Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
01 okt 2012 20:52
'S Winters staat mijn 997 in de garage zonder stroom. Ik heb begrepen dat ik mijn accu moet afkoppelen en aan een druppelaar moet hangen. Klopt dit? Zo ja, is het afkoppelen lastig en waar kan ik zo'n druppelaar - alleen het woord al - kopen.
01 okt 2012 20:58
Bij elke on-line sexshop. U heeft geen goegel?
01 okt 2012 21:04
Jeroen E schreef:'S Winters staat mijn 997 in de garage zonder stroom.
... dan heeft het geen zin 'n druppelaar te kopen
Afkoppelen is niet moeilijk - even het boutje aan de massa-klem losdraaien en de massa-kabel losnemen ...
... als je handig(er) bent - monteer je een massa-sleutel
01 okt 2012 21:20
Een druppelaar kun je gewoon aanschaffen bij de P dealer en kost ongeveer
E 55,-. Deze kan gewoon in de aansteker in het dashboard. Zo blijft de accu mooi op spanning en kan de P op ieder moment worden gebruikt. De accu afkoppelen zou ik niet doen bij een 997, teveel elektronica. Bij een oudere auto is dit geen probleem. Gewoon lekker op spanning houden is mijn advies
01 okt 2012 22:39
Alfred996MKII schreef: Deze kan gewoon in de aansteker in het dashboard. Zo blijft de accu mooi op spanning en kan de P op ieder moment worden gebruikt.
Volgens mij zie je
(het niet aanwezig zijn van) de aansluiting met 220 Volt hier over het hoofd
01 okt 2012 22:48
Waarom zet je een 997 eigenlijk de hele winter binnen? Ik rij met m'n 964 ook gewoon het hele jaar door
01 okt 2012 23:05
bully schreef:Bij elke on-line sexshop. U heeft geen goegel?
Briljant. Post van het jaar
01 okt 2012 23:53
Alarm staat er altijd op, en die 'trekt' veel stroom, dus een druppellader om shit te voorkomen.
Was al te vaak leeggelopen, en moest een nieuwe (Odyssey-gel) accu aanschaffen, want die was afgelopen week stuk.
Omdat ik te lui was om hem steeds aan te sluiten (is n.b. 1 stekkertje.....
).
02 okt 2012 0:13
Ik liep vorig jaar tegen dezelfde vraag aan. Omdat ik in de garage waar de P staat niet de mogelijkheid heb om hem constant aan het stroom te hangen kreeg ik het advies een acculader te gebruiken en deze eens in de twee tot drie weken aan te sluiten. De accu laadt dan volledig op. Ik heb deze lader bij de dealer gekocht inclusief een snoer met stekker. Deze kan op de accupolen worden bevestigd waarbij de stekker onder het kofferdeksel bij de ruitenwissers komt te liggen. Kwestie van aansluiten, paar uur stroom erop en klaar.
02 okt 2012 6:40
Olaf schreef:Alfred996MKII schreef: Deze kan gewoon in de aansteker in het dashboard. Zo blijft de accu mooi op spanning en kan de P op ieder moment worden gebruikt.
Volgens mij zie je
(het niet aanwezig zijn van) de aansluiting met 220 Volt hier over het hoofd
Hij schrijft toch dat hij ook gewoon in de aansteker in het dashboard kan? Heb je alleen 12V ipv 220V....
02 okt 2012 8:01
Druppelladen via de sigarettenaansteker kan alleen als deze sigarettenaansteker ook onder spanning staat als de auto van het contact af is.
Je wil tenslotte niet dat de sleutel steeds in het contactslot zit...
Dus even controleren.
02 okt 2012 10:27
Remmel schreef:Druppelladen via de sigarettenaansteker kan alleen als deze sigarettenaansteker ook onder spanning staat als de auto van het contact af is.
Je wil tenslotte niet dat de sleutel steeds in het contactslot zit...
Dus even controleren.
En dat is zeer zeker het geval bij een 997 (staat dus onder spanning). Accu inderdaad liefst niet afkoppelen als het niet hoeft. Als je echt geen 220 hebt in je stalling dan heb je geen ander keus dan je accu af koppelen en evt. mee naar huis te nemen om hem daar aan de druppellader te hangen. Bij aansluiten moet de wagen zich wel helemaal weer inleren (evt. t/m het ruiten sluiten aan toe). Als je niet handig bent zou ik dit toch overlaten aan iemand met verstand van zaken.
Laatst bijgewerkt door
Peter op 02 okt 2012 10:29, in totaal 1 keer bewerkt.
02 okt 2012 10:28
Zijn we nu aan het trollen, of is het echt mogelijk om de batterij zichzelf te laten opladen misschien? Bovenstaande reacties komen mij nogal serieus over
.
02 okt 2012 12:47
Het aanleren gebeurd in de eerste paar meters rijden. In het begin krijg je allerlei foutcodes op je dashboard ivm PASM, ABS, PSM en nog andere die ik me niet direct kan herinneren. Deze gaan na even rustig rijden weg. (zie handleiding)
Dit voorval kwam bij mij voor bij het wisselen van een andere batterij. Het langdurig afkoppelen heb ik nog niet gedaan, dus kan ik geen relevante info over geven.
Succes,
19 okt 2012 10:36
Als je de mogelijkheid hebt een kabel naar buiten te brengen kan je een druppellader op zonne-energie aanschaffen. Denk verkrijgbaar bij Carnewal.
19 okt 2012 12:09
RODONDO schreef:Als je de mogelijkheid hebt een kabel naar buiten te brengen kan je een druppellader op zonne-energie aanschaffen. Denk verkrijgbaar bij Carnewal.
Wel goed idee zeg
....moet af en toe wel de zon schijnen
19 okt 2012 12:12
... zonlicht is niet per definitie noodzakelijk ... als het maar licht is ...
De verlichting van de garage - of een portaal zou ook dienst kunnen doen
Ik vraag me alleen af hoe goed zo'n zonnecel lader is
19 okt 2012 17:00
Gewoon een stopcontact aanleggen in die garage waar je een druppellader aan kunt hangen...
Een eigen generator kan ook nog maar wordt een beetje duur
Elke 3 weken aan een sterke acculader hangen is veel slechter dan continu aan een goede (bijv. CTEK of Optimate) druppellader.
Als je echt niet aan stroom kunt komen en je wil de stroom niet van de electronica afhalen zou je nog kunnen denken aan het werken met 2 accu's.
Hier bedoel ik mee dat je thuis een accu aan de lader hebt en deze elke 2 weken wisselt met die in de auto.
Je moet dan wel de + en - kabel van de auto voorzien van 2 extra accuklemmen zodat je kunt wisselen zonder dat de auto zonder stroom komt te zitten.
Wat een gedoe..., een extra stopcontact in de garage lijkt me heerlijk!
Zo heb ik het zelf ook gedaan.
19 okt 2012 17:02
stukje rijden. beter voor alles.
19 okt 2012 17:04
Eigenlijk niet zo moeilijk om te weten te komen.
Neem een stroommeter (Ampere, milli-ampere) en plaats de pennen als volgt.
Pen één op de accupool
De andere pen op de kabel aan deze accupool.
Maak de kabel aan de accupool nu los en lees de waarde af. (waarde 1)
Doe de kabel terug aan de accupool en meet de spanning (in Volt) over de batterij:
Pen één op de ééne pool van de baterij.
de andere pen op de andere pool van de batterij.
Lees nu de waarde af. (waarde 2)
Nu een kleine berekening:
waarde 1 * waarde 2 * 24 / gemiddeld aantal zonne-uren tijdens de winter. (desgewenst minimum aantal zonne-uren)
vb een lekstroom van 130 mA (=0,13A) en een batterijspanning van 12,2V
en een minimum van 8 uur zonlicht per dag.
12,2V*0,13*24/8=+-48Watt
Aangezien we ervan uit kunnen dat het zonlicht niet altijd maximaal is. Deze heeft een curve van een kwadratische formule, dus een soort parabool, om het gemiddelde van deze parabool te berekenen dienen we een intergaal te nemen... kort door de bocht neem 75% van het opgegeven vermogen als reële waarde bij een optimale plaatsing van het zonnepaneel.
Dus 48Watt * 1/75% = 64Watt.
Overdrijf niet met het vermogen van het zonnepaneel want dit zal U een batterij kosten.
19 okt 2012 17:16
Lees altijd aandachtig je uitleg Erik
Desalniettemin blijft het voor mij abacadabra
19 okt 2012 17:19
Als je wil kan je ook nog een formule krijgen om te weten hoeveel uren je in de zon moet liggen om te bruinen.
19 okt 2012 19:42
Olaf schreef:Afkoppelen is niet moeilijk - even het boutje aan de massa-klem losdraaien en de massa-kabel losnemen ...
Vergeet de klem die de accu op zijn plaats houdt niet, anders sta je zo lang aan die accu te trekken
19 okt 2012 19:57
Ik heb ook geen stroom in mijn garagebox.
Heb dit
zonnepaneel tegen de gevel geschroefd.
werk prima.
19 okt 2012 21:43
Gewoon je kabelhaspel uitrollen en ergens in huis insteken. Dan heb je op een eenvoudige wijze stroom (spanning) in de garage. Ik neem aan dat die niet aan het eind van je landgoed staat.
Of het moet een box zijn, dan blijft alleen de zonnecel als goed alternatief.
Dwz als de straatverlichting niet illegaal af te tappen is.
Groet, Theo
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.