Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 13:03

Normaal doe ikzelf nauwelijks onderhoud aan mijn 993, maar dacht: het schoonmaken van de ISV valve moet wel lukken :mrgreen:
Eraf halen was redelijk makkelijk ondanks mijn wat dikker vingers... Hij was behoorlijk zwart van binnen en ik heb 'm een nachtje in Terpetine gezet.
Bovenste 5 cm waar de stekker zit laten uitsteken 8) Daarna met wattenstaafjes en een doek [ook wat WD 40 gebruikt] schoongemaakt.
Toen terug erop [enigszins lastig...... beetje zacht uitgedrukt], maar na 20 min, zat ie er weer op.
Toen starten en stukje rijden => prima !
Dag erna merkte ik dat hij na een tijd rijden en stoppen, het toerental rond de 1500 bleef hangen. Na een 20 seconden werd dat steeds lager.
Vandaag ook gemerkt dat hij bij stationair draaien ineens begon te zingen van 1500-2000 toeren.
Heb ik iets fout gedaan ?!?
Dit doet hij dus niet altijd, en maakt niet uit of de motor koud of warm is.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 14:57

In mijn optiek is dit een tamelijk ongecontroleerde actie.
Wat doet terpentine met het inwendige van de ISV en met de lagering?

Het kan zijn dat tgv kleven van de ISV Klep jouw motor begint te "zingen"

Had met m'n 964 zelfde verschijnsel.
Heb toen een schakeing gemaakt om de ISV aan te sturen en zag toen het kleef effect.

In een "alles of niets" poging ISV gedemonteerd, schoongemaakt, ingevet waar nodig en zie kleef effect verdwenen.
Dit zou jij ook kunnen doen (geen simpele klus) of proberen om wat olie bij de lageringen te krijgen.
Succes en groet, Hans

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 15:16

ISV is toch dat kleine dingetje dat iets van 150 euro kost :?:

Volgens mij is zo'n schoonmaak-actie (indien al nodig) maar van tijdelijke aard - wat betreft een storing op te lossen.

Ik heb er weleens een schoongemaakt - ik meen met remmen-reiniger ... maar 'm later toch vervangen ....




It's an easy item to clean, just wash out with carb cleaner/meths/thinners and if necessary use cotton buds to wipe some of the gunk out. Of course disconnect the battery while doing this as it will reset the computer and when you have reinstalled everything. Reconnect the battery, start your car, go for a spirited drive and the computer will readjust the idle.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 15:16

Heb ik ook gehad na een schoonmaak beurt, na enkele ritjes weer over :wink:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 15:25

Ok duidelijk.... :shock:
nieuwe kopen dan :mrgreen:

Ik had het hier gezien:

http://www.jackals-forge.com/lotus/993/993_60k_isv.html

I soaked my ISV in white spirit overnight (but leaving the electrical connector and that end of the valve completely dry) and the next day I scrubbed the internals using brake cleaner and some pipe cleaners. If you give the thing a shake you should hear the valve freely opening and closing.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 17:04

Zulke problemen heb ik nu nooit........ :oops: Ik weet niet eens wat een ISV valve is namelijk :mrgreen:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 17:12

Ik heb effe gekeken, maat Olaf ==> ik zie die nergens voor 150 euro.
Meer dan 3X zoveel :cry:
Dan toch maar effe Arjan volgen....tijdje rijden :drive: :drive:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 19:04

Ja wel, hier en hier voor een goed prijs, geen 150 maar ook geen 700 euri zoals bij de Porsche dealer.

In engels heet het een Idle control valve. onderdeel nummer is 993 606 160 00

En Jan, zo ziet hij er uit :)

Afbeelding

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 19:13

Waarschijnlijk is het inwendig mechanisme nu mooi blinkend 8) schoon, maar ook erg schraal :!:

Een klein beetje wd40 zal een hoop goed doen :!:

Zo heb ik de idle valve van mijn 964 weer juist werkend gekregen. Eerst schoon gemaakt
met remmen reiniger en daarna met een klein beetje wd40 weer soepel lopend gemaakt. Werkt alweer
ruim een jaar prima :thumleft:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 19:15

€ 239,- is helemaal geen gekke prijs .... tenslotte alweer bijna 6 jaar geleden dat ik er 1 vervangen heb ....

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 20:21

239 valt dan nog enigszins mee.
Ik heb wel wd40 gebruikt, en klepje ging goed heen en weer zonder weerstand.
Kijk nog effe aan, en als niet over gaat ==> dan maar een nieuwe.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 21:29

Even voor de duidelijkheid WD40 is geen smeermiddel het is oplosmiddel. Een Idle control valve heeft geen smeering nodig, maar als je dat per se wil zou je beter een droge silicone spray kunnen gebruiken.

WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt"

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 21:38

Dan een busje met teflonspray daarna gebruiken... Lukt het niet dan maar een nieuwe.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

23 jul 2013 23:40

Inderdaad ....
  • WD40 = out
  • PTFE spray = in

;)

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

24 jul 2013 0:34

ISV is een afkorting voor Idle Speed Valve, op z'n Nederlands: Stationair toerental klep.

Deze dient er voor om het stationair toerental constant te houden onder wisselende motor belasting bv tgv Airco of grote elektrische verbruikers.

De ISV staat parallel aan de gasklep.

De ISV is opgenomen in een regelkring. Zakt het stationair toerental onder het gewenste (setpoint) toerental dan wordt door het regelcircuit de klep verder open gestuurd.
Regelkringen hebben de nare eigenschap dat ze instabiel kunnen worden (oscilleren) als 1 of meerdere van de onderdelen in de regelkring niet naar behoren functioneert zoals vermoedelijk de klep van Thefrits.

Hopelijk vinden jullie deze uiteenzetting niet te "schoolmeester-achtig"

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

24 jul 2013 7:05

nee, zeer duidelijk. voor mij weer een leerpunt. dank. :salut: frik. :lol:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

24 jul 2013 11:19

Voor mij ook :thumleft:
En weet nu ook weer wat "in" is.... :mrgreen:

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 okt 2013 13:18

Mijn stationair regeling is sinds een week of twee ook niet meer je van het..Soms zingen rond de 800 toeren, dan weer vast blijven staan op 1800 toeren, dan weer opeens hard naar beneden zakken en dan weer enkele dagen perfect bijregelen.

Daar ik de ISV al enkele malen heb schoongemaakt en er zo altijd mee heb kunnen blijven rijden vandaag toch maar besloten om een nieuwe ISV te bestellen.

De dealer vraagt hier nu €467 ex BTW voor...bij mijn normale onderdelen leverancier eens geïnformeerd of hij ADHV het Bosch nummer iets voor mij kon betekenen-> heb nu een nieuwe ISV voor €260 incl BTW.

Dus als iemand in de toekomst een ISV wil gaan kopen, probeer het eens met het originele Bosch nummer.

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 okt 2013 13:46

Ik heb ook een nieuwe gekocht van Bosch
http://www.pkwteile.de/bosch/680420
Art. Nr.: 0 280 140 543

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 okt 2013 16:00

Thefrits en RGJC4

Wat hebben jullie met de oude ISV gedaan?

Kan proberen om ze weer goed te krijgen in een "alles of niets" poging

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 okt 2013 20:07

De mijne ligt nog ergens in de kelder.... 8)

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 okt 2013 22:05

mag ik hem van je overnemen?

Re: ISV valve 993 schoongemaakt.

16 mei 2015 18:00

Zo, net even mijn ISV schoon gespoten,

Waarmee,? Carburateur reiniger en geen terpentine etc of erger, remmen reiniger.
Slangetje van de spuitbus er in en spuiten maar. Roet kwam eruit druipen. Daarna
droog geslagen en voelde dat alles lekker los zat.

Totaal 20 min werk

Testritje,
Kan nu weer in zijn 2 weg rijden, net als vroeger met mijn oude 993
Motor pakt soepeler op en loopt iets rustiger stationair, maar dat kan bedrog zijn.

Wordt winter hier in Afrika en vorige winter sloeg ie met koude motor wel eens spontaan af na 5-5 km te hebben gereden, hopelijk dat ook over.
Plaats een reactie