Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
31 mei 2014 13:41
Beste forummers,
Gisteren heb ik een wat langere rit gemaakt met onze Boxster.
Met de kap dicht op de snelweg en zittend aan de passagierskant merkte ik een behoorlijk windgeruis op. Dusdanig dat je de radio niet eens fatsoenlijk kunt horen.
Aan de bestuurderszijde is er nagenoeg geen windgeruis en kan je de radio gewoon normaal horen.
Ik heb beide kanten goed vergelijken en het ziet er allemaal eender uit.
Het windgeruis is echt dermate irritant zeker als we straks langere ritten in de vakantie gaan maken.
En omdat het aan de bestuurderszijde niet is moet het dus wel beter kunnen.
Iemand enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn? Waar zou het probleem aan kunnen liggen?
Groet,
Johan.
31 mei 2014 17:28
Zoveel windgeruis is niet normaal. Als eerste moet je even kijken of het raampje wel goed sluit. Ik had het eerste jaar relatief veel windgeruis aan de bestuurderskant, wat al te beïnvloeden was door tegen de ruit te duwen (waardoor het beter aansloot). Na de accu eruit geweest was (in de eerste winter) moest de eindpositie van de ruiten opnieuw ingesteld worden. Daarmee was het probleem over... (staat ook in het instructieboekje). Succes!
31 mei 2014 19:35
bedankt zal er naar gaan kijken.
31 mei 2014 20:07
voorgaande kan een oplossing bieden.
het is ook mogelijk dat het raam niet ver genoeg naar binnen drukt tegen de raamrubber. dit kan je bijregelen aan het raammechanisme onderin je deur.
07 jun 2014 11:36
Bedankt voor alle tips. Ik heb ze nagelopen maar de uiteindelijke oplossing bleek anders.
Het dak sluit aan de passagierszijde niet helemaal goed. Ipv dat het dak aan de binnenkant valt van de geleiding, loopt het er buiten langs.
Nadat ik het dak op de juiste manier dicht had ...was het windgeruis nagenoeg voorbij. Een paar keer open en dicht doen toont dat het dak te vaak verkeerd dicht gaat.
Even kijken wat ik daar aan kan doen. Niet handig.
Positief is wel dat de mogelijke oorzaak gevonden is.
Greetz,
Johan.
07 jun 2014 12:33
Ik had dat ook wel eens met het dak van mijn Boxster 986.
Wellicht heeft Rovako een tip hoe je het kan oplossen.
22 apr 2015 13:08
Ik had met het dak van mijn 987 dicht ook een hoop windgeruis en ook bij mij liep het canvas van het dak aan de rechterzijde over een afstand van 20 buiten het dakframe. Na het bij stilstand gedeeltelijk openen en sluiten van het dak ging de rand weer wel in de zitting. De boel wordt met zwarte "onderbroek" elastiekjes op een bepaalde plek gehouden wellicht dat de rek een beetje uit het elastiek is. Ik heb in de servicestand gekeken naar verschillen tussen beide kanten maar de elastieke banden zaten wel hetzelfde aan beide kanten.
Ik zal eens gaan testen of het alleen optreedt bij het rijdend sluiten van de kap. Heeft er iemand al een oplossing gevonden voor het probleem?
22 apr 2015 15:02
inderdaad veel voorkomend probleem.
de elastieken aan de zijkant bij de nieuwere modellen zijn dan uitgerekt,waardoor hij er naast loopt.
Ik kan deze aanpassen.is het het oudere model dan zijn de kunststof zijpaneeltjes aan de binnenkant kapot.
hierdoor wordt de kap na buiten gedrukt.
22 apr 2015 15:03
met boxster precies het zelfde probleem.
weet ook niet goed hoe dit is op te lossen. misschien kabels te ruim geworden?
ik help de kap nu even met de hand voordat het dak helemaal dicht gaat
nog geen oplossing gevonden
22 apr 2015 15:16
ik wel
23 apr 2015 13:26
Het probleem zit dus volgens rovako bij de 987 ook in het slapper worden van de stukken "onderbroek" elastiek die de kap naar de groef in het dakframe leiden bij het sluiten.
Voor de doe-het-zelfer kan je denk ik als oplossing onder spanning (dus uitgerekt) verse stukken elastiek (van stof) naaien op het aanwezige elastiek. Dat ga ik eerst proberen. Het helemaal vervangen van het elastiek lijkt me nogal ingrijpend.
De niet doe-het-zelfer kan blijkbaar bij rovako langs voor de oplossing!
23 apr 2015 22:55
Deze handige DHZer is 10 jaar geleden bij Rovako langs geweest voor een nieuw dak, en is daar nog steeds heel erg blij mee..
24 apr 2015 9:33
misschien kan dit topic beperkt blijven tot de problemen van de eerste bijdrager en niet uitgroeien tot reclametopic voor de kwaliteiten van rovako....
back on topic dus! Is het probleem al opgelost?
24 apr 2015 10:34
Ik vind het al een tijdje geen probleem meer
Ik begeleid het dak een beetje bij het dicht doen. Kan vanuit de bestuurdersstoel dus echt een kleine moeite.
Als ik me er echt aan ga storen wordt het tijd om actie te ondernemen
Voorlopig lekker zoveel mogelijk open
Greetz,
Johan.
25 apr 2015 20:12
Ik heb denk ik de oplossing voor de 987 gevonden. Het dak wordt met elastieken geleid tijdens het sluiten. Deze elastieken zullen wellicht iets oprekken. Daardoor kan het canvas bij het sluiten buiten het dakframe komen (met als gevolg heel veel windgeruis). Zie afbeelding
Ze hebben daar in voorzien door de elastieken met een Torx boutje met daaronder een grote platte ring die het fixeert verstelbaar te maken. Je kan de bout losdraaien en het elastiek onder de ring verschuiven naar het volgende gaatje in het elas
tiek zodat er meer spanning op komt. Ik heb elastiek 1 gaatje verschoven en bij een test bij stilstaand sluiten en met 47 km/h sluiten en beide keren schoof het canvas netjes in de geul. De 2 boutjes zijn bereikbaar als je het dak in de afgebeelde positie zet. Zie bijgaande afbeeldingen:
Dit 2e boutje zit meer verscholen. Voor het verstellen help het als je 2 klittebandje van het hemeltje even losmaakt. Ik had er bij het demonteren van het boutje even een handdoek ondergelegd voor het geval dat ik het zou laten vallen in het dakmechanisme.
Als het verschuiven van het lange elastiek niet meer werkt omdat er echt geen rek meer in zit kan je er in onbelaste toestand nog een nieuw stuk zwart elastiek op naaien met zogenaamd ijzergaren (niet van ijzer maar is gewoon sterk draad, dit haal je gewoon bij de Hema).
Laatst bijgewerkt door
Octaaf op 21 mei 2016 18:57, in totaal 4 keer bewerkt.
04 jul 2015 21:42
GEWELDIG...
Sinds een aantal weken in het bezit van een andere Boxster met de kwaal, aan twee zijde, zoals uitgelegd in deze topic.
Al deze weken heb ik mij geërgerd aan het niet juist sluiten van de kap.
Na het lezen van deze topic heb ik het probleem in 15 minuten kunnen verhelpen, deze tijd was inclusief het lezen van de topic, het pakken van het gereedschap en weer opbergen.
Er is nu alleen nog een kleine tik te horen aan de rechterzijde bij het openen van de cover. Deze tik is te horen als de "zuiger" bijna op zijn dode punt is gekomen en de cover dus geopend is. Klinkt dit bekend?
04 jul 2015 22:58
Klinkt niet bekend maar een kleine tik? Bij mij maken alle onderdelen van het mechanisme best wel veel geluid tijdens het openen.
05 jul 2015 12:17
Bedankt Octaaf. Het eerste boutje was eenvoudig. Gewoon met een schroevendraaier met torx kop.
Het 2e boutje kom je bijna niet bij. Heb helaas geen kleine torx..die moet ik nog ergens even scoren.
05 jul 2015 13:23
Ik liep eerst ook te klooien maar ik had een keer uit de 5 eurobak een setje torx sleutels gekocht die de vorm hadden van imbussleutels. Erg handig in kleine ruimtes!
10 jul 2015 11:16
Zo even een offer gedaan bij de bouwmarkt!
Daarna lekker in het zonnetje de kap open gedaan, achterste schroef losgemaakt, elastiek gaatje opgeschoven en daarna weer de schroef teruggedraaid.
En ja ook hier sluit het dak weer op de juiste wijze. Ik ben happy
Nogmaals dank Octaaf.
Topic mag wat mij betreft gesloten worden.
10 jul 2015 14:01
Octaaf schreef: en met 47 km/h sluiten
Modificatie
... lijkt me overigens niet zo goed voor de kap-constructie om deze te sluiten tijdens een snelheid van net onder de 45 km/uur.
10 jul 2015 15:03
Graag gedaan vvo!
Het openen en sluiten mag tot 50 kmph. Ik vraag me ook af of het niet slecht voor de constructie is. Zijn er problemen bekend die hier mee te maken hebben? Ik weet niet wat de "dakgewoontes" van de 2 vorige eigenaren van mijn Boxster waren. Wellicht rekken de elastieken eerder op? Ik denk overigens dat de elastieken het meest onder spanning staan met het dak in de gesloten stand.
10 jul 2015 15:23
Hoe haal je die beveiliging weg?
Ik moet mijn 986 op de handrem zetten anders doet de kap niks.
Zou het al rijdend kunnen bedienen wel stoer vinden
10 jul 2015 23:09
Tja het bedienen vh dak gaat niet lukken zonder handrem op een 986 denk ik. Pas vanaf de 987 is mogelijk dat je tot 50 kmph de kap kan bedienen. Ik denk ook niet dat je het dan moet willen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.