Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
25 maart 2005 20:42
Een aantal weken geleden schreef ik over mijn accu, die langzaamaan was leeggelopen tijdens een lange periode van stilstand van de auto. Ik heb hem toen opgeladen en weer teruggezet. Leek OK gegaan te zijn, maar...
Vandaag startte ik de auto en merkte al dat de startmotor slechts moeizaam rondkwam, terwijl ik er de afgelopen twee weken toch regelmatig meer heb gereden. Mental note "accu toch niet meer helemaal fris" en gaan rijden. Rondje hardgelopen, terug naar de auto - dit keer startte hij nog maar net!! Terug naar huis gereden, 1 km voor huis ging radio spontaan uit, voor stoplicht ging toerenteller naar 3000 terwijl hij stationair draaide, 500 m voor huis gebeurde er helemaal niets meer, motor liep nog maar net en nam geen gas meer aan. Heb hem afgezet en laatste stukkie naar huis gelopen. Mazzel gehad dat hij me nog zover heeft gebracht...
Diagnose: accu gaar.
Maar nu dacht ik altijd dat de dynamo de zaak toch nog draaiende moest kunnen houden, zelfs met een lege accu. Heb ik het mis? Of is mij dynamo misschien ook het hoekie om? Daadstroomlampje heeft niet gebrand.
Help?
25 maart 2005 21:05
Denk dynamo. Als de dynamo goed werkt en de accu nog zo goed is dat je kunt starten, zou de dynamo TIJDENS HET RIJDEN de boel aan de gang moeten kunnen houden. Dit duidt m.i. op een gare dynamo. Ken het gevoel helaas...
25 maart 2005 21:43
Waarschijnlijk de dynamo idd.
.
Hier en
hier eerder over dynamo & accu.
25 maart 2005 22:37
Ja he, moet haast wel... maar waarom meldde dat verdraaide laadstroomlampje zich dan niet??
Nou - las net iets leuks. Porsche (Zwitserland) garandeert dat je niet komt stil te staan als je je auto in onderhoud hebt bij een officiele P-dealer. Komt er op neer dat je na je beurt een jaar garantie hebt, als je stilvalt komen je ze halen. Laatste beurt was 6 April 2004..!! (in ander draadje al over geschreven en op basis van vele adviezen een jaarbeurt bij de dealer gepland maar die heeft nog niet plaatsgehad). Dus... morgen ff bellen, kunnen ze me komen halen!
31 maart 2005 12:06
Om maar even af te ronden: zo gezegd, zo gedaan - keurige service van Porsche Zwitserland. Hebben mijn auto op een truck geladen en bij de dealer van mijn keus afgezet. Die bevestigde het vermoeden dat de dynamo om zeep was. Zit inmiddels nieuwe in, ook meteen dat jaarbeurtje gedaan waarbij geen verdere onvolkomenheden zijn gevonden. Rijden weer...
Was de eerste keer dat mijn trouwe vierwieler me in de steek liet, en dan deed hij het nog zeer beschaafd door de (bijna) thuis te brengen voor hij definitief de handdoek in de ring wierp. Dat verdient respect, niet?