Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
22 jun 2012 18:11
Moet een beetje stuur
bekrachtigingsvloeistof bijvullen! Porsche zegt alleen Pentosin CHF 11 S te gebruiken! Nu heb ik hier een bidon Total fluide ATX staan. Kan ik dat gebruiken?
Laatst bijgewerkt door
arenarood op 22 jun 2012 23:06, in totaal 1 keer bewerkt.
22 jun 2012 18:21
Ja hoor, jij wel
Edit: Als de eigenschappen een beetje overeenkomen zal het geen probleem zijn, vooral als je over een "beetje" bijvullen hebt.
Pas wel op, als de fles aangebroken is en er al langere tijd staat, dan zou ik liever een nieuwe fles halen.
22 jun 2012 20:52
Ik zou dit niet doen. De total-olie heeft een viscociteitsindex van 182 en de Pentosin één van boven de 300.
Het gevolg is dat het bij hoge werktemperatuur wel voldoet maar bij lagere helemaal niet zoals het hoort te zijn.
De viscositeit bij 100°C bedraagt voor Pentosin 6 en voor de Total 8,1 --> weinig verschil
bij 40°C bedraagt voor Pentosin 18,7 en voor de Total 40 --> al wel meer verschil
bij -40°C bedraagt voor Pentosin 1100 en voor de Total 48000 --> heel wat meer
De kurve loopt bij de één olie veel exponentioneler dan de andere.
De viscociteit geeft de hoeveelheid wrijving aan die binnen de vloeistof heerst. Deze wrijving zorgt ervoor dat energie, in dit geval de druk van een vloeistof in beweging, omgezet wordt in een temperatuursverhoging. Men krijgt hier minder drukopbouw door het gebruik van een olie met een hogere viscositeit. (let op er is een verschil tussen viscociteit en een viscositeitsindex!)
De soortelijke massa zijn ongeveer hetzelfde (827kg/m³ en en 873kg/m³) en de menging van beide olieën zal zo goed als onbestaande zijn.
Maar... vergeet niet dat de Total het zwaarst is na verloop van tijd gaat deze olie, door de zwaartekracht, zich nestelen op de laagste toegankelijke plek. Moest de soortelijke massa minder zijn dan zou deze olie steeds boven de huidige olie blijven en zou dit voor minder problemen zorgen indien je maar een beetje bijvult.
Om het systeem terug proper te maken, of te spoelen, heb je wel bepaalde apparatuur nodig.
Mvg,
22 jun 2012 22:42
Daarom schreef ik ook:
Als de eigenschappen een beetje overeenkomen zal het geen probleem zijn
Zie trouwens nu pas in de titel
STUURbekrachtigings vloeistof en in de tekst
REMbekrachtigingsvloeistof staan
Welk reservoir is het nu Jaap
Verschil is dat het rem spul warm wordt en het stuur spul heeft daar minder last van
22 jun 2012 23:05
Het is "STUUR" Willem,tja wat wil je als je op leeftijd bent,dan haal je wel eens dingen door elkaar
heb het verbeterd! En Erik997S,bedankt voor je antwoord,zal het dus maar niet doen!
23 jun 2012 22:14
Indien er stuurbekrachtigingsvloeistof uit het syteem gaat, dan kan je ook denken waar het zou kunnen lekken.
For the record er zit 1,1 liter olie in dit systeem dus niet zoveel.
Veel kans dat de olie uit de steering rack loopt naar de stuurverbindingen.
Vanuit de steering-rack lopen er 2 verbindingen naar elk wiel één, ik noem het hier, gemakkelijkheidshalve stuurverbindingen.
Aan die verbindingen is een outer-end (kant van de wielen) en een inner-end kant van de steering-rack gemonteerd. Over de verbinding tussen de inner-end en de steering rack zit een soort elastische overkapping. Als je deze wegdoet en er komt olie uit lekt de steeringrack. Indien je er niet op tijd bij bent loop je ook nog eens de kans om de inner-ends ook te vervangen. Het vet dat de scharnierpunten van de inner-ends smeert lost op in de stuurbekrachtigingsolie. Het vet, dat de inner-ends smeert, verdwijnt waardoor het stroever sturen wordt en ook de speling van de inner-ends groter wordt.
Een makkelijke manier om dit te testen is de voorwielen van de grond te zetten. Neem nu het wiel op 90° en 270° vast en probeer met het L-hand naar voor te duwen en met R-hand naar achteren en andersom. Indien je speling voelt zit er op de inner of outer-ends speling.
Mvg,
14 okt 2013 16:22
UPDATE
Gevonden waar de stuurbekrachtigings vloeistof blijft! De laatste tijd er geregeld beetje bij moeten vullen,daarom de zaak maar eens verder bekeken.
Een plastic buisje is doorgesleten bij de rand van tankje. Vanaf fabriek denk ik al te dicht langs het tankje gemonteerd!
Na 157000km dus doorgesleten
Heb gezocht naar het onderdeelnr.,nog niet gevonden
Wie heeft dat voor me? Of een advies om het te reparen?
14 okt 2013 19:07
Hier even zoeken Jaap.
klik
14 okt 2013 22:23
Ik kan het daar niet vinden. Het is dus een vrij kort plastic slangetje,de afstand tussen beide aansluitingen is 18cm. Op het reservoir is het de middelste van de 3 aan die kant!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.