Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

laadstroom accu???

16 apr 2005 18:50

Vandaag nieuwe accu geplaatst in mijn 993 targa. Accu was pas 1.1/2 jaar oud en onder garantie vervangen.

Had al enkele weken last van een "opspelende" accu.. snel leeg (1 uur!), niet opladen na een nacht aan de druppellaar.

Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.

Ik ben zelf niet zo electrotechnisch maar nu lijkt me een hoge laadstroom voor een accu ook niet zo goed dus wederkerend probleem.

Enig idee?... spanningregelaar? ....

Re: laadstroom accu???

16 apr 2005 21:13

Marcel schreef:Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.



106 Ampére ???? :shock:

Oei, da's wel heel veel, ik kan me het haast niet voorstellen.

Als je een auto start neemt de startmotor ongeveer 90 Ampére.
Kun je je dan iets voorstellen bij een laadstroom van 106 Ampére :?:
Dat kan niet eens door de 6mm² bedrading zonder rood op te gloeien.
De bedrading voor de startmotor is al 25mm² dik.

16 apr 2005 22:43

Soms is meten niet weten... meten en wellicht elders opnieuw meten? :roll:

17 apr 2005 9:35

Ok OK dus maar weer eens naar de accuboer. Maar heb het toch echt zelf zien staan op zo'n grote accu test/meet kast

17 apr 2005 13:32

Woow Marcel ... 106 Amps ... :shock: :shock:

Ik zou het dichtsbijzijnde Bosch diagnose-centrum ff binnetuffe ...
Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort zaken en weten in de meeste gevallen snel zulke storingen op te sporen.


Suc6
Dirk
:wink:

Re: laadstroom accu???

17 apr 2005 22:05

Marcel schreef:Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.

.


Zeker ook deze dynamo laten plaatsen :lol: :lol:

Afbeelding

20 apr 2005 23:00

Ik had hier een losse 964 dynamo liggen en daar staat/stond 114 Amp op IIRC... :shock:
Als ie dan 106 zou geven, klinkt dat niet onlogisch toch?

Re: laadstroom accu???

21 apr 2005 7:34

Renntech schreef:
Marcel schreef:Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.



106 Ampére ???? :shock:

Oei, da's wel heel veel, ik kan me het haast niet voorstellen.

Als je een auto start neemt de startmotor ongeveer 90 Ampére.
Kun je je dan iets voorstellen bij een laadstroom van 106 Ampére :?:
Dat kan niet eens door de 6mm² bedrading zonder rood op te gloeien.
De bedrading voor de startmotor is al 25mm² dik.


Erwin,

Toch nog eens opgezocht in het manual, daar staat toch echt:

Alternator output: A/W 115/1610 A/C

wat volgens mij zoveel betekent als 115A en 1610W Alternating Current oftwel - wisselstroom, in iedergeval dat kan ik me nog van de lessen electrotechniek herinneren (was nooit mijn beste vak)??? dan lijkt me 106 A vrij normaal???

21 apr 2005 21:07

106 Ampère :?: Dat was ook mijn eerste gedachte :shock:

Bentley boek voor 3.2 geraadpleegd: 90 A(mpère) generator/dynamo. En in de 993, met steeds meer elektrieke verbruikers, inderdaad net als de 964: 115/1610. Dit betekent inderdaad dat maximaal 115 amp. wordt geleverd, bij een laadspanning van 14 Volt, geeft dan als vermogen 1610 Watt (W=A x V).

Nu zal je aan de accu deze laadstroom nooit meten: zoveel elektronen krijg je eenvoudig niet in zo'n korte tijd, "op een gezonde manier" :twisted:, in dat ding. Dat zal inderdaad misschien kortstondig na het starten 60 A zijn, maar zakt dan al snel enkele tientallen ampjes terug. Aan de generator zelf gemeten is dat dan wel meer, namelijk: laadstroom voor de accu PLUS het vermogen voor al de verbruikers en speciaal electrische verwarmers in achterruit, stoelen en spiegels. Dus richting 100 A gemeten aan de B+ klem zou wel kunnen.

Het opgenomen vermogen van de startmotor kan overigens gemakkelijk 400-500 A bedragen, met een uitschieter richting 800 Ampère :roll:
Dit duurt natuurlijk wel heel kort, en dus niet doorlopend zoals in het laadcircuit.

21 apr 2005 22:03

Paul,

dus wat betekent dit als ze bij de bandenhandel met een testkast 106A meten over de massakabel aan de accu?

Niet goed en/of niet goed gemeten. Kan ik thuis nog iets metenmete een huis tuin en keuken spanningsmetertje (geen ampere meter dus helaas).

21 apr 2005 22:29

Marcel,

zal eerst even reageren op je allereerste bericht: als de genoemde stroom werkelijk regelmatig door de accu loopt, dan is dit beslist niet gezond voor de levensduur :idea:

De genoemde 106 A aan de accu is of beslist niet in orde of niet goed gemeten.
Was dit overigens een laad of ontlaad stroom :roll:.

Zelf meten is moeilijk. De laadspanning kan je meten, dus gewoon met een volmeter over de accu terwijl de motor draait: iets van 13,4 - 14 V is normaal. Stroom kan je dus niet eenvoudig meten.

Advies: zoek een Bosch zaak op. Voor weinig zullen die de zaak goed en snel kunnen doormeten.

21 apr 2005 22:34

Marcel schreef:Paul,

dus wat betekent dit als ze bij de bandenhandel met een testkast 106A meten over de massakabel aan de accu?

Niet goed en/of niet goed gemeten. Kan ik thuis nog iets metenmete een huis tuin en keuken spanningsmetertje (geen ampere meter dus helaas).


Marcel,

Grote stromen worden gemeten met een stroomtang, en is niet zoiets als een multimeter waar je weerstand, stroom (veelal 10 à 20A) en spanning mee kan meten.


Peter

Re: laadstroom accu???

22 apr 2005 9:15

Marcel schreef:Bij vervanging oude accu getest, idd niet goed maar er werd ook een laadstroom (lopende motor) gemeten van 106 A terwijl 60-70 A normaal is begrijp ik.


Deze hoge stroom werd dus gemeten terwijl de oude accu was aangesloten? En dezelfde meting is niet gedaan met de nieuwe?

Kan misschien zijn dat een inwendige kortsluiting in de accu dit effect geeft...
Zou dan ook betekenen dat alleen de accu kapot was, en het laadstroomsysteem verder dus in orde. :lol:
Plaats een reactie