In het verleden veel problemen met de kachel gehad, temperatuur niet te regelen, blijft warme lucht het interieur binnen komen ondanks dat de knop op koud staat, beslagen ramen etc. etc.
Het bleek dat 2 kachelservo's niet werkten en heb deze toen vervangen voor 2 gebruikte (wel werkende) exemplaren. De laatste stap was het reinigen van de CU van de kachel in het dashboard. Sinds geruime tijd gelukkig verlost van al de genoemde problemen.
De oude defecte servo's had ik nog steeds bewaard om bij gelegenheid eens open te maken om te kijken of ik ze kon herstellen. Toen ik met het kachelprobleem zat waren deze servo's (tijdelijk) niet leverbaar en ze waren nieuw ook nog eens iets van € 200,--. Reden genoeg om een reparatiepoging te wagen
Hier onder de voor en achterzijde van de bewuste servo. Er zitten er in totaal 5 die de verschillende kleppen aan sturen

De (witte) achterzijde zit in het (zwarte) huis geklikt met 3 nokjes. Met een kleine schroevendraaier het zwarte huis omhoog gedrukt en zo het witte achterpaneeltje losgehaald van het huis

Als je het paneeltje weg hebt zie je een groot tandwiel en een printplaatje.
Het tandwiel zit op het asje wat door het huis heen steekt. Met een beetje kracht kan je het tandwiel zo van de as af trekken.

Met het tandwiel eruit is al een probleem zichtbaar waarom de servo het (waarschijnlijk) niet meer doet, zie rode cirkel. De geleide baan ligt helemaal los van de print. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn (hij is niet onderbroken) maar goed is het natuurlijk niet.

Eerst de print maar eens goed schoongemaakt met contactspray, er kwam behoorlijk wat bagger vanaf. Nadat ik de print goed had schoon gemaakt werd nog een breuk in een geleider zichtbaar, deze was echt onderbroken.

Eerst met een 12v voeding het motortje getest, die werkte gewoon, en de printplaat maar eens ingespannen onder de loupe, is toch wel een priegelwerkje en de onderbroken geleiders vervangen door een klein draadje op de punten te solderen.

Vervolgens het printplaatje weer in het huis terug geplaatst en het tandwiel weer op het asjes geschoven. Met de 12V voeding op de aansluitpinnetjes (no 4 en 5) getest en de servo doet het weer
EDIT: Let er even op dat je bij het terugplaatsen van het tandwiel de as in de juiste positie zet tov het tandwiel en de sleepcontacten
Laatst bijgewerkt door
WillemB op 24 mei 2015 21:18, in totaal 3 keer bewerkt.