Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Prestaties van modelracewagens zijn écht indrukwekkend

03 sep 2012 22:06

Dit weekend bij een racecircuit (270 mtr lang) voor modelraceauto's geweest. Ik verwachtte wat eigenaardige types (zoals je bij modeltreinen nog wel eens aantreft) maar niet was minder waar. Techneuten die het leuk vinden om aan een ventje van 7 (mijn zoon) uit te leggen hoe je toe- en uitspoor, camber en wagenhoogte instelt. Dat mannetje van mij werd er stil van (maak ik zelden mee :mrgreen: ). Men meet slijtage aan de banden voordat de qualifying begint (echt waar), versnellingbakverhouding (afh. van de lengte van het rechte stuk etc), is net formule 1

Om de topsnelheid te drukken werd aan het begin van het rechte stuk (normaal 70mtr) een 'busstop' ingebouwd. Snelheid aldaar 15 km/uur, aan het einde van het rechte stuk (50 meter verderop) 108 km/uur.
- vraagje aan de natuurkundigen onder ons... wat is de versnelling (acceleratie)?
- is dit vergelijkbaar met een 997 GT2RS ?

Afbeelding

Echt een aanrader om eens te gaan kijken... :thumleft:

Re: Prestaties van modelracewagens zijn écht indrukwekkend

03 sep 2012 22:11

Ja ook dat zijn Toys For boys :D
Hartstikke leuk idd, heb vroeger ook met die wagentjes rondgereden: gesponsord en al.
Ik ben nog op zoek naar een Cayman-kap maar helaas zijn die er niet, anders had ik er allang een gekocht. Niet voor wedstrijden, maar gewoon voor fun

Ja kids zijn daar zeker van onder de indruk, ikzelf was een jaar of 6 toen ik ermee in aanraking kwam.
Leuke hobby voor zoon En vader!
Laatst bijgewerkt door mbembe op 04 sep 2012 9:26, in totaal 1 keer bewerkt.

03 sep 2012 22:58

Is vlak bij mn huis, ik hoor ze regelmatig dus toch maar eens langslopen. :thumleft:

03 sep 2012 23:02

Versnellingsbakverhoudingen? Schakelen die autootjes dan? Kan toch bijna niet? Door het lichte gewicht zouden de wielen toch blokkeren bij verzetten van versnellingen? Of ben ik helemaal verkeerd?

03 sep 2012 23:31

Er zijn meerdere klassen, 2wd, 4wd (zeg maar Carrera 4) en formaten (1:8 of 1:10). 2 versnellingen, klinkt als een sequentiele bediening van een WRC (nou draaf ik door). Machientjes draaien 35.000 tpm. Sommige rijders hebben 10 tot 12 auto's. Van dat geld kun je ook een P rijden...

03 sep 2012 23:40

968Tom schreef:Snelheid aldaar 15 km/uur, aan het einde van het rechte stuk (50 meter verderop) 108 km/uur.
- vraagje aan de natuurkundigen onder ons... wat is de versnelling (acceleratie)?
- is dit vergelijkbaar met een 997 GT2RS ?

Grappig: heb er vlakbij op school gezeten!

Poging tot berekening (erg roestig allemaal).
Aanname: acceleratie lineair; gemiddelde snelheid dan (15+108)/2=61,5 km/h ofwel 61,5/3,6=17,08m/s
Tijd dan (50/17,08)=2,93 seconde (om die 50 meter af te leggen).
Formule acceleratie (wikipedia): X=VoT+0,5aT2 waarbij a=versnelling. Oplossen: 50=4,17+(0,5*a*(2,93)2). a is dan 10,7m/s ofwel iets meer dan 1G. Geen idee of een GT2 RS dat in rechte lijn redt (gevoelsmatig: nee).

04 sep 2012 0:08

Heb daar naast vaak gevoetbald (HBC) en liep er dan ff heen erg leuk om te zien :drive:

04 sep 2012 6:58

Ook bij mij om de hoek - was dit weekend op HBC voor jeugdweekend - en inderdaad leuk om daar af en toe te kijken (maar de echte auto blijft toch leuker :-) )

04 sep 2012 22:52

Helaas werkt die formule alleen bij een constante versnelling maar ballpark figure zal wel in de buurt zitten. Zo'n autootje doet er 2.93 sec over om van 15-108 km/h te gaan. Een turbo s kan het volgens verschillende bladen in 2.9-3.1 sec van 0-100 (officieel 3.4) dus zou er iets langer over doen van 15-108 (gt2rs is trager ivm handbak en 2w drive ipv 4).

Maar een 911 gaat dat niet halen in 50 meter schat ik zo. De versnelling is natuurlijk verre van lineair (in het begin veel meer dan later).
Wat je hiervoor zou moeten doen is de integraal berekenen onder de formule waarin je de versnelling a nog in een tijds-afhankelijke vorm hebt opgenomen...

Zou nog interessant zijn dus :)
Plaats een reactie