Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

kacheltje SC

11 jan 2012 1:01

Hallo,

Rij sinds een ruime 2 jaar een SC. Al vanaf het begin doet de kachel het niet. Heb het eigenlijk altijd zo gelaten. Nu wil ik het toch wel werkend hebben. Kwam erachter dat de kachelblower achterin het niet deed. Blower eruit gehaald en opengemaakt. Lagen wat onderdeeltjes los in. Afgeschreven.. Andere blower aangeschaft en gemonteerd. Contact aan, blower loopt meteen. Gaat ook niet meer uit (bij contact uit natuurlijk wel).
Ik heb zo'n mooi draaiknopsysteem in het midden. De servo werkt niet. Komt wel netjes spanning bij de servo-unit. Ik had een 2e servo unit liggen en deze geprobeerd. Doet het ook niet. Daarbij moet ik wel zeggen dat het printje moest omzetten. Hier heb ik er maar 1 van. De solderingen zien er netjes uit. Toch vermoed ik dat dit de boosdoener is.

Wie heeft al eens iets soortgelijks meegemaakt en hoe is dit toen opgelost. Liefst heb ik het werkend zoals het hoort. In het uiterste geval een schakelaartje voor de blower en de noodbediening gebruiken...

Re: kacheltje SC

11 jan 2012 1:13

Ha de warme lucht in een SC, dat inorde krijgen is nogal "een uitdaging" ;-)

Heb je al onder d eauto gekeken naar de kachelpotten ( zijn ze mooi gaaf zonder grote roestgaten ? ) en heb je de kleppen,
ik noemde ze altijd "vlinderkleppen" de kleppen waar de warme lucht vanuit de kachelpot via flex. slang de kokerbalk in stroomt al bekeken hoe deze eruit zien, en of ze werken/reageren op jouw servo? misschien zijn die wel vastgeroest, is redelijk vaak voorkomend probleem, of de verbindingsslangen, zijn ze allemaal wel aanwezig op en onder de motor ?

Had je misschien al in het Haynes- boek gekeken hoe eea exact in elkaar steekt? daar staan aardig wat foto's en tip en trucs in

suc-6 !!

Re: kacheltje SC

11 jan 2012 1:15

Hi,

Dank voor je antwoord. Mechanisch is alles in orde. De kleppen sluiten netjes. Op dit moment heb ik de servo los liggen. Deze doet dus helemaal niks. Na wat topics te hebben doorgelezen ben ik erachter dat de servo-unit de blower aanstuurt. Bij mijn SC gaat de blower dus meteen aan wanneer het contact wordt aangezet.

Re: kacheltje SC

11 jan 2012 1:28

Okay, dat laatste kan komen door een defecte sensor in je auto, die de temp. in de auto meet ( voeler zit net boven de binnenspiegel ) maar, dat evt. defect kan weliswaar ervoor zorgen dat blower continu draait, maar verklaart nog niet waarom er GEEN warme lucht naar binnen komt, blower aan, kleppen dicht zou warme lucht moeten betekenen...

Had je al in het bagagecompartiment gekeken of daar de flex. slangen wel/correct zijn aangesloten, en of daar in de " koude lucht /buitenlucht aanvoer- regelunit" niet ergens een klep blijft staan in de verkeerd stand ?

Re: kacheltje SC

11 jan 2012 1:35

Misschien was mijn formulering niet geheel duidelijk. Ik schrijf dat de kachel het niet doet.. Hij doet het niet zoals hij het hoort te doen. Ik krijg wel warme lucht naar binnen (door een niet te regelen blower eigenlijk te veel).

De potmeter op de servo heeft bij de aanslag op DEF en op stand 0 een schakeling die de automatische regeling overruled, dus bij DEF zou de blower vol aan moeten gaan en bij 0 gewoon uit. De servo doet dus helemaal niks. Bij loskoppelen servo van het elektronisch circuit stopt de blower wel (er is dus niks door een overijverige vorige eigenaar doorverbonden).

Mijn vermoeden gaat er naar uit dat iets in die servo niet lekker loopt. Dat ding is uiteindelijk "het brein" achter het kachelsysteem?!?

Re: kacheltje SC

18 jan 2012 22:30

hallo michelm,

microswitches ook goed in de kachelunit tussen de stoelen?
die zien de stand van de draaischakelaar.
en anders de grote zwarte unit voorin de auto(voorklep) daar zitten allemaal klepjes in die vaak stuk zijn(niet goed open gaan of goed afsluiten.
verder heb je een sensor in de auto en in de toevoer, bij de kleppen onder de auto.
succes
gr richard

Re: kacheltje SC

18 jan 2012 22:50

Die units zijn erg primitief, stokoude printjes, gaan heel vaak stuk. In mijn auto ook, tweede unit gemonteerd, ook stuk. je kunt heel makkelijk die draaiknop overrullen door binnenin het motortje/mechanisme los te koppelen, unit gewoon terug plaatsen en dan handmatig met de hendel met de rode knop de warme luchttoevoer handmatig regelen. Zo doe ik het ook.

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 17:42

Jeroen,

Dank voor de tip. Hoe regel je dan de blower? Die draait nu altijd namelijk. Lijkt me niet de bedoeling? Of zet ik daar een schakelaartje tussen? Ook schiet bij mij de hendel automatisch terug naar beneden wanneer ik deze bedien. Als ik nu een stukje ga rijden zet ik de ijskrabber eronder. Bedenk me nu dat ik die ijskrabber nog nooit voor het eigenlijke doel heb gebruikt... :o

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 20:37

hendel, ik heb helemaal geen hendel tussen de stoelen..
kan me voorstellen dat het bij die van jeroen wel zo is maar bij een sc van 82?
bij mij gaat de blower aan als ik de draaiknop verdraai(en uit mn hoofd zit daar ergens onder een microswitch)
motrtje gaat draaien, hendel in het kastje van beide kleppen gaat bewegen kleppen gaan dicht.
fan achter draait dan al.
knop naar nul kleppen gaan open en blower valt stil.
geen handmatig bediende hendel als bij de oudere c en sc modellen.
gr richard

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 20:56

:| ik hoop dat hij inderdaad een hendel in de dash bedoeld en niet in de vloer, een SC heeft geen hendel in de vloer 8)

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 21:11

Mijne wel, twee zelfs, een voor de blower en een voor warmte :wink:

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 21:46

dan zal er na 1980 een "dramatische" verandering hebben plaats gevonden, ik had een '82-er en ik dacht dat die "uitvoering met handels "
voor 911- exemplaren van voor '77 was...dus niet :lol:

Maar troost je, zelfs in mijn huidige 993 is de warme lucht aanvoer niet "je dat" .... :roll:

moet ik dan toch maar over op een modernere ???? :popcorn:

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 22:31

In de handleiding staat de hendel tussen de stoelen ook beschreven..
Deze is enkel te bedienen wanneer via het luikje in de regelunit open wordt gemaakt en het boutje wordt losgedraaid. Dan kan ik 1 rode hendel bedienen die met de kachelkleppen is verbonden. Het boekje bij de auto is ook van 82, dus lijkt me toch redelijk standaard?

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 22:39

heb je een temperatuur sensor tussen de zonnekleppen ?? zo ja is die nog heel ???

Re: kacheltje SC

19 jan 2012 22:51

Hi Hans,

Thanks voor je reactie!
Zit idd een sensor boven de voorruit. Of deze heel is.. ik zou het niet weten. Wat ik wel weet, is dat stand 0 en DEF niet werken. De blower staat altijd vol aan en de servo beweegt niet. Op de eerder genoemde standen wordt de temperatuurregeling overruled, dat werkt al niet.. Eerst wil ik dat werkend hebben, daarna ga ik kijken of de temperatuursensoren in orde zijn.

Re: kacheltje SC

20 jan 2012 10:04

Als de sensor stuk is op het moment dat hij om vol vermogen vraagt zal ook dat het probleem kunnen zijn. Bij de restauratie van mijn auto haalde ik de sensor los om het plafond te demonteren, en ja hoor de kachel stond ineens voluit aan.

Re: kacheltje SC

21 jan 2012 18:49

Okay,

ga het zeker bekijken!

Inmiddels ook van Erpa het aanbod om daar te gaan testen. Dus ik laat nog weten wat het is geworden.

Re: kacheltje SC

13 mei 2012 13:19

Uiteindelijk de thermo unit tussen de voorstoelen vervangen. De fan achterin gaat nu uit bij 0 en draaien bij het verzetten van de draaiknop. Nu vermoed ik alleen dat thermosensor niet functioneert. Bij standje 1 gaat de hendel al volledig omhoog, denk dus dat er een lage tempteratuur wordt gemeten. Is de sensor te testen??

Een andere vraag, voorin zit een blower die bediend wordt door de hendels op het dashboard. Op welke stand ik deze ook zet, de blower blaast maar op 1 stand. Of dit de hoogste of laagste stand is weet ik niet. Iemand hier ervaring mee?

Al met al steeds weer een stapje verder met deze leuke hobby!
Plaats een reactie