Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Accuvraagje

05 maart 2005 17:28

Mijn P staat al vijf weken onaangeroerd in de garare :cry: - meters sneeuw, ijs en dus zout geven hem voorlopig huisarrest. Toen ik gisteravond even welterusten ging zeggen merkte ik dat de accu erg zwak was geworden. Heb hem er vanochtend uitgehaald en laad hem nu op.
Ik heb ooit eens begrepen dat een accu niet plat op de grond mag staan, dan zouden de platen kromtrekken. Klopt dat? If so, hoe kan ik de accu het best (binnen) opslaan?

Dankbaar voor advies...

05 maart 2005 17:52

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, want ik kan me er helemaal niets bij voorstellen.

Zo'n accu weet toch niet of hij in een koude auto plat op een stukkie blik staat, of in een even koude schuur????

Maar in principe bewaar je accu's (om het even welke) het beste gewoon bij kamer temperatuur zonder al te veel temperatuurschommelingen.

05 maart 2005 18:59

Gaat dat niet ook (en gemakkelijker) via een druppel-lader?

05 maart 2005 19:41

FS1 schreef:Gaat dat niet ook (en gemakkelijker) via een druppel-lader?


Zeker - maar die heb ik niet... Maar zou inderdaad beter zijn, kan die continu aan de beademing hangen.

05 maart 2005 19:44

Fred schreef:
FS1 schreef:Gaat dat niet ook (en gemakkelijker) via een druppel-lader?


Zeker - maar die heb ik niet... Maar zou inderdaad beter zijn, kan die continu aan de beademing hangen.

schadehersteller vertelde me vanmorgen dat hij deze week een goede omzet aan nieuwe accu's had...
als het vriest schijnt een accu nog maar 40% van zijn capaciteit te leveren

05 maart 2005 20:40

Fred schreef:
FS1 schreef:Gaat dat niet ook (en gemakkelijker) via een druppel-lader?


Zeker - maar die heb ik niet... Maar zou inderdaad beter zijn, kan die continu aan de beademing hangen.


Ik weet niet waar je zit in Zwitserland (Duitstalig?) maar volgens de verpakking die ik nog heb heet zo'n ding bij Porsche een "ladegeraet". Kostte een paar (Euro)tientjes. Even langs een Porsche dealer in de buurt?

05 maart 2005 21:51

Ladegerät

Charge-O-Mate.

05 maart 2005 22:45

Hoe lang houdt een (nieuwe) accu het uit bij een 993 met ingeschakeld Klasse III alarm? (ik bedoel dus zonder te rijden). Scheelt het veel als het alarm aan of uit staat?

06 maart 2005 0:10

Doen zo'n drupspul :!: Kost 50€ origineel Porsche ... had voordien ook wel es lastige batterij probs na een paar weken ...

Nu auto op stal ... stekkertje erin ... nooit meer problemen :lol:


Dirk
:wink:

06 maart 2005 0:22

Marco schreef:schadehersteller vertelde me vanmorgen dat hij deze week een goede omzet aan nieuwe accu's had...
als het vriest schijnt een accu nog maar 40% van zijn capaciteit te leveren

In tegenstelling tot wat de meesten denken is het de hitte zomers die slecht is voor een accu. Alleen openbaart zich dat pas als het in de winter koud is en de accu zwaarder wordt belast :!: :wink:

06 maart 2005 0:25

Mick schreef:In tegenstelling tot wat de meesten denken is het de hitte zomers die slecht is voor een accu.

dat wist ik idd niet :idea:

06 maart 2005 0:56

euuuuu .... elke accu of batterij (met uitzondering) van enkele speciale types (niet in een auto) verliezen ong 20 a 30% van hun capacitiet bij een temperatuur van 0C° ... bij nog koudere temperaturen kan dit makkelijk oplopen tot 50%. Leg je mobieltje maar es even een uurtje bij -5C° buiten ...

Maar dat van die hitte en voelbaar in de winter ben ik het niet helemaal mee eens ... :roll:

Je kan idd een accu stuk starten in de zomer ... door te veel en te lange pogingen te ondernemen worden ze te heet door de elektronenverplaatsing, en dit kan zich dan idd wel gaan uiten in de winter waneer zen capaciteit daalt. Ik veronderstel dat je dit bedoeld Mick?

Dirk
:wink:

06 maart 2005 1:17

De capaciteit van een (erg) koude accu wordt inderdaad lager. Percentage kan ik wel opzoeken maar dat laat ik maar even. In onze regionen - bedoel dus niet Siberisch minus 20 C ....... overdag :!: ) - is een goede, en goed opgeladen accu probleemloos in staat om de auto te starten.

Goed opgeladen: een accu ontlaat standaard, OOK als er geen enkele verbruiker aan hangt en moet uiterlijk na 3 maanden worden bijgeladen om hem niet kapot te maken(door sulfateren heet dat :shock: ). Als er dus een goed alarm of nog erger een slecht (betekent trekt veel stroom) aan hangt, dan loopt 'ie sneller leeg. Na een week of 2 tot 3 (MAX!) wordt bijladen verstandig. Blijf dan aan de veilige kant, voor de rest neem je zelf verantwoordelijkheid. :twisted: Een druppellader is hiervoor een prima oplossing. Als deze op de sigarettenaansteker wordt aangesloten: check of deze wel werkt als het contact UIT staat, want anders laat de druppellader ook niet bij, omdat er geen verbinding met de accu is :idea: )

Wat betreft het staan op een horizontaal vlak: daar is al een duidelijk antwoord op gegeven door 912 :roll:

07 maart 2005 8:59

Bedankt aan allen voor de antwoorden.
Mijn to do lijst vermeldt tot nu toe:

- Druppellader kopen bij meneer Porsche;
- Geen zorgen maken over accu op de grond zetten;
- Nu lekker nog even de accu binnen houden, af en toe ff op de oplader, pas weer erin als ik weer ga rijden (naar buiten kijkend kan dat verdorie nog wel even duren :!:)

Mooi ding toch, zo'n accu.

07 maart 2005 11:16

dirkie schreef:Je kan idd een accu stuk starten in de zomer ... door te veel en te lange pogingen te ondernemen worden ze te heet door de elektronenverplaatsing, en dit kan zich dan idd wel gaan uiten in de winter waneer zen capaciteit daalt. Ik veronderstel dat je dit bedoeld Mick?

Wat ik bedoelde is dat hitte schadelijk is voor een accu (welke oorzaak dan ook ;)), maar dat deze schade in het algemeen pas duidelijk wordt als het kouder is waarbij de capaciteit van een accu inderdaad lager is. "Hitte" en "koude" in dit verband uiteraard binnen redelijke grenzen van de omstandigheden bij ons in de praktijk: 's zomers wel mogelijk warm genoeg voor schade, maar 's winters zelden of nooit koud genoeg daarvoor.
Plaats een reactie