Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Koelventilator 996 (2001)

26 aug 2013 21:51

Hallo,

Kan het kloppen dat na een stevige rit de motorkoelventilator (die onder de spoiler) nadat je het contact uit hebt gedaan vanuit zichzelf aangaat?

Mvg Arne

MOD: Type Porsche en bouwjaar aan topic titel toegevoegd :idea:

Re: Koelventilator 996 (2001)

26 aug 2013 22:38

Thanks Mod, was ik vergeten

Re: Koelventilator 996 (2001)

26 aug 2013 22:52

Zo'n ventilator zit er niet voor niets, dus het lijkt mij normaal als de auto nog te heet is bij het uitzetten, dat deze aanslaat.

Ik maak dat zelf echter nooit mee, misschien omdat ik de laatste km's rustig aan doe. Dus check wel je koelvloeistofniveau en je motorolieniveau en je meters op je dashboard.

Indien je net 80 km lang boven de 200 hebt gereden en je gaat gelijk naar nul en zet de motor uit dan is het logisch dat deze aanslaat!

Re: Koelventilator 996 (2001)

27 aug 2013 23:10

Thanks. Temperatuur zit rond de 90C....volgens mij redelijk normaal. Wat ik dan echter vreemd vind is als je de auto in rust wegzet, contact uit, alarm aan en zo en je komt 5 minuten later even terug dan staat die koelventilator opeens te draaien....

Re: Koelventilator 996 (2001)

28 aug 2013 9:40

Het aanslaan is normaal. Wanneer na het uitschakelen van de motor de temperatuur in de motorruimte of van de koelvloeistof te hoog is, kan de koelventilator aanslaan voor max. 40 minuten.

"Switch-on conditions for engine compartment fan (this fan pulls air into the engine compartment) The engine compartment fan is switched on when the engine compartment temperature is > 176 degrees F or the coolant temperature is > 216 degrees F.


--> Dus motorcompartiment > 80 graden C of koelvloeistoftemperatuur > 102 graden C.

Opmerkelijk vind ik wel dat ik hele diverse verhalen lees van 996-bezitters of de fan wel of niet aanslaat. Bezitters in hete gebieden zoals Florida en California beschrijven dat ze de fan vrijwel nooit horen aanslaan. Andere vermelden dat de fan vrijwel na iedere rit aanslaat (beide bij normale koelvloeistoftemperatuur). Dus is het juist goed als de fan aansluit zodat je meer koeling kunt krijgen? :scratch: Of wordt de ruimte gewoon te heet om bepaalde redenen? :scratch:

---
Om eens verder te peilen hier op het forum (na 'Ver boven de 200');
:arrow: Bij mij slaat de ventilator vrij frequent aan na een rit (zeker niet altijd 'stevig'), ook in de maand oktober. Koelstoftemperatuur is goed (zo'n 90 graden).
Laatst bijgewerkt door RichardP op 28 aug 2013 13:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Koelventilator 996 (2001)

28 aug 2013 12:02

Bij mij slaat hij nooit aan. Monitor het nu al een tijdje, maar heb het nog nooit gehad, terwijl er wel heel veel warmte uit de motorruimte gutst als je de klep opent. Heb me trouwens ook verbaast over de extreem warme lucht die net voor je voorwielen wordt geblazen als de voorste koelfans verhoogd draaien... :shock:

Re: Koelventilator 996 (2001)

28 aug 2013 12:55

@RichardP: bedankt voor je uitgebreide antwoord...nu weet ik in ieder geval dat het normaal is.

Wat ik dan ook vreemd vind; waarom blaast de fan lucht van buiten naar binnen ipv de hete lucht boven aan te zuigen en af te voeren. Tevens dan koude lucht van onder de wagen vandaan halen. Dit lijkt mij veel logischer....warme lucht stijgt op.

Wellicht heeft dit te maken met de warme uitlaten onder de auto...deze zouden de aanzuiglucht kunnen opwarmen??

Re: Koelventilator 996 (2001)

28 aug 2013 13:01

Kun jij misschien aanvullen hoe vaak en onder welke omstandigheden de fan aanslaat bij jouw auto?

Re: Koelventilator 996 (2001)

28 aug 2013 19:54

....heb bij mij de ventilator ook nog niet eerder zien of horen aanslaan. Terwijl na uitschakeling van de motor en enige tijd van stilstand de koelribben van de motorkap goed warm aanvoelen. Het schijnt dat de P. dealer of specialist de ventilator kan aansturen en daarmee de werking kan testen. Bepalend daarnaast is de goede werking van de temperatuursensor in het motorcompartiment. Ga binnenkort maar 's langs.

Re: Koelventilator 996 (2001)

29 aug 2013 8:39

mmmm, ik zal het eens in de gaten houden

Re: Koelventilator 996 (2001)

12 apr 2015 13:08

Nu voor het eerst meegemaakt, koelwater temp is perfect aangepast door auto resto, stond in de file en krijg een waarschuwing op het dashboard, motorcompartiment cooling failure, temp van de motor was goed dus toen ik weer door kon rijden ging ook het rode lampje bij de koelwater temp meter uit.
Toen ik aankwam bleef de fan lopen en heb het stekkertje er maar uit getrokken.
Dag later het zelfde had niet het idee dat de fan uitging, als je de stekker er de volgende dag weer insteekt is de fan uit.
Probleem met de sensor misschien??

Re: Koelventilator 996 (2001)

12 apr 2015 14:31

Dus als ik het goed begrijp was de motor op temperatuur, hierdoor gaat de koelventilator aan en trekt vervolgens de stekker van deze ventilator eruit?

De aanpassing van autoresto is toch niet ter vervanging van de ventilator?

Why? :scratch:

Re: Koelventilator 996 (2001)

12 apr 2015 21:18

Dat de ventilator aangaat is prima, alleen ik kreeg een waarschuwing dat hij het niet deed. Terwijl hij dat dus wel deed, probleem is nu dat hij niet meer uitgaat, dus als ik de auto parkeer trek ik 10 min later de stekker maar los.

Re: Koelventilator 996 (2001)

12 apr 2015 21:25

Temp staat bij mij iets boven de 80°. Fan hoor ik niet dikwijls aanslaan.

Re: Koelventilator 996 (2001)

12 apr 2015 21:40

die fan hoorde ik vroeger ook nooit, maar nu gaat hij steeds aan en niet meer uit.

Re: Koelventilator 996 (2001)

13 apr 2015 8:46

Maar wat zei Michel (Resto)? Bij de modificatie past hij de thermostaat aan (of wordt vervangen), waardoor de ventilator op andere momenten zal aanspringen en mogelijk ook voor een andere duur.

Re: Koelventilator 996 (2001)

13 apr 2015 9:40

Ja maar dat zijn de ventilatoren bij de radiator, dit is de koelfan onder de spoiler die alleen lucht in het motorcompartiment blaast.

Re: Koelventilator 996 (2001)

13 apr 2015 16:55

Even aan Michel gevraagd van Auto Resto, sensor probleem. Dat klopte was uit de houder en lag op het blok. is nu weer in orde.

Re: Koelventilator 996 (2001)

14 apr 2015 22:22

Bij de Carrera 4 ging de fan zelden aan. Maar bij de Turbo S bijna altijd na een rit en dan hoef ik ook niet eens gek gedaan te hebben. Op het moment dat de fan aanslaat blijft ie vaak ook 15-20 min lopen. Vroeger heb ik al eens gekeken of de fan ook tijdens het rijden aan slaat maar dat is niet het geval.
Handboek van Porsche geeft ook aan dat het normaal gedrag is. Gaat ook niet zozeer om warme lucht af te voeren maar om de lucht in het motorcompartiment in beweging te houden. Temeratuur kan op sommige plaatsen tot rond de 250 graden oplopen en als er geen luchtcirculatie is kun je raden wat er met bijv kunstof bekabeling gebeurd.
Volstrekt normaal gedrag dus.
Plaats een reactie