Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Dme wederom defect

08 mei 2013 20:48

Vorig jaar na veel zoeken een nieuwe DME besteld uit de US (Steve Wong). Echter nu na 1.000 km wederom dezelfde problemen; start niet meer maar verzuipt zichzelf (1x starten met vol gas lukt daarna meteen weer verzopen)

Hoe het er nu dus na uitziet blaas ik mijn DME op door een ( waarschijnlijk ) te hoge spanning.
Aangezien dit een klus " speciaal " is die ook niet alle porsche specialisten zo een twee drie kunnen oplossen, mijn vraag: is er iemand in de omgeving Helmond die me kan helpen?

Bedankt voor de reacties!

Gr. Mark

Re: Dme wederom defect

08 mei 2013 21:12

hallo Mark,
Laat hem eens uitlezen bij iemand met een bosch hamer,
dan kan je zien of daar de fout zit(of waar de fout kan zitten)

Re: Dme wederom defect

09 mei 2013 9:33

Dme opgeblazen.....beoordeel eerst je spanningsregelaar vd dynamo....want je electronica (ecu) gaat er eerder 'aan' dan eenvoudige een relais.

Maar wat is stuk aan je relais.... Spoel defect of contacten ingebrand of diode stuk....peuter hem uit elkaar dan.....

Maar ik zou eerder zoeken in de temp sensoren......want de dme schakelt slechts de spanning voor de ecu, injectoren en brandstofpomp aan.

Re: Dme wederom defect

09 mei 2013 11:22

Beek racing kan volgens mij ook DME computers repareren ... niet in de buurt van Helmond, maar stukken dichterbij dan de US.

Re: Dme wederom defect

09 mei 2013 11:29

+1 Beek Racing

Veel expertise in 'oudere' DME's en een testopstelling voor je DME/ECU :thumleft:

Re: Dme wederom defect

09 mei 2013 21:20

Bedankt voor jullie antwoorden, echter alvorens de computer te repareren moet ik eerst weten waarom hij stuk gaat.
Ik heb er nl eerst weer circa 1.000 km naar volle tevredenheid mee gereden alvorens deze plotsklaps weer stuk is. ( en gelukkig stond hij bij mij op de oprit!)

Dus dynamo laten nakijken, nog meer suggesties?

Gr. Mark

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 7:38

Hmm..ik zie dat ik dme en relais door elkaar gehaald heb......:bang:

Ik zou eens willen wat aan je dme defect geraakt is, want dan kun je verder zoeken...printbreukje, eprom krakkemikkerig gemonteerd etc en die dingen zijn nl beveiligd voor te hoge ingangsspanning.

Kun je hem tijdelijk uitwisselen met een goede dme om hem zodoende uit te sluiten?

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 8:27

Ik denk dat er niet veel staan te springen om hun een goede dme te laten uitproberen.

Als je de tijd hebt, zou ik iemand zoeken die kijkt wat er aan deze en de vorige dme precies kapot is gegaan, dat kan je helpen om de werkelijke oorzaak te achterhalen.

Te hoge boordspanning lijkt meest voor de hand liggend, kan de spanningsregelaar in de dynamo zijn die stuk is, maar ook een goede regelaar die ergens slecht verbinding maakt waardoor slechts zeer sporadisch de spanning even te hoog piekt (en de dme stuk gaat). Het kan ook een probleem met een van de vele onderdelen zijn die op de dme zijn aangesloten, waardoor er iets op een ingang uit uitgang komt te staan waar hij niet tegen kan.

Het feit dat je toch enige tijd goed hebt kunnen rijden, kan betekenen dar er ergens een probleem zit dat zich af en toe manifesteert, dat maakt het zoeken naar de oorzaak extra lastig, juist daarom is het mi zo belangrijk om te weten wat er precies defect is gegaan in de dme's.

Is de auto helemaal origineel, bv ook de luchtmassameter (LMM) ?
Ik heb weleens gelezen dat een 3.2 na een upgrade van de LMM naar een type met hittedraad-meting DME problemen kreeg, omdat een slechte connector van de LMM zorgde voor 12 volt op een dme ingang die daar niet tegen kon.
Laatst bijgewerkt door lindemans op 10 mei 2013 9:12, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 8:43

Lindemans, precies wat ik vraag; oorzaak oplossen & daarna repareren of andere DME kopen.
Iemand ervaring met storingen die de DME kapot maakt? ( en dus weet waar je moet beginnen met zoeken)

Gr. mark

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 9:19

Net mn posting nog wat aangepast, lees m nog een keer door Mark.

Als je ergens een intermittend probleem hebt (iets wat het meestal goed doet maar heel soms niet en dan de dme beschadigt) dan is dat bijna niet te vinden door dingen statisch door te meten.

Zelf zou ik contact zoeken met Wong en de situatie voorleggen. hij is een behulpzame kerel met kennis van zaken op dit vlak.

Vraag of hij nog kan vinden wat er aan je oude dme stuk was of heb je die niet ingeleverd ? Als je ze allebei nog hebt zou ik ze beiden naar Wong sturen voor een grondige check wat er defect is gegaan, dat is zeker bij intermittend problems de beste manier om de oorzaak te vinden. Wellicht kun je nog aanspraak maken op onderzoek en reparatie onder garantie. Ik denk dat hij ook wel scherp heeft waar een dme uberhaupt wel en niet stuk van kan gaan, dat is ook al belangrijk om eerst te weten.

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 13:30

Lindemans,

Had idd meteen Wong een mailtje gestuurd. Hij dacht n eerste intantie dat er mss een verkeerde toerenteller in zit omdat het een ombouw betreft. Na wat foto's opgestuurd te hebben blijkt dit niet het geval. ( schijnbaar willen ze nog weleens de schakelindicator op de verkeerde uitgang zetten waardoor die dus af en toe een te hoog signaal afgeeft aan de DME)

Ik ga nog even verder grasduinen.....

Mark

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 14:27

Ik heb eventueel wel een pdf van een service manual voor je waarin een hele tabel met testen en waardes in staat m.b.t. de DME.
Weet niet of je daar wat aan hebt?

Re: Dme wederom defect

10 mei 2013 23:28

Hallo Mark,

Ik heb begrepen dat de bougie kabels van een 964 nogal eens over willen "slaan" wat voor elektrische storingen en brandende lampjes in de cockpit kan zorgen,(kerstboom effect) zou dit er voor kunnen zorgen dat jou DME kapot gaat?
Je schijnt dit te kunnen zien door de auto in het donker te starten en dan met een plantenspuit op de bougie kabels te spuiten, maar dat zal bij jou moeilijk gaan als de DME al defect is, of is er wel (even) spraken van een bougie vonk tijdens of net na het starten?

In ieder geval succes.

Re: Dme wederom defect

11 mei 2013 0:52

Ik heb vanavond wat zitten googlen. Op Duitse forums kom ik wat tegen over een defect in de DME voor de aansturing van de bobine, die is veroorzaakt door een defecte bobine. Verder lees ik dat de Motronic wel bestand is tegen hogere spanning dan 12 volt.

Het feit dat jouw 3.2 wel benzine ingespoten krijgt zou weleens naar een defect in de aansturing van de ontsteking kunnen wijzen. Helemaal dood is de DME niet omdat anders de injectoren dicht zouden blijven staan, er wordt dat ook geen benzine ingespoten.

Je zou dat deel tbv de ontsteking van de DME vrij makkelijk moeten kunnen (laten) checken.
Ik zal het schema van de DME eens nader bekijken of ik tips/hints kan vinden om dat door te meten.

Re: Dme wederom defect

11 mei 2013 7:45

Many thanks!

Re: Dme wederom defect

11 mei 2013 11:56

Ik heb de service manual even geupload;
http://www.filedropper.com/9111984-1989workshopmanual

De controle tabel voor de DME valt op ongeveer driekwart van de pdf te vinden.
Verder staan er ook nog electrische schema's in.
De pdf is 277 MB groot.

Re: Dme wederom defect

11 mei 2013 12:17

Bedankt, zal hem via de pc downloaden

Re: Dme wederom defect

12 mei 2013 21:43

Mark,
Ben je handig met een universeelmeter ?
Ga dan eens naar je bobine, daar zit (naast de hoogspanningskabel naar de verdeelkap) 2 aansluitdraden op.
De ene staat ( bij contact aan) 12 volt op, de andere gaat naar pin 1 van de connector van de DME computer.
Als je de bobinedraad die naar pin 1 gaat losneemt, kun je met een Ohm meter eens kijken wat je meet tussen die pin 1 en massa (met contact uit ). Doe de meting ook een keer met de meetpennen van je universeelmeter andersom.
Je kunt ook de DME even losnemen en direct op de aansluitingen van de DME zelf meten tussen pin 1 en pin 19, die zitten tegenover elkaar, staat oa in de manual hierboven.

Als je daar (bijna) nul Ohm meet dan is de transistor die de bobine aanstuurt defect. Die kan defect raken door sluiting in de bobine, dat kan een intermittend probleem zijn ("werkt meestal goed maar soms niet") en verklaren waarom hij het een tijdje heeft gedaan en nu weer defect is.

Meet ook eens of er op de andere draad van de bobine met contact aan inderdaad 12 volt staat ?

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 12:24

Even een update;

Na overleg met de porsche specialist gaan we beginnen met de dynamo.
Schijnbaar kunnen deze een af en toe storing hebben en teveel voltage afgeven.
Wordt op test gezet om zodoende te zien of deze af en toe storing voorkomt in mijn dynamo.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Mark

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 12:25

Hetzelfde wat Lindemans dus schrijft 8)

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 12:32

Niet helemaal hetzelfde Mark, je dynamo is bedoeld om je accu van spanning te voorzien en de bobine waar Lindemans over schrijft geeft een puls naar de ontsteking (soort ontstekingsspoel dus). :wink:

Porsche geeft zelf overigens aan om bij een defecte DME, tevens de bobine te controleren omdat deze beschadigd kan raken door een defecte DME.

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 12:35

Weten jullie meteen hoeveel ik van techniek weet :D

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 12:47

Ieder z'n vak en interesses moet je maar denken. :wink:

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 16:38

Het feit dat de motor nog wel benzine krijgt (toch ?) geeft aan dat de DME niet dood is, want kennelijk stuurt hij wel de injectoren aan.

Ik zou je specialist daarom laten kijken of de bobine wel aangestuurd wordt door de DME; grote kans van niet anders sloeg de motor wel aan. Volg even mijn tip op met de universeelmeter tussen DME pin 1 en massa. Als de aansturing van je bobine defect is, is het waarschijnlijker dat dat komt door een fout in de bobine die de DME vervolgens stuk maakt. Dat deel van de DME kan niet stuk gaan door een te hoge boordspannng in de auto.

DME schijnt rouwens vrij goed tegen hogere spanningen te kunnen. Er zitten in de DME zelf ook spanningsregelaars voor bv de digitale circuits die op 5 Volt werken. Die spanningsregelaar in de DME regelt dat keuring af op 5V, ook bij een boordspanning hoger dan 12V.

De enige juiste aanpak voor jouw situatie hier is uitzoeken WAT er in de DME defect is, beredeneren HOE dat ontstaat en vervolgens DIE oorzaak wegnemen. Op zich wel aardig om de dynamo te checken; maar waarom niet de DME zelf anayseren op wat er stuk is; dat moet immers toch zowiezo ook gedaan worden !?

Re: Dme wederom defect

15 mei 2013 16:46

Weet je zeker dat het je dme is? Ik had 2 weken geleden soort gelijk probleem met mijn 964 Hier bleek dat hij wel startte, maar niet aansloeg. de specialist langs geweest en constateerde dat mij alarm/startonderbreker stuk was. Nieuwe Getronics erin laten zetten en loopt weer goed ! Weet niet of jij zoiets ingebouwd hebt? Succes.
Plaats een reactie