd.
Ik heb headfirst bij de pedalen naar de kabelboom van het contactslot gekeken maar vind die te indrukwekkend om er een geschakelde + van af te tappen. ;)

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 22:05

onderblok schreef:Dag WilemB, de rood/zwarte draad in de radiobedrading is een constante +, het is wat Octaaf hierboven schrijft.


Excuus, had nooit meer aan het canbus systeem gedacht :oops:

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 22:34

Die Mostbus maakt dat het nèt anders zit WiilemB.

Toch de meest voor de hand liggende manier op CAI gevonden:

Afbeelding

Ik duik nog één keer diep in het vooronder en maak dan de keuze.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

10 jul 2017 23:11

onderblok schreef:Ik heb headfirst bij de pedalen naar de kabelboom van het contactslot gekeken maar vind die te indrukwekkend om er een geschakelde + van af te tappen. ;)


Ik bedoel niet het contactslot maar de zekeringkast (op MY2002 996 zekering D7 of D6 bijv. denk ik). Als dat te ingewikkeld is en je geen geschakelde plus kan vinden bij je radio dan kan je een canbus adapter kopen.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

11 jul 2017 8:28

dpRide schreef:
wil je dit niet, dan moet je een metalen voetje halen (van zo'n sicherungshalter) die in zo'n lege positie van je fusebox past.

Afbeelding


deze dus:

Afbeelding

Octaaf schreef:
onderblok schreef:Ik heb headfirst bij de pedalen naar de kabelboom van het contactslot gekeken maar vind die te indrukwekkend om er een geschakelde + van af te tappen. ;)


Ik bedoel niet het contactslot maar de zekeringkast (op MY2002 996 zekering D7 of D6 bijv. denk ik). Als dat te ingewikkeld is en je geen geschakelde plus kan vinden bij je radio dan kan je een canbus adapter kopen.


De canbus kom ik niet meer aan. moest al te lang wachten op kabels die ik online bestelde.
Ik bedoel ook de zekeringkast, daarvoor heb ik al de "minder sjieke oplossing" liggen. zie afbeelding kabeltje. Maar toch liever de luxe van de contactslotvoeding waarbij pas na sleutelverwijdering de radio uitgaat.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

23 jul 2017 23:10

Ik heb veel online gezocht naar de oplossing om een moderne dubbeldin in te bouwen in mijn 996 van 2003. Vanaf 2003 is Porsche met MOST begonnen en dat bemoeilijkte de inbouw. Die oranje kabel met een lichtsignaal wil in een lus elk onderdeel (radio, versterker, en CD of DVD speler) van de installatie aansturen/starten. Om dat te omzeilen heb ik de hele kabel losgegooid en links laten liggen. Vandaar dat ik er naderhand ook een versterker bij kocht.

Afbeelding

Bovenstaand is de originele kabel die aan originele versterker hing. Met een 1,5 volt batterij prik je twee draadjes en bepaal je welke speaker je te pakken hebt. Onderstaand is van toepassing op mijn auto, 6 speakers waarop je de nieuwe versterker met kabels en pinnen zo kunt aansluiten,

Afbeelding

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

23 jul 2017 23:33

Daarna de kabel opgezocht van het contactslot, (dik en oranje) onder bij je pedalen zichtbaar als je op je rug headfirst daaronder duikt. Het is me gelukt om een aftakking te solderen die ik gebruikt heb om een 4polige relais aan te sturen. Om er een klein stuurstroompje van te trekken zodat het contactslot er bijna niks van merkt maar ook om hem te scheiden van de eventuele grootgebruikers.

Afbeelding

De versterker vraagt om een directe voeding van de accu met zo kort mogelijke bekabeling, één ANL zekering er tussen die bij eventuele kostsluiting erger moet voorkomen. Ik heb de installatie zo gemaakt dat er zonder boren, knippen of solderen zo weer een originele PCM 2.0 + versterker op aan te sluiten is. Vandaar dat de zekeringhouders en relais op een bordje geklemd aan de stalen voorpootbrug gemonteerd zitten
Laatst bijgewerkt door onderblok op 24 jul 2017 10:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

23 jul 2017 23:59

Toen ik zover was heeft Octaaf me geholpen om de kanalen in te regelen zodat de juiste frequenties werden gefilterd. Het geluid is meer dan ik er van verwachtte. me is very happy!
De kers op de taart is de rearviewcamera en de handsfree connectie met telefoon voor luid en duidelijk telefoneren over de speakers en het afspelen van podcasts en andere geluidsbestanden.

het frame moet ik nog zwart spuiten nu blijkt dat de binnen- en buitenmaten passen in het dash.

Afbeelding

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

24 jul 2017 11:11

Dat ziet er echt netjes uit! Top gedaan :thumleft:

Re: boxster 2003: geschakelde 12 V + voor inbouw radio

25 jul 2017 11:25

horn schreef:Dat ziet er echt netjes uit! Top gedaan :thumleft:


Dankjewel. Ik vond de informatie (ook door de vele verschillende hifi configuraties in de 996 en de Boxster) zoveel verspreid op internationale forums dat ik dit topic wilde afronden met antwoorden waar een volgende zelfbouwer wat aan heeft.
Plaats een reactie