Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Geluid uit dashboard ventilator 911SC

06 maart 2012 14:21

Als ik mijn dashboard ventilator laat draaien (dus de rechter van de bovenste 2 schuiven naar rechts) komt er een snerpend/piepend geluid uit het rooster midden in het dashboard, dus boven de radio. Harder naarmate de schuif meer naar rechts gaat. Het klinkt alsof er een asje en/of lagertje van een fan gesmeerd moet worden. Nu heb ik me echter laten vertellen dat er helemaal geen lagers in zitten en dat er iets draait op een soort 'magnetisch veld'. Het advies was de blower niet meer te gebruiken, omdat er mogelijk kortsluiting en brand kan ontstaan. Met behulp van de manual lukt het me niet het te vervangen onderdeel te lokaliseren, zodat ik er een nieuwe voor kan bestellen.

911SC 3.0 coupé 1982 (zonder A/C).
Laatst bijgewerkt door Frank SC op 08 maart 2012 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

06 maart 2012 15:08

Brand kun je er zeker door krijgen, als je het motorje vervangt kun je de blower gewoon weer gebruiken.

Het motortje is te vervangen.
Motor kost iets van Euro 60,- dacht ik ( kan er iets naast zitten), je bent er ongeveer 1,5 uur zoet mee.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

06 maart 2012 15:52

Renntech schreef:Brand kun je er zeker door krijgen, als je het motorje vervangt kun je de blower gewoon weer gebruiken.

Het motortje is te vervangen.
Motor kost iets van Euro 60,- dacht ik ( kan er iets naast zitten), je bent er ongeveer 1,5 uur zoet mee.


Dat valt mee. Is het 911-613-111-08-OEM?

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

06 maart 2012 16:59

Neej.....

In PET wordt dit onderdeel niet aangegeven.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

08 maart 2012 15:30

Renntech schreef:Neej.....

In PET wordt dit onderdeel niet aangegeven.


O, dank je, ik dacht zelf aan onderdeel 911 571 018 00.
Maar dat klopt dan dus niet?
Kom ik erbij via het dashboard (achter de 'schuifjes', of via de kofferruimte?

Vergeten te vermelden: auto ZONDER airco.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

08 maart 2012 18:35

Met kleine handen kun je het proberen via de luchtsleuven in het dashboard :mrgreen:
Een normaal mens bouwt de kachelunit uit via de kofferruimte.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

09 maart 2012 18:03

Ik heb dit een aantal jaar geleden ook eens voorgehad en heb de ventilator toen uitgebouwd om na te kijken en te oliën, probleem opgelost.

Bij het terug in elkaar zetten trouwens gezien dat er in de behuizing een gaatje zit om deze te smeren, is handiger :wink:

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

09 maart 2012 19:09

bij mij is ie doorgebrand, was iets van 150 joeros bij rv.

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

18 maart 2012 1:14

zeer interessant. Heb dat geluid dus af en toe. Betekent dit dat je eea kan 'smeren' zonder uitbouw? Sleutelen vind ik leuk, maar meestal niet aan dat soort zaken.....

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

20 maart 2012 12:34

staat een bosch nr op en is ook via dat nr te bestellen bij div zaken.
gr en succes richard
ps 60 eurie is niet te duur

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

01 feb 2013 22:41

Mijn 911 SC 3.2 1984-10 heeft precies hetzelfde probleem. (oren pijnigend gekerm, waar je je de eerste keer lam van schrikt). Men raadde mij af alleen het motortje te vervangen omdat het geheel gebalanceerd zou zijn. De vervangende unit is in bestelling. Maar vervang je hem? Ik heb het Haynes manual 'Porsche 911 Owners Workshop Manual voor de 3.2 1965 to 1985 erop nagekeken, en ook het 101 Projects for your Porsche 911 van Wayne R. Dempsey, maar in beiden vind ik niet echt nuttige informatie (ik lees er mogelijk overheen?).
Heeft iemand een boek/manual waarin e.e.a. staat m.b.t. het vervangen van deze ventilator?
Groeten,
Will

Re: Geluid uit dashboard ventilator 911SC

02 feb 2013 10:05

1984-911SC32 schreef:Heeft iemand een boek/manual waarin e.e.a. staat m.b.t. het vervangen van deze ventilator?
Groeten,



Wijst voor zich :wink:

  • In de kofferruimte het schot weghalen dat voor de kachelunit zit - 4 boutjes, dopsleutel 13mm
  • Slangenklemmen losdraaien met dopje 7 of 8 mm - of een schroevendraaier
  • Sleuteltje 6 of 7mm om de bedieningskabels los te maken (mss even merken, welke waar gaat)
  • Onder het dashboard - links en rechts twee parkers uit de luchthappers draaien (totaal dus 4)

Ik twijfel of je ook het inlaatrooster wat net boven het kofferdeksel zit, los moet halen - maar dat is makkelijk te doen met een stevige kruiskop-schroevendraaier.

  • Unit met een beetje heen en weer bewegen uit het vooronder trekken
  • De 4 polige stekker van de unit afhalen .."op de weg naar buiten"
  • Unit demonteren door de clipjes los te halen
  • Ventilator vervangen
  • In omgekeerde volgorde de boel weer terug bouwen

Mocht ik iets vergeten zijn. dan kan je het vast en zeker voor ons aanvullen :wink:
Plaats een reactie