Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
15 sep 2012 15:13
Wie helpt mij op weg?
Het probleem is als volgt, mijn binnenverlichting gaat op de middenstand niet uit (Links is altijd uit, rechts is altijd aan. Beide standen werken verder prima).
Dit zou dus via de portierschakelaars geschakeld moeten worden.
Druk ik op de portierschakelaar, dan hoor ik een relais klikken. Dit blijkt relais R22 te zijn, welke dient voor de electrische ramen (volgens de sticker in het deksel alsmede volgens een stroomloopschema).
Normaal gesproken is bij de meeste auto's (althans vroeger) de portierschakelaar massa geschakeld en heb je + op de binnenverlichting (hetgeen ik nu ook heb), maar ergens onderweg gaat iets niet goed (of ben ik inmiddels out of date
).
Ik heb een stukje stroomloopschema, maar deze is erg vaag en niet goed te lezen.
Kom maar op met de tips, alvast bedankt.
15 sep 2012 15:25
Heb even bij mij gekeken: de kofferklep heeft invloed op de binnen verlichting. Is deze niet dicht of wel dicht maar geen werkende schakeling blijft de binnen verlichting branden op de middelste stand! Misschien werking controleren schakeling kofferklep?
15 sep 2012 15:33
Goede tip, ga ik checken. Kofferbak verlichting werkt ook niet had ik vanochtend gezien.
Ik heb nu een deel van het stroomloopschema uitvergroot en nu aan het inkleuren om e.e.a. beter te kunnen volgen c.q. begrijpen.
Ik snap de aansluiting op het relais R22 niet zo goed.
15 sep 2012 16:06
Relais etc is wel goed?
15 sep 2012 16:31
Het werkt nog steeds niet.
Na het schema ingekleurd te hebben ben ik er achter dat alles met elkaar in verbinding staat.
Alles schakelaars (portierschakelaars en micro switches koffer- en motorruimte) staan via het "alarm central locking control unit" geschakeld.
Wellicht vandaar het klikken van relais 22 (portierramen) als ik het deurkontact handmatig bedien.
Zekering 11 (binnenverlichting) was kapot en lampje kofferruimte ook . . . ik krijg de indruk (maar kan ik niet goed controleren) dat deze aanblijft en hierdoor kapot is gegaan (wellicht ook de zekering).
Ik kan alleen de micro-switch kofferruimte niet vinden . . .
Update: gevonden, de micro-switch zit in het slot.
15 sep 2012 18:14
Zo op afstand meelezend
verdenk ik toch het relais. Misschien ingebrand?
15 sep 2012 18:30
Zo op het schema te zien schakelt de binnenverlichting niet over een relais, wordt ook nergens over gesproken / naar verwezen.
Het enige is dat er via een verdeelpunt (nr. 8 ) bruin/witte bedrading loopt naar de 2 deurschakelaars - eentje naar de "alarm central locking control unit (ACLCU)" - en eentje naar relais 22 (electrische ramen, deze werken trouwens prima).
Vanaf dezelde aansluiting op de ACLCU lopen er bruin/witte bedrading naar de micro-switches motorruimte en kofferruinte.
Alles staat dus met elkaar in verband.
Ik heb beide micro-switches "aan massa gelegd" maar geen verbetering.
15 sep 2012 20:58
Ik wil graag met je meedenken maar laat dan even weten welk bouwjaar en type 993 want de schema's zijn niet voor alle bouwjaren hetzelfde.
Hans
15 sep 2012 21:35
@Hans,
Op kenteken gezet medio '95, maar volgens chassisnummer modeljaar 94.
En type, een gewone coupe, C2
15 sep 2012 22:53
een zijde van de li en re lamp ligt via connector X31 punt 2, verbindingspunt 1 en zekering 11 (7,5 Amp) aan +12V.
De andere zijde wordt afhankelijk van de gekozen stand of:
- naar massapunt IX geschakeld (lamp = dus altijd aan)
of
- via connector X31 punt 3, verbindingspunt 41 naar "Steuergerat Alarm-Zentralverrieglung" punt 1/7 geschakeld. (lamp wordt dus geschakeld door Steuergerat).
Mogelijk is dit Steuergerat defekt.
Wat ook nog zou kunnen (niet erg waarschijnlijk) is dat de bruin witte draad die eveneens vanaf verbindingspunt 41 naar de kofferruimte lamp loopt ergens onderweg sluiting naar de carrosserie maakt.
Ook als een van de andere draden op verbindingspunt 41 sluiting naar de carrosserie maakt zal de lamp blijven branden
Mijn voorstel:
Het Steuergerat bevindt zich onder de passagiersstoel, koppel dit af en check of de binnen verlichting uit gaat. Indien niet dan zit er dus sluiting in 1 van de draden op verbindingspunt 41
De schema's die ik heb zijn niet super maar wel goed leesbaar.
Stuur maar een pb als je nadere info wilt.
Succes
16 sep 2012 1:01
@Hans,
Bedankt voor jouw uitleg, ga ik mee aan de slag.
Zal wel even op zich laten wachten aangezien ik vlgd weekend met 6 P's in de Eiffel ga "touren" en aansluitend zondagnacht op vakantie.
18 sep 2012 7:50
Tja, tis ook altijd wat met die auto's als de bekleding eruit is geweest
18 sep 2012 17:02
En dan zit ie inmiddels ook al een dag of drie vast in z'n auto, arme Marcel.
Ik hoop dat er nog ergens een marsreep in het dash lag want anders zal ie inmiddels wel honger hebben
18 sep 2012 17:44
Zo had ik hem ook al gelezen, maar dacht jo laat ik eens een serieus antwoord geven
18 sep 2012 17:52
Da's wel weer Dinsdag-middag humor zeg ..
18 sep 2012 18:50
Hoe werkt het als je bijvoorbeeld 1 van de 2 helemaal los-koppelt?
19 sep 2012 18:49
Gisteravond laat nog even gedaan . . . geen verbetering
27 aug 2018 21:46
Nine-eleven schreef:Het enige is dat er via een verdeelpunt (nr. 8 ) bruin/witte bedrading loopt naar de 2 deurschakelaars - eentje naar de "alarm central locking control unit (ACLCU)" - en eentje naar relais 22 (electrische ramen, deze werken trouwens prima).
Is er iemand die weet waar dit "verdeelpunt" nummer 8 zich bevindt? Is dat ook onder de passagiersstoel? (uit de schema's kan ik het niet opmaken)
In mijn auto staat er geen spanning op het deurcontact aan de bestuurderszijde, maar wel op die aan de passagierszijde. Ik vermoed een foutje gemaakt bij de inbouw van het extra alarm (door een vorige eigenaar).
(hopelijk geen probleem dat ik een 6 jaar oud topic hervat, heb de zoekfunctie in ieder geval goed gebruikt)
27 aug 2018 21:55
Die dus.
28 aug 2018 8:04
Als je er echt niet uitkomt ff bij Peter Leistra langsrijden de specialist voor elektronische problemen aan je 911 zit in nederhorst den berg
28 aug 2018 10:12
Goedemorgen,
Ik ben toevallig ook bezig geweest om eea uit te zoeken met binnenverlichting van de 964 en de uitschakelvertraging functie hiervan. Handig is een diagnoseapparaat om te kijken of de CV/Alarmunit de schakelaarfunctie van deuren, kofferklep etc herkent. Bij veel van onze auto's is een extra alarm over het bestaande alarm gezet en hier bestaat de kans dat het verkeerd gaat of is gegaan. In mijn geval was het extra alarm verkeerd aangesloten tgv het aan elkaar knopen van alle bruin/witte draden tpv de cv/alarm unit. 2 draden dienen voor de aansturing van de verlichting bij openen van de CV, al dan niet op afstand bedient/en vertraagde uitschakeling na sluiten portier. Tevens was ook ook een geschakelde plus draad onderbroken zodat de CV schakelaar in console enkel functie sluiten had. MAw ik krijg vaker het idee dat storingen ontstaan zijn als gevolg van latere aanpassingen aan audio/alarm installaties. Rechterstoel voorzichtig eruit en vervolgens de bedrading volgen met het juiste schema gaf de oplossing.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.