Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Krassen wegwerken

20 aug 2014 21:29

De lease auto gaat dinsdag terug naar de leasemaatschappij, dit keer mankeerde er toch iets te veel aan om m zo in te leveren...

Voorbumper gelost om de gril te kunnen wisselen (paaltje) en in de middenconsole de navi-carkit bediening waar een keer koffie overheen was gegaan. Goede gebruikte delen gevonden bij de autodemontage mannen.

Resteerde nog een lange diepe kras over voorscherm en portier, en een flinke schaafschade op de hoek van de bumper achter. Schade leek door de blanke lak heen, want het bleef zichtbaar ook als je het nat maakte met water.

Toch met een beetje lef: lange kras met 2500 waterproof net zolang geschuurd tot de kras niet meer te zien was in de volledig mat geslepen blanke lak. Vervolgens uitvoerig uitgepolijst met commandant 4: helemaal weg...
Schade op de hoek achter met waterproof 1500-2000-2500 en ook uitgepoetst, hier zijn alleen 2 kleine krasje overgebleven die net door de blanke lak heen zijn.

Spannend, maar het werkt als een speer.

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 0:09

Interesting. Heb je foto's? Zou dar toch niet zo snel aandurven.

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 11:36

Wetsanden werkt inderdaad prima om krassen te verwijderen, maar het uitpolijsten met Commandant 4 zou ik persoonlijk niet doen omdat Commandant in tegenstelling tot andere polijstmiddelen een korrel bevat die niet afbreekt waardoor hij blijft polijsten en dus in 9 vd 10 gevallen weer krasjes veroorzaakt. Die krasjes zijn weer goed zichtbaar als je er een goede lamp op zet. Soms komen die krasjes pas later weer "naar boven" omdat ze gecamoufleerd worden door bv een sealant of wax die daarna weer is aangebracht.

Mijn aanpak van diepe krassen:
- meerder malen opvullen met lak in kleur middels saté-prikker (meegeleverd kwastje is immers veel te dik) en tussendoor goed uit laten harden
- wetsanden met diverse korrels
- met de rotary & DAP polijsten en vervolgens sealant & wax aanbrengen

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 15:45

Tandenstokers werken ook goed ipv kwastje... Er zijn ook speciale tips te koop voor het fijnere lakwerk....

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 18:27

Stom genoeg geen fotootjes gemaakt.
Na polijsten met commandant 4 zit er een goede glans op, geen verschil met de rest van de lak die 3 jaar en 60.000 km door weer en wind en wasstraten is heen gegaan. Als je hem nog mooier wilt polijsten met fijnere 3M spullen, moet je eigenlijk de gehele auto doen.

De bumperhoek van 20x20 cm flink schuren met 1500, dat ziet er afschrikwekkend uit. Had t gedaan omdat ik aanvankelijk van plan was spotrepairtje te maken met lak op kleur en blanke lak. Ik bleek toch binnen de blanke lak te blijven en ziet er nu prima uit, goed genoeg :-)

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 19:53

Die speciale tips zijn inderdaad nog mooier, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat thuis in zijn assortiment heeft zitten.

Wetsanden met 1.000 of 1.500 levert inderdaad altijd resultaten waarbij je je afvraagt of het nog wel goed gaat komen. Mensen kijken ook altijd redelijk verbaasd als ik met de koplampen van hun auto aan de slag ga waarbij het er na korrel 1.000 zo uit ziet :)

Afbeelding

Gelukkig komt het dan toch nog goed :). Helaas was deze lamp in het midden precies voor de xenon-lamp aan de binnenkant wat ingebrand door die xenon-lamp. Daar is vanaf de buitenkant uiteraard niks aan te doen.

Afbeelding

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 19:57

Mag ik om een uitleg vragen hoe de koplampen van een
Renault clio te doen
Die zijn van kunstof

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 21:33

Off-topic, iemand een idee waar je het beste online een lakstift kunt bestellen?

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 21:44

Uiteraard, heb toevallig eergister een Clio 2 gedaan.

Mijn aanpak:
- Koplamp schoonmaken en omgeving afplakken met tape (wel lak-vriendelijke tape uiteraard)
- Nat schuren met de Festool excenter schuurmachine met 3 verschillende schuurpads, korrels 1000, 2000 en 3000
- Polijsten met roterende machine met diverse pads en polijstmiddelen
- Polijsten met dual action machine met diverse pads en polijstmiddelen
- Een heel woud aan doeken gebruiken om uit te poetsen
- Goed ontvetten en vervolgens een goede (maar wel dure) coating aanbrengen zoals bv Gyeon Q2 Trim

Goede coating is heel belangrijk want anders ben je snel weer terug bij af. Meguiar's Headlight protection, Poorboy's EX-P e.d. kan allemaal als coating, maar is in mijn ogen kwalitatief een stuk minder. Ik adviseer mensen wel altijd om met bv die Meguiar's de gepolijste koplamp daarna ca. 1x per 3 mnd te behandelen om verwering te beperken.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 22:05

Niet om een of ander maarreeh.
Is na een dergelijke behandeling een nieuw glaasje niet goedkoper of zit dat allemaal verlijmd op de unit?
Lijkt me een hoop tijd in gaan zitten om het mooi te krijgen, om nog maar niet te spreken over materiaal...

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 22:27

Ik ben zo'n 1,5u bezig met twee koplampen. Materiaal e.d. heb ik natuurlijk gewoon liggen aangezien ik een detailbedrijf heb. Voor iemand die eens een setje moet doen loont het inderdaad niet echt om al dat materiaal aan te schaffen. Er zijn ook wel kits te koop van bv Meguiar's maar machinaal schurend ben je een stuk krachtiger en de kwaliteit van de coating is essentieel en dat laat in mijn ogen bij zo'n kit nog wel wat te wensen over.

Helaas zit 99% van de kunststof lampen van tegenwoordig inderdaad verlijmd en ben je zo maar vele honderden Euro's verder voor twee nieuwe koplampen. Da's toch andere koek dan 7 tientjes voor het herstel van twee koplampen.

Re: Krassen wegwerken

21 aug 2014 23:39

Op vergelijkbare wijze heb ik ooit de krassen uit het glazen glas van het horloge van mn zoon gekregen.
Met waterproof 1500-2000-2500 helemaal egaal mat geslepe en dan weer gepolijst, halverwege schrik je je rot, maar dan ineens bouw je weer op.
Alles bij elkaar 2 uur zitten poetsen voor de TV ...

Re: Krassen wegwerken

22 aug 2014 10:15

Leuk topic, met eigenlijk nog leukere replies! :thumleft:

Hoe kun je zelf het beste een flinke steenslag, dus wel een chip uit je lak, weer netjes corrigeren? Heb bij de daily leaser wel een klein aantal plekken die ik graag zou willen 'repareren'. Ik heb weleens gelezen dat je de steenslag een aantal malen moet vullen totdat deze geheel gevuld is met nieuwe lak, waarna de nieuwe lak eigenlijk net iets hoger ligt dan de oude lak. Daarna wetsanden, incl. klein gedeelte van de omliggende lak om de lakhoogte weer gelijk te krijgen en daarna flink polijsten en sealen.

Maar klopt dit? Is hier een beschrijving van beschikbaar?
Laatst bijgewerkt door RichardP op 22 aug 2014 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Krassen wegwerken

22 aug 2014 10:36

lindemans schreef:Op vergelijkbare wijze heb ik ooit de krassen uit het glazen glas van het horloge van mn zoon gekregen.
Met waterproof 1500-2000-2500 helemaal egaal mat geslepe en dan weer gepolijst, halverwege schrik je je rot, maar dan ineens bouw je weer op.
Alles bij elkaar 2 uur zitten poetsen voor de TV ...

Echt glas of plexi?

Re: Krassen wegwerken

22 aug 2014 12:40

lindemans schreef:Op vergelijkbare wijze heb ik ooit de krassen uit het glazen glas van het horloge van mn zoon gekregen.

Re: Krassen wegwerken

23 aug 2014 0:45

Targa Floriaan schreef:
lindemans schreef:Op vergelijkbare wijze heb ik ooit de krassen uit het glazen glas van het horloge van mn zoon gekregen.


Ik zag m ook toen ik m tikte, collega :-)
Maar ja je hebt zoals ze dat moemen ook plastic horloge-glazen ...Of is dit net zo erg als een elektrisch gasfornuis :-)

Dinsdag schuif ik ook aan in het rijtje i3-s op ACT, wat trekt zo'n ding zeg, niet normaal ...
Plaats een reactie