Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Speedpulse nodig bij Becker Traffic Pro

20 mei 2013 20:14

Heeft een Becker Traffic Pro een speedpulse nodig voor navigatie, of kan hij het ook op de GPS alleen? GPS muis ligt nu netjes in de auto, maar heb het nog niet aangedurfd de speedpulse vanachter het dsahboard af te tappen.

Re: Speedpulse nodig bij Becker Traffic Pro

20 mei 2013 22:31

Ik spreek uit ervaring:
In tegenstelling tot een tomtom die volledig op GPS navigeert, navigeert een Becker zeer zwaar op de speedpuls en op de gyro (die richting verandering detecteert).
Het speedpuls signaal geeft een bepaald aantal pulsen per afgelegde meter, waardoor de Becker zn verplaatsing nauwkeurig volgt. De GPS wordt natuurlijk gebruikt om met name de fix te doen bij start en daarnaast om de plek waar hij denkt te zijn obv de speedpuls precies te calibreren, maar zonder puls of met een slechte puls is de Becker zwaar de weg kwijt.

Modernere autos hebben die puls wel op de iso stekker standaard, bij de oudere modellen moet je hem ergens aftakken, bv van de snelheidsmeter....

20 mei 2013 22:39

Sluit me volledig aan bij de vorige reactie, misschien is de snelheidspuls alleen iets eenvoudiger af te takken van het stuurrelais van de achterspoiler. (Dacht de wit rode draad)
Het relais bevindt zich tegen het schutbord, achter de mat aan de bijrijderskant.

21 mei 2013 8:09

Welk type en bouwjaar Porsche praten we over?

Henk heeft gelijk, wat het eerste type 964 betreft ;)

Zonder speedpulse doet je BTP weinig ...

21 mei 2013 9:11

Het is een 993 van 1994. Had me niet gerealiseerd dat het systeem van navigeren van een Becker heel anders was dan van een TomTom.

21 mei 2013 9:48

Dat maakt de Becker wel nauwkeuriger, omdat hij echt op zn interne kaart volgt waar je bent.
Enige nadeel: als je op een nieuwere weg komt die de Becker niet in zn database heeft staan, dan isie ook flink de weg kwijt.

21 mei 2013 11:23

Nog een voordeel is dat de Becker ook zonder satelliet-ontvangst kan functioneren .... dit is vooral handig als je opeens versneld gaat rijden .... bij een TomTom zou je dan weleens (net) een afslag kunnen missen :popcorn:

dirty gertie schreef:Het is een 993 van 1994.

Inderdaad even de stuurdoos van de automatische spoiler opzoeken. - Deze zit ongeveer boven de tenen van de bijrijd(st)er :wink:

Grijs of zwart doosje - ter grote van een pakje sigaretten - zit met 1 klein kruiskopje op 'n beugel vast.

De kabelboom/stekker die daar aan zit moet je hebben. Voor de 993 een lichtgroene draad (positie 11 - op de stekker).

Stukje draad blank maken en daar een draad aan vast solderen (+ isoleren) - welke naar de speedpulse op het ISO A-block van je radio(stekker) gaat.

Dan even een calibratie-ritje uitvoeren en klaar is Kees -- eh ... Gertie ;)

18 jun 2013 23:00

Zo, vanavond gefixt met stappenplan van Olaf. :cheers:

Was wel even spannend om mijn eerste soldeerproject ooit te doen op mijn 993, maar was fluitje van een cent. Netjes geïsoleerd, en navigatie deed het meteen. Auto startte ook nog en zelfs de spoiler deed het naderhand. Nu nog even de radio netjes in de uitsparing van het dashboard krijgen, het is eigenlijk net te krap. Ergens las ik een tip over warm maken van de rand met een föhn zodat hij beter meevormt met de radio, iemand daar ervaring mee?

19 jun 2013 9:09

dirty gertie schreef: Ergens las ik een tip over warm maken van de rand met een föhn zodat hij beter meevormt met de radio, iemand daar ervaring mee?

Als je zeker weet dat de radio over de beugel kan glijden die achter het dashboard zit - en er daar geen kabeltjes tussen zitten ... de steel van een hamer gebruiken (de kop als handsvat) - en gewoon op de hoeken (voorzichtig) duwen.

... als je genoeg kracht hebt - kan je ook je duimen bovenopelkeer zetten - en daarmee op de hoeken duwen ...

Succes :!:
Plaats een reactie