Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
25 jul 2013 23:15
Weet niet of hier al over geschreven is??
Ik wil bij mijn 964 achterin de motorruimte de verwarmingsventilator vervangen door zo'n RS carbon bypass. Het demonteren van de bestaande unit en monteren van het carbon gedeelte lukt wel.
Maar kan iemand mij uitleggen of een handleiding mailen wat ik met de bestaande stekkers en temp. voeler (spiraaltje) moet doen om te zorgen dat de verwarming (ventilator voorzijde) goed functioneert en de goede signalen van achter krijgt. Ik neem aan dat de stekkertjes en temp. voeler niet zomaar met een ty-rap bij elkaar bindt en weg stop??
Alvast bedankt,
Marc
26 jul 2013 9:27
Hoi Marc, wat is het doel van dit idee? Gewichtsbesparing of iets anders?
26 jul 2013 9:46
Ik heb het gedaan voor de gewichtsbesparing, en redelijk makkelijk zelf te doen. Op Rennlist hebben ze een betere oplossing dan die gevonden is door Olaf.
26 jul 2013 10:00
Heb je een linkje - ouwe DHZ'er
26 jul 2013 10:32
Ik heb deze carbon by-pass gekregen bij wat spullen die ik gekocht heb in Duitsland.
Ben mijn 964 inderdaad qua gewicht aan het uitkleden en probeer deze by-pass te monteren.
Alleen wat doe je bijv. met de sensor (spiraal) De andere stekkers kun je afplakken en weghangen.
Het linkje van Olaf geeft voor de aansturing een simpele en goede oplossing, maar is er een misschien een volledigere omschrijving met foto's.
Olaf, bedankt nog.
Marc
26 jul 2013 11:48
Hier nog een keer het hele verhaal.....
Mooie klus.
Zal het eens bestuderen.
Marc
26 jul 2013 13:12
Sorry, Olaf moest vanochtend gelijk weg was al te laat, maar laatste is de juiste, in het midden staat hoe je de draden moet aansluiten dat is wat ik ook gedaan heb.
first remove the rear blower relay. Then install two jumpers in same place. Connect 30 to 87 and 30C to 87C, or 30 to 87C and 30C to 87. No difference. 30 and 30C are anyway connected.
No more. You can now remove temperature probe and original resistor too, if you want.
27 jul 2013 21:30
Gizmo schreef:Ik heb het gedaan voor de gewichtsbesparing, en redelijk makkelijk zelf te doen. Op Rennlist hebben ze een betere oplossing dan die gevonden is door Olaf.
Hoeveel gewicht scheelt dat, en....heb je dan wel nog verwarming in de aurto? Wat mis je na de ingreep?
27 jul 2013 22:08
Ze zeggen dat het ± 4 kg. scheelt en dat het linker motor compartiment beter zichtbaar en bereikbaar wordt.
De motor zelf blaast genoeg warme lucht naar voren, waardoor de kachelmotor in het dashboard de rest doet. Je zult bij min 20 wel verschil voelen.
Alleen als je de kachelmotor achter weghaalt zul je de CCU voor de gek moeten houden door wat schakelingen en overbruggingen te maken, anders draait je dashboard ventilators niet. En hier zijn verschillende methoden voor, zoals je in onderwerp wel gelezen zult hebben.
Ik twijfel zelf over het vervangen ervan en heb de by-pass nog liggen.
Dus als iemand geïnteresseerd is???
Gr.
Marc
27 jul 2013 23:19
ik heb de kilo's niet gewogen, en ik heb gewoon nog verwarming.
30 jul 2013 10:59
Hier nog een link van een Duitser, die alles nog eens een keer op een rijtje heeft gezet:
http://www.pff.de/porsche/board104-pors ... t153506233Ik probeer zijn methode ("One-Wire"-Methode) ook, dus alleen een draad van +bobine naar uitgang 87 van het relais en 30 Amp. zekering achterwege laten en de stekkertjes afplakken en weghangen. Deze methode is ook makkelijk weer omkeerbaar, dus weer origineel te maken.
Die "One-Wire"-Methode:
Wenn man doch nur geschaltete 12V hätte…Hat man! Da sind ja glücklicherweise die Zündspulen. Also Kabel aus der Sicherungsbox 10cm nach oben an die Spule. Deckel klemmt manchmal etwas, Schraubenzieher hilft . Dann an das linke Niederspannungsterminal. Noch eine 1Amp oder 3Amp Sicherung ins Kabel gegen Spannungsspitzen (man weiß ja nie an so einem Trafo…) und das andere Ende in die 87 (Relais raus).
Test: Es geht Und die 12V sind nur bei angeschalteter Zündung da (logisch…)
Das sollte auch meine Methode der Wahl sein. Kabel sauber verstauen, Ballast raus, Stecker abkleben, die 30Amp kann einfach raus. fertig.
Problem: Höchstens Spannungsimpulse von der Zündung am CCU. Sollte eigentlich keine Probleme machen...[/i]
30 jul 2013 12:34
dank, ik overweeg het ook nu.
30 jul 2013 16:12
Ik zal laten weten hoe het bij mij uitpakt.
Moet nu ook het dekseltje van het zekeringenkastje achter in de motorruimte vervangen (26 euro), omdat alle 3 de plastic zeskantkoppen los gekomen zijn van de schroeven zelf.
Verder past de carbon by-pass redelijk goed, in tegenstelling van wat je veel leest, dat deze niet past!!
Later,
Marc
30 jul 2013 23:11
superhandig! dank.
18 aug 2013 22:35
Even geduurd, maar het zit erop en met het "one-wire" systeem, zoals hierboven omschreven opgelost.
Verwarming dashboard draait nu gewoon, zonder dit draadje, doet deze inderdaad niets, alleen als temp. op nul staat, draait das-ventilatoren wel. Maar zo gauw je de temp omhoog draait gaat de dash-vent. uit.
En ik heb verwarming, wel iets minder dan normaal, maar in de winter rijd ik normaal niet.
Gr.
Marc
18 aug 2013 22:48
foto? (van de bijpass bedoel ik, niet van de electromica
)
18 aug 2013 22:56
mag of kan geen foto plaatsen ????
18 aug 2013 23:07
Het mag en het kan, maar of jij het kunt? Lees anders even bij de helpfunctie hoe het moet.
19 aug 2013 23:17
drink dan een maandje water inplaats van bier.
anton964
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.