Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
31 jul 2013 21:45
Vanavond radiateurzijdes schoongemaakt van mijn 996. Heel simpel, stofzuiger in de bumper gezet. Geen vuiltje meer te zien en ontdekken .
Volgens mij volstaat dit i.p.v. bumper verwijderen !
Ben toch niet de eerste die op dit idee kwam ?
31 jul 2013 22:01
Ehhh, je hebt nu de aircoradiateur schoongezogen. Het echt vervelende vuil zit in de radiateur erachter, waar je met een stofzuiger never-nooit-niet bij kan....
31 jul 2013 23:05
Dan krijg je toch nooit koeling als die erachter zitten ? Dan gaat de bumper er als nog af!
31 jul 2013 23:40
Maba44 schreef:Ben toch niet de eerste die op dit idee kwam ?
01 aug 2013 1:14
Trek toch maar je bumper er af...troep zit tussen de condensor en je radiateurs. ..idd krijg je never nooit weg zonder je bumper te demonteren
01 aug 2013 19:01
Kijk hier het grote voordeel van het forum
01 aug 2013 23:16
Ha ha, kijk hier maar even naar. Dat haal jij er niet uit met een stofzuigertje!
https://picasaweb.google.com/RichardSar ... 4Radiators
02 aug 2013 7:05
Bedankt voor alle info!
02 aug 2013 10:22
Is dit ook nodig bij een Boxster?
02 aug 2013 10:27
Bij mijn weten zit het bij de Boxster op de zelfde manier, dus ben bang van wel!
02 aug 2013 10:36
Yep geldt ook voor Boxster (en Cayman)
03 aug 2013 8:47
Ik vroeg me af of je schoonmaken puur preventief moet doen (en zo ja, hoe vaak moet je het dan doen?) of dat je dat bijvoorbeeld (pas) naar aanleiding van signalen van je auto kan doen (bijv ietwat hogere water/olie temperatuur dan normaal oid...). Kan je het uberhaupt ergens aan aflezen dat je radiateuren schoongemaakt dienen te worden? Of is het dan sowieso te laat? De reden van mijn vraag is dat ik niet zeker weet of het bij mij al nodig is en eigenlijk geen zin heb voor niets de gehele voorkant eraf te trekken... graag jullie advies..
03 aug 2013 9:57
Het is volgens mij niet zo zeer het koelingsprobleem als wel dat de hele boel snel corrodeerd door de troep en defect raakt...
03 aug 2013 15:19
je merkt het in eerste plaats aan de temperatuur van de koelvloeistof. sinds mijn schoonmaakt blijft het metertje op 80°c staan terwijl vroeger +85°c
vervolgens merk je het aan je airco. corrosie van de condensers betekent sneller lekkage.
dus is zou het preventief doen ipv curatief, maar jij bepaalt natuurlijk zelf of je een halve dag wil bricoleren
06 aug 2013 21:56
Goed advies, heb vandaag naar aanleiding van dit verhaal de bumper gedemonteerd en beide koelers schoongemaakt. Ze zatten voor 1/3 dicht met rotzooi, er kwam zelfs een dood vogeltje uit. De koeltemperatuur scheelt niet veel (ca 3 graden) maar hij heeft het natuurlijk veel makkelijker met schone koelers. Denk ook dat je niet moet wachten tot de motortemperatuur echt gaat oplopen. Volgens mij hoort dit bij preventief onderhoud.
06 aug 2013 22:13
Bij mij doet de specialist dit automatisch bij een onderhoudsbeurt
06 aug 2013 22:52
K heb ze bij mijn zojuist aangeschafde 996 uit 1999 ook gedaan, hij heeft 117.000 km erop zitten je staat verstelt hoeveel bladeren, zand en rotzooi er tussen de condensor en radiatoren uit komt.
het geeft me wel een zeker gevoel als ik er nu in rij met warm weer, trouwens als je je airco aan hebt staan dan komt er ook koelere lucht bij je radiatoren omdat de rijwind eerst door je (koude) airco condensors stroomt , en vervolgens tegen je radiateur
de klus is als je beetje handig bent en de ruimte hebt goed zelf te doen, is ongeveer 2 uur werk als je het secuur en rustig/ met beleid doet.
07 aug 2013 7:52
Het lijkt mij dat de condensor warmte afgeeft aan de lucht die er doorheen stroomt, en het dus opwarmt in plaats van afkoelt. Als je de kachel aanzet zou het misschien kunnen, maar die haalt zijn warmte ergens anders vandaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Airconditioning
07 aug 2013 21:40
Maba44 schreef:Dan krijg je toch nooit koeling als die erachter zitten ? Dan gaat de bumper er als nog af!
Hè Yankee!
Ik ken nog wel een aardige snuiter uit een naburig dorp die jou wil helpen. Bumper (de)monteren gaat echt beter als je dat met iemand samen doet.
gaat tever om te zeggen dat die gozer 2 rechterhanden heeft, maar hij is geduldig en heeft (meer) inzicht dan de gemiddelde DGA met een hobby Porsche
08 aug 2013 0:04

vorige week toch ook maar eens gekeken. Geen idee of en wanneer het ooit gedaan is, maar er zat flink wat rommel.
Vond een fllmpje op youtube voor het verwijderen van de voorbumper. Echter ikzelf zou de binnenkant van de wielkast volledig losmaken (incl de schroeven onder de bumper) om bij het binnenste bevestigingspunt van de voorbumper te komen. Ik was er 3 uurtjes op mijn gemak mee bezig. Moet volgende keer in 2 kunnen.
08 aug 2013 8:52
het staat bij mij ook op de planning,hoop er zaterdagochtend aan te kunnen beginnen.
08 aug 2013 17:57
na de vakantie ook maar eens aanpakken. Lekker na-zomers klusje
08 aug 2013 19:00
Kunnen we samen er geen radiateurschoonmaakclinic van maken / organiseren.
08 aug 2013 19:46
Stephan911 schreef:Als je je airco aan hebt staan dan komt er ook koelere lucht bij je radiatoren omdat de rijwind eerst door je (koude) airco condensors stroomt , en vervolgens tegen je radiateur
Sorry Stephan, maar die beredenering is echt helemaal fout !!!.
De "verdamper" in de "kachel" zorgt dat de naar binnen geblazen lucht koud wordt.
De warmte wordt opgenomen in het koelmiddel (Freon) en in de "condensors" afgegeven aan de rijwind.
Nog een kleine tip, (niet alleen voor een Porsche).....als het koelwater je auto te warm wordt en je moet om wat voor reden dan ook doorrijden......airco uitzetten en de kachel zo hoog mogelijk op verwarmen zetten.
En ja, dan wordt het in de auto verschrikkelijk warm, maar kan de schade aan de motor beperken/voorkomen. Ramen uiteraard open en op de eerst mogelijke plaats stoppen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.