Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

11 maart 2012 18:37

Heren,

Ik heb een 911 targa uit 1971 met een 915 versnellingsbak. Recent is de koppelingsplaat, de drukgroep en druklager en schakelvork vernieuwd en het vliegwiel afgedraaid. Als de motor koud is, schakelt hij prima. Na een minuut of 15 begint de motor warm te worden en wordt het schakelen van zijn vrij naar zijn 1 e versnelling en in zijn achteruit zonder tanden te poetsen bijna onmogelijk. Alleen als je hem heeeeel voorzichtig van zijn vrij naar zijn eerste versnelling zet dan gaat het (bijna) zonder problemen. Je hoort de bak wel echt aanlopen. Ik heb het idee dat de versnellingsbak niet goed ontkoppeld vanuit zijn vrij naar z'n eerste versnelling en naar zijn achteruit.

Is dit een kwestie van bij laten stellen (gaffel/ koppelingskabel te los/te strak?

Wie heeft tips??

Lewis

MOD: Topic-titel aangepast en het type + bouwjaar van de Porsche er in verwerkt :idea:

Re: Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

11 maart 2012 21:51

Klinkt meer als een synchromesh ringen probleempje.....

Re: Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

12 maart 2012 8:47

Kon je er met de zoek functie niet uitkomen?
Er is al meer geschreven over dit onderwerp.

Re: Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

12 maart 2012 12:26

Voor wat meer achtergrond informatie over de 915 bak deze link:
De 901 en 915 bakken nader bekeken (deel I)

Re: Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

09 apr 2012 19:05

Heren,

Dank voor het meedenken. Het was gelukkig een kwestie van: nieuwe koppelingkabel (was te kort) en opnieuw afstellen. Het tandenpoetsen in z'n eerste en achteruit is weg. Enige wat nog niet lekker wil is z'n eerste versnelling vinden. Beetje dubbelklutsen, eerst even in z'n 5e en dan naar z'n eerste en koppeling in en beetje tussengas wil allemaal nog wel eens helpen. Je leert ermee leven zeg maar. Blijft lastig: in 1 keer soepel in z'n 1e versnelling bij zo'n 915 bak. Vooral als je van z'n tweede versnelling een rotonde nadert en je moet terug naar z'n 1e. Iemand nog tips?/ Plastic busjes onder de pook eens een keer laten vervangen??

Groet
Lewis

Re: Schakelen 1ste & R bij warme motor probleem 71'er 911

09 apr 2012 19:54

Je synchromesh vervangen
Plaats een reactie