Als ik grootlicht, de zware airco of de mistlamp(en) inschakel houdt de motor in
Elke belasting op de motor, via een mechanische of elektrische weg zal er toe leiden dat het motor toerental varieert!!
Om deze variaties op te vangen zou er een beetje gas gegeven moeten worden. In oa de 964 en 993 is dit "beetje gas geven" geautomatiseerd.
Het "beetje gas geven" wordt uitgevoerd door de Idle Speed Valve (ISV). Dit is een elektrisch bestuurde klep die parallel staat aan de gasklep.
Zakt het motortoerental onder de gewenste waarde (norm) dan wordt vanuit de DME de ISV verder opengezet tot het norm toerental bereikt is. In vaktermen heet dit een gesloten regelkring waarbij de DME de controller is en de ISV de servo is.
Ik heb in de lectuur niet kunnen vinden of er ook extra brandstof wordt ingespoten.
Ja waar ligt nu het varierende toerental aan? in voorgaande reacties wordt gewezen op tekortkomingen in het elektrische circuit. Een andere oorzaak zou een slecht cq niet functionerende ISV kunnen zijn.
Je kunt de ISV testen door hem uit te bouwen (is redelijk goed bereikbaar) en middels een variabele DC voeding van 0 - 12 Volt spannnig op de klemmen aan te bieden. Bij het varieren van de spanning zal de klep vloeiend moeten bewegen.
Is dit niet het geval dan zou je kunnen proberen om de klep te reinigen. In mijn optiek betekent dat niet onderdompelen in een of andere vloeistof om dat dan mogelijk het vet uit de lagerbusjes gespoeld wordt.
Heb ooit bij m'n 964 de klep opengemaakt als laatste reddingspoging. 't is toen wel gelukt maar was niet eenvoudig.
Succes
Hans