19 sep 2013 16:14
19 sep 2013 16:51
Olaf schreef:Je kan dus eigenlijk beter op jonge banden met minder profiel rijden, dan op gedateerde banden met maximaal profiel
19 sep 2013 16:53
19 sep 2013 16:55
19 sep 2013 17:04
19 sep 2013 21:51
19 sep 2013 22:08
ATanis schreef:En waar staan die N coderingen ook al weer voor ?
19 sep 2013 22:31
20 sep 2013 0:14
20 sep 2013 0:37
20 sep 2013 9:01
20 sep 2013 9:10
lagunamak schreef:Tsja, nu zo maar een ding. Ik snap het volledig met de DOT codes en leeftijden.
Echter, de grootste verouderaar in banden is UV. Nu staat mijn P, net als zovele P's onder ons, het meeste van het jaar binnen en, zoals ook in mijn geval, als-ie buiten op de stoep staat, zit er een hoes over die ook over de wielen/banden heenvalt.
ik wil dus maar zeggen: het is absoluut niet noodzakelijk om na een jaar of 5 je banden te vervangen. Het hangt van de condities af. Je kunt het ook heel simpel zelf testen: als je 100 km/h rijdt en een noodstop nabootst en binnen 43 meter stil staat, dan heeft je rubber nog grip genoeg (en is de rest van je remmelarij ook in orde). let wel: haarscheurtjes zijn uit den boze, dan meteen vervangen!
20 sep 2013 9:14
lagunamak schreef: (alhoewel ik dan niet echt een indicator vind)
Iemand die iets over vulkanisatie (en het verouderen van banden) schreef:Vulkanisatie is het proces waarbij men dwarsverbindingen tussen verschillende monomeerketens bijmaakt.
Het ontstaan van deze dwarsverbindingen maakt het originele vloeibare latex stijver en brosser. Door met verschillende concentraties zwavel te werken, ontstaan verschillende soorten rubber: van zeer elastische met weinig zwavel, tot autobanden met 3 à 5% zwavel, en ten slotte hardrubber voor knuppels en dergelijke met zo'n 40% zwavel.
Ook op natuurlijke wijze treedt vulkanisatie op. Door het contact van het rubber met zuurstof uit de lucht worden alsmaar meer dwarsverbindingen gevormd, waardoor rubberproducten stijver en brosser worden. Dit proces is verantwoordelijk voor het verouderingsproces van banden, en het wordt nog versneld door de inwerking van UV-straling.
Bij autobanden, maar ook in veel andere rubberproducten, wordt carbon black gebruikt (structuurroet, met zeer specifieke eigenschappen, waarvan vele soorten bestaan), dat zorgt voor de zwarte kleur, en helpt veroudering tegen gaan omdat het UV-straling absorbeert. Het carbon black verbindt zich chemisch met het rubber bij vulkanisatie.
20 sep 2013 9:16
Marcel schreef:met zo'n berekening kan ik ook de gehele huidige crisis oplossen....
de vraag is of je gewoon 1000 euro nu wil aftikken als je banden misschien nog goed zijn.... ik niet...
20 sep 2013 9:41
20 sep 2013 10:03
20 sep 2013 10:21
20 sep 2013 13:05
20 sep 2013 14:13
20 sep 2013 14:31
Olaf schreef:Ik denk dat je maar naar 1 band hebt gekeken. Die datum staat er (voor zover ik weet) maar aan 1 kant op
20 sep 2013 14:33
Reesmees schreef:Zojuist even naar de Bridgestone banden van mijn 964 gekeken en op de achterbanden staat 'DOT EJUY CLD' en dat is alles. Iemand hier enig idee welke productie datum dit is?
http://www.kfz-teile-service.de/lexikon ... von-reifenDie vollständige DOT Kennzeichnung befindet sich in der Regel nur auf einer Reifenseite. Die Kennzeichnung DOT mit der Zulassungsnummer ist zwar i.d.R. auf beiden Seiten, jedoch einmal ohne das Datum der Reifenherstellung. Das bedeutet, die Kennzeichnung ist möglicherweise auf der Fahrzeuginnenseite. Dass macht das Ablesen schon etwas schwieriger. Bei montierten laufrichtungsgebundenen Reifen (z.B. V-Profil) ist somit das Herstellungsjahr 2x auf Fahrzeuginnen- und 2x auf der Fahrzeugaußenseite. Bei asymmetrischen Profilen ist es möglich, dass sich die vollständige DOT Kennzeichnung nur auf der Innen- oder Außenseite befindet.
20 sep 2013 14:40
Reesmees schreef:Op de voorbanden staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006)
20 sep 2013 14:45
Reesmees schreef:Olaf schreef:Ik denk dat je maar naar 1 band hebt gekeken. Die datum staat er (voor zover ik weet) maar aan 1 kant op
Op de voorbanden (aan buitenkant en ook Bridgestone S-02) staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006) maar aan de achterkant staat alleen deze vreemde DOT code. DOT zal toch niet aan binnenkant van de band zitten?
20 sep 2013 15:14
20 sep 2013 15:43
Olaf schreef:Reesmees schreef:Op de voorbanden staat er wel een 'gewone' DOT code op (2006)
Waarschijnlijk doe je je nickname geen eer aan .... Week 20 van 2006 .. toch ruim 7 jaar jong
Ik hoop dat je achterbanden geen rijrichting hebben ...
... want dan zit er 1tje verkeerd om
Bei asymmetrischen Profilen ist es möglich, dass sich die vollständige DOT Kennzeichnung nur auf der Innen- oder Außenseite befindet.