Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

20 maart 2014 19:47

ik heb het volgende:

accu laad 17 volt
Oplossing volgens diverse kenners op het net: externe spanningsregelaar vervangen
volgende probleem: accu laad niet, spanning op beide accu's 12,3 volt bij 2000 toeren

dynamo weggebracht om te laten reviseren:
probleem, er zijn geen onderdelen voor dit type dynamo met externe spanningsregelaar te verkrijgen de dynamo is helemaal op.
oplossing: nieuwe dynamo voor 400 eurie met interne spanningsregelaar vanavond geplaatst. (en ja, dit is een betrouwbaar adres die zelf alle werkzaamheden uitvoeren)
Volgens de dynamospecialist geen probleem, de + draad gaat naar de accu en de min is de verbinding van de dynamo met het blok. ik hou nu een bruin en een blauw draadje over.
bruin dacht ik dat min zou zijn en heb deze ook op de dynamo geplaatst.

Probleem: accu meet nog steeds 12,3 volt bij 2000 toeren. :scratch:

Wie weet wat ik met de bedrading moet doen?

Het betreft een 911 2,2 T 1971

P.S. ik kan pas morgen weer berichten uitlezen en kan dus niet direct antwoorden op eventuele behulpzame mede forumers die gelijk een antwoord verwachten.

Groeten,
Henk-Jan

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

20 maart 2014 20:18

Allereerst zijn er wel spullen te krijgen als je naar de juiste specialist gaat. Aed in delft bv. Verder kan je het circuit nalopen. Zonder origineel goede dynamo wordt imho anders dan op tekening.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

20 maart 2014 20:21

Ik moet nog ff schema zoekn maar dat bruin en blauw van je kan verkeerd zijn. Eea wordt wel anders met de spanningsregelaar erin.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

20 maart 2014 23:29

Als het goed is heb je een Motorola dynamo origineel en daar zijn nog prima onderdelen voor te krijgen en zeker ook de externe spanningsregelaar. Onzin dus wat je verteld is.

Kijk even of je wel dezelfde terminals op die nieuwe dynamo hebt. Kan zijn dat dit nu anders is daar de spanningsregelaar intern is. In het elektrisch schema van de 911 kun je terug vinden wat op wat moet.

Rood/ wit op B+
Zwart op DF
Bruin op D-
Rood op D+/61

Bruin is massa bij de 911, dus -.

Je kunt nog steeds terug naar de originele Motorola dynamo en je oude bij bijvoorbeeld omruilen voor een rereviseerd exemplaar. Zij kunnen je ook helpen aan een spanningsregelaar of anders even wat specialisten raadplegen of op Pelican Parts.com 1 bestellen.

Succes!

Gr Hessel

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

21 maart 2014 16:13

Met dank voor al jullie adviezen.
Ik duik dit weekend eens in de bedrading onder het motto:
Meten is weten.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 10:35

oplossing bij Pelican gevonden:
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_alt_replace/Alternator.pdf

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 17:18

Goed. Wat zijn nu de waarden bij stationair lopende motor?

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 18:55

14,5 volt mooi toch?

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 20:02

Nope, dat is eigenlijk te hoog. Is meer voor moderne motoren enzo. Je hoort een 13,8 te hebben. Verder is het de vraag of het nu goed gaat. Je hebt normaal een meer fase regelaar extern op de motorola dynamo. Nu is je dynamo wellicht van een andere soort met een 1 fase regelaar. Doorgaans hogere laadspanning, lagere stroom.

Ik heb laatst bij mij ontdekt dat ik de verkeerde 1 fase reglaar op de motorola had. Krijg je ook 14 volt of meer. Werkt op zich prima maar hoort niet zo. Aed vertelde mij dat dit niet ok is voor de stroom. Ergo andere regelaar, 25 euro en klaar. Originele bosch kost overigens plenty meer.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 20:03

Oh ja en dan mag ie bij stationair ook nog lager zijn, als ie bij toeren maar gaat laden.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 20:23

Sorry , 14 bij 2500 toeren, stationair zal ik nog eens meten.
Bedankt voor de tip, ik hou het in de gaten.

Re: probleem met nieuwe dynamo 911 2,2

22 maart 2014 20:24

Voltage is idd max. 14v. Daar zijn de oude regelaars op afgeregeld. Meer voltage kan betekenen dat je accu's overbelast raken en kunnen gaan koken. Plus dat de instrumenten erg gevoelig zijn voor schommelende en te hoge/ lage spanning.

Gr hessel
Plaats een reactie