Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Kopen gebruikte poetsbrug, ervaringen?

25 aug 2013 10:13

Ik ga kijken bij een gebruikte poetsbrug maar wil graag een paar dingen weten...
- Hoeveel (eventuele) speling op draaipunten is normaal of toelaatbaar?
- Verder nog belangrijke punten om op te letten?

Het is overigens geen schaarbrug maar zo één waarbij de auto iets verplaatst (die andere lopen met twee wieltjes over de vloer). Zie GRAZIA SAM 18 brug.

Re: Kopen gebruikte poetsbrug, ervaringen?

25 aug 2013 10:41

Belangrijkste is om te controleren of de hydrauliek in goede staat is (lekkage)

Verder de speling op de opname armen aan de brug, een beetje speling is noodzakelijk en normaal, en de staat en aanwezigheid van de opname blokken. Speling op de rest van de draaipunten (frame) is niet normaal.

Is het een electrohydraulische of lucht hydraulische aandrijving? Als het een electrische (220v) is dan heb je een wandcontactdoos nodig die 16 Amp. traag is afgezekerd. Is het een lucht versie dan heb je ook nog een goede compressor nodig met min 100 liter voorraadtank wil de brug een beetje vlot stijgen.

Verder heeft dit type brug een verplichte rijrichting, dwz de motor kant van de auto moet altijd aan de kant van de cilinder!

Koop je de brug bij iemand die hem als hobby of professioneel gebruikt heeft?
Laatst bijgewerkt door WillemB op 25 aug 2013 10:54, in totaal 1 keer bewerkt.

25 aug 2013 10:45

Afbeelding Afbeelding

Deze ?

25 aug 2013 10:56

Jep zo'n brug.
@ WillemB:
- De motor moet dus aan de kant waar de zuigerstang aan de brug vast zit (in de driehoek zeg maar)? Dit (neem ik aan) i.v.m. de meeste massa van de auto?
- Brug is van een particulier (is 2e eigenaar, brug is 12 jaar oud).
- Hoeveel speling is toelaatbaar of "normaal"?
- Het betreft een eletrische hydro aandrijving.

Alvast bedankt!

25 aug 2013 11:33

Nee, net andersom.

Die redenatie die jij maakt maken veel mensen maar is net de verkeerde :mrgreen:

Een plaatje is wellicht duidelijker: Afbeelding

Mij ging het er even om dat als je gewend bent je Porsche er achteruit op te rijden, je dit ook met je DD zou doen en dan zou het fout kunnen gaan.

Let er wel op dat als je bijv de motor er uit haalt het zwaartepunt verschuift en de auto van de brug kan duiken. Daarom is dit type brug eigenlijk ook alleen geschikt voor carrosseriewerk (schadeherstel/poetsen) en niet voor technisch werk, hoewel onderhoudswerk aan banden en remmen wel weer kan.

Voor wat betreft de speling, is moeilijk aan te geven maar als de scharnierpunten maar geen sporen van "uitlubberen" vertonen. Ik zou zeggen een paar (tot max 3 a 4) mm is geen probleem.

Deze bruggen zijn jarenlang gebruikt in de schadeherstel wereld en je komt ze nog steeds veel tegen. Alleen worden ze tegenwoordig door het beperkte hefvermogen (2 ton is wel de limiet) en de verplichte rijrichting weinig meer nieuw verkocht in schadeland.

25 aug 2013 11:34

Nog een tip: kijk even op de productiedatum van de slangen. Als ze ouder zijn dan 5 jaar zou ik ze vervangen. Je wilt niet weten wat er kan gebeuren als er een slang met x-bar kapot springt.

Onnodig te vermelden (maar dan toch): ook vervangen als er scheurtjes of andere beschadigingen zichtbaar zijn.

Veel succes met je aankoop.

25 aug 2013 11:39

Dat is idd ook nog een goede tip.

Voor wat betreft de datum zou ik niet zo van wakker liggen, maar wel beschadigingen aan de slang.

25 aug 2013 11:52

Ik weet niet wat je er aan uit wil gaan geven..
vocor verkoopt voor 1500,00 incl. een nieuwe met alles erop en eraan en een overbemeten cilinder..

ben je er voor de rest van je leven vanaf , die verslijt je nooit meer...

25 aug 2013 17:40

57036

Een 912 weegt natuurlijk niks, vandaag dat andersom op de lift niet veel uitmaakt... ;)

25 aug 2013 17:44

Nee hoor zo hoort ie er juist op te staan :!: :idea:

03 sep 2013 17:12

De brug is wat langer aan de zware kant (tegen kantelen v/d brug dus)...

De 964 kan toch niet kantelen als je de motor er uit haalt? Als je een "echte" brug hebt dan staat de 964 toch ook met de krikpunten op de brug of zie ik het verkeerd?

Iig bedankt voor de feedback, ik ga v/d week bij een brug kijken (en kopen als ie goed is).

04 sep 2013 11:39

Ik heb zelf mee mogen maken dat een 911 met motor en bak maar zonder voorwiel ophanging en benzinetank erg eenvoudig kantelt (dan natuurlijk naar de motorkant). het was wel een oudje, maar toch, ik zou oppassen.

04 sep 2013 13:39

Gewoon vastmaken met spanbanden :wink:

Afbeelding

06 sep 2013 21:52

hij is binnen ;-)

06 sep 2013 21:55

Veel plezier ermee :thumleft:
Plaats een reactie