Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

inbouwen radio blauwpunkt

29 apr 2005 23:52

Ik heb een 964 jubi 1993,was van plan om er eens een radio in te bouwen,echter de stekkers van mijn wagen passen niet op de nieuwe modellen van blauwpunkt. Zijn er misschien tussenstukken te verkrijgen zodat ik mijn kabels niet moet knippen?

29 apr 2005 23:57

Heb jij in de auto iso-stekkers zitten ?

Afbeelding

De rechtse 2 stekkers op de foto.

30 apr 2005 0:01

ik ga eens kijken

stekker

30 apr 2005 0:04

Neen heb ik niet, 1 dikke witte en dan verschillende kleine ronde instekers voor luidsprekers

30 apr 2005 0:08

Dan is je bedrading niet origineel meer of je moet de draden even iets verder naar achteren volgen. Het kan zijn dat er een radiomerk-gebonden contra-stekker inzit, die in de iso-stekkers gestoken zit.
Deze is dan ook weer te verwijderen.
Volgens mij zijn de iso-stekkers rechtstreeks achter in de Blaupunkt aan te sluiten.

30 apr 2005 0:17

Lijkt mij toch origeneel,niet aangeprutst of zo,heb juist nog gekeken.Heb kabelboom gevolgt maar zit nergens op. Ja die iso stekkers passen op blauwpunkt alleen ik zou zo een uitgang moeten hebben en de ingang zou op mijn witte origeneel stekker moeten passen

30 apr 2005 0:17

Vinny zal snel reageren, hij weet er veel van 8)

Voor connectors kun je goed bij Ron de Vries terecht :idea:

(Tijdje terug heb ik daar een radio gekocht voor 349,- , die nu te koop staat bij een lokale dealer voor 499,- :shock: :shock: :shock: )

Shark :wink:

30 apr 2005 0:24

ok thanks ,wacht op vinnie zijn tip ,kan nog wel even zonder radio ( overbodige luxe)

30 apr 2005 1:46

crash schreef:ok thanks ,wacht op vinnie zijn tip ,kan nog wel even zonder radio ( overbodige luxe)

wat wil je weten?

30 apr 2005 21:47

Ik heb net een mooie Blaupunkt Nashville met 10-cdwisselaar gekocht. Hij ziet eruit als nieuw, functioneert als nieuw en is uit hetzelfde jaar als mijn auto (1986). De radio is voorzien van alle zaken die ik handig vind (TA, AUX-aansluiting (wellicht later een mp-3 erop), RDS, LO, etcetera, etcetera) en de vorm van de knoppen is precies als de overige knoppen van de 944... Deze radio past perfect bij het interieur...

Nou was mijn vorige radio nogal knullig aangesloten. Met name de boxen waren heel slecht aangesloten (kabeltjes in elkaar gedraaid en dan een rondje isolatietape eromheen) en volgens mij niet de juiste min bij de juiste plus, dus fader en balance werkten niet...

Ik heb de kabeltjes dus gewoon afgeknipt.

Hoe kan ik die boxen nou het beste aansluiten???? Hoe kan ik gemakkelijk uitvinden welke min bij welke plus hoort???

01 mei 2005 0:54

Dit bedoel ik dus, hoe kan ik voorkomen dat ik moet knippen in mijn radiokabels? Is er geen tussenstuk beschikbaar dat van de oude aansluiting naar de nieuwere iso verbinding gaat?

01 mei 2005 11:29

Niet knippen aan je kabels, zonde.

Ik heb ik mn 3.2 ook af fabriek van die oduderwetse Din stekkers voor de luidsprekers; zijn dus vier van die stekkertjes met een plat en een dun rond pinnetje; ik meen een rode, gele, witte en bruine.
Bij mij zitten die in een verloopje naar zo'n standaard DIN aansluiting voor de luidsprekers; zat ook al af fabriek zo (1989).
Ik zou naar zo'n verloopstukje op zoek gaan of iemand zo'n verloopje laten maken ipv aan je kabels te gaan knippen.

Je kunt ook iemand die dat echt netjes kan een DIN steker laten solderen aan je originele kabels; als je dat netjes doet of laat doen met krimpkous om de verbindingen en zo dan kan dat ook prima.
Met kroonsteentjes pielen wordt een zootje; het is daar toch al zo krap....

01 mei 2005 12:39

Ik bouwde mijn autoradio uit omdát het geluid niet best was en toen trof ik een zooitje achter de radio aan (deze radio zat erin toen ik de auto kocht). Ik heb de kabeltje nu even recht afgeknipt, want ze waren knullig in elkaar gedraaid en vervolgens met een stukje isolatieband omwikkeld. Door de warmte was de plaklaag van het isolatieband echter 'week' geworden en had losgelaten, waardoor de kabeltjes hier en daar 'vrij' lagen...

Niet goed, dus!

De Blaupunkt-radio is van alle -originele- stekkers voorzien, maar de kabels in de auto dus niet! Ik wil niet de originele stekkers eraf knippen, maar passende stekkers op de kabels in de auto monteren (plug and play, zeg maar)...

Met betrekking tot het aansluiten van de boxen/speakers heb ik echter nog een paar vraagjes:

Hoe zoek ik uit welke plus van de radio bij welke min hoort?

Is bij de stekkers met een platte steker en een rond stekertje onder elkaar (zo'n ouderwetse speaker-steker) de platte voor de min of de plus?

01 mei 2005 14:50

De speakerkabels:

Inderdaad is het platte pootje de massa van de speakers en het ronde pinnetje de "zogenaamde" plus.

De andere draden 1 voor 1 met een spanningszoeker controleren bij:

contact uit
    verlichting uit
    verlichting aan

contact aan
    verlichting uit
    verlichting aan
contact op accessoiresstand
    verlichting uit
    verlichting aan

resultaten opschrijven met kleurcode erbij en je bent al een stuk dichter bij je doel.

Een contra stekker is gewoon te koop.

Je kunt natuurlijk ook even de beschikking zien te krijgen over het elektrisch schema van de betreffende auto. :wink:

voor de 911 hier te downloaden

en voor de 944 hier

mits je beschikking hebt over E-mule

01 mei 2005 22:56

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er geen tussenstekker ergens in de handel te verkrijgen is ? Heeft er misschien iemand al een gekocht?

05 mei 2005 19:42

Afbeelding

Nog ongeveer 2 en een half uur

08 mei 2005 0:16

Bij ron de vries hebben ze veel , maar helaas niet de adaptor die ik nodig heb, Deze op de foto boven gaat ook niet lukken, zit met die ronde stekkertjes van de boxen. Heb eigenlijk een adaptor nodig waar ik 4 kleine ronde stekkers in kan steken en 1 grote witte stekker.Ik zal dus nog even moeten zoeken. ( gelukkig heb ik een luchtgekoelde " motor :) geluid") :cry:

08 mei 2005 21:50

Een klein tipje mijnerzijds. Controleer de pin layout voordat je de radio aansluit. De ISO blokjes definieeren alleen het formaat, niet de pin-layout. In de peugeot moest ik weer een verloopje van ISO naar ISO hebben voor mijn blaupunkt radio. Gelukkig waren + en - niet omgedraaid toen ik klakkeloos de nieuwe radio aansloot... 8)

08 mei 2005 21:55

Je kunt de pinnetjes ook "omsteken" in het blokje, mits je 2 mini-schroevendraaiertjes hebt en veel geduld......

08 mei 2005 23:38

HenkC2C schreef:Je kunt de pinnetjes ook "omsteken" in het blokje, mits je 2 mini-schroevendraaiertjes hebt en veel geduld......

Helemaal waar, maar op de een-of-andere manier overleven de pinnetjes het bij mij dan zelden... Misschien iets minder geweld en meer beleid gebruiken... 8)

09 mei 2005 11:07

kweetnie schreef:Helemaal waar, maar op de een-of-andere manier overleven de pinnetjes het bij mij dan zelden... Misschien iets minder geweld en meer beleid gebruiken... 8)

Je hebt dus wel de schroevendraaiertjes, maar niet ..... ;) :lol:

09 mei 2005 20:49

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

09 mei 2005 21:04

gewoon alles er af halen en hem helemaal iso maken.
dat raad ik aan.
Alle radio's zijn tegenwoordig toch iso.

kijk hier voor het schema :arrow: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=2767

vinny

10 mei 2005 20:30

kweetnie schreef: Helemaal waar, maar op de een-of-andere manier overleven de pinnetjes het bij mij dan zelden... Misschien iets minder geweld en meer beleid gebruiken... 8)

Er is een stukje "speciaal gereedschap" te koop met diverse contra pennetjes om de pinnetjes eruit te wippen.
Bij de betere automaterialen winkel te verkrijgen, ik heb er geen fototje van, maar het is een (in mijn geval) een 8-zijdig plat metalen blokje met aan iedere zijde een ander type pen/pinnetje.

16 mei 2005 14:50

Allé "crash", kan toch geen probleem zijn om die radio aan te sluiten voor iemand die in de autobranche zit...

Anders zal ik eens even passeren in zonhoven om dat spel op een fatsoenlijke manier aan te sluiten...
Plaats een reactie