Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

05 sep 2014 20:54

Het is voor mij nieuw, maar er zijn al 25 tankstations verspreid in NL waar je racebenzine kunt tanken met een octaangehalte van 102. http://www.autoblog.nl/nieuws/benzine-met-hoog-octaangetal-bij-25-nederlandse-tankstations-69800 Heeft iemand dit al getest en wat zijn je ervaringen?

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

05 sep 2014 20:56

Nee wel 115 sunoco. Tonnetje gekocht. Top.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

05 sep 2014 21:34

Niet geprobeerd, en ik was het ook niet van plan...kost meer en levert niets op.

zostraks 1.60 (euro98) de liter hier net over de grens betaald..... :thumleft:

Geen idee hoeveel ron102 gaat kosten...1.80 de liter.... :?:

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

05 sep 2014 22:31

Gaan we weer.......gooi gewoon diesel in je Porsche....is lekker goedkoop en zal ie het ook wel op doen....


Hier de link naar de oplichters die beweren dat dit de prestaties van een motor verhoogd :wink: :
http://www.sunocoracing.nl/technisch-benzine-tips.php#1

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

05 sep 2014 22:43

Regelmatig ARAL 102

Je merkt er inderdaad helemaal niets van...
Niet in verbruik, vermogen, etc.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

06 sep 2014 0:11

Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

06 sep 2014 9:58

Meer vermogen of niet, ik voel me net een racecoureur met 102 in mijn tank :drive:

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

06 sep 2014 10:17

roondejong schreef:Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.

Kan je pingelsensor de motor daar wel op aanpassen? Ik denk dat het bij de meeste gewoon stopt op 98.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

06 sep 2014 11:06

912 schreef:Regelmatig ARAL 102

Je merkt er inderdaad helemaal niets van...
Niet in verbruik, vermogen, etc.

Heb ik gisteren ook getankt in D.
De Roadster reed daarna véél beter! Uiteraard kan dat (ook) komen door de softwaretuning 82->115PK die ik meteen daarna uit heb laten voeren. :D

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 11:56

Hier gaat weer zo'n lekkere lading..., hoeveel is deze 102 duurder dan 98 per liter?

Afbeelding

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 12:25

Er zijn ook mensen die op hun hifi installatie verschil menen te horen wanneer ze een speciaal netsnoer van EUR 250 gebruiken voor hun versterker.
Vooral in die illusie blijven geloven, anders is het helemaal zonde van je geld ...

Sunoco zelf stelt terecht:
Om uzelf in te dekken in extreme omstandigheden is het aan te raden om een octaan ‘kussen’ te hebben. Echter is er geen voordeel om een erg hoog octaan kwaliteit product te gebruiken als je het niet nodig hebt. Meer octaan geeft niet meer vermogen in dat geval wat een wijdverbreid misverstand is.
Als je motor dus niet is ontworpen / ingeregeld op een hoog octaan gehalte (hoge compressie / vroege ontsteking) heeft het gebruik daarvan geen meerwaarde.


Motoren zijn soms op 98 ingeregeld met de mogelijkheid om op 95 te rijden (klopsensor past indien nodig de ontsteking daarop aan).
In dat geval kun je iets vermogen verliezen bij gebruik van 95, maar m.i. geen vermogen winnen bij 102. Bij mijn VW Touran met 2.0 FSI motor is dit zo.
Veel motoren zijn tegenwoordig ingeregeld op 95, dan maakt t volgens mij geen bal uit.
Geen idee hoe standaard Porsche motoren staan ingeregeld tegenwoordig; als die standaard op 102 staan en ontsteking bijregelen bij 98 resp 95, dan zou het wel uit kunnen maken. Kan me niet voorstellen dat dat voor een standaad Boxster zo zou zijn, misschien de Turbo of GT3 motoren ?
Laatst bijgewerkt door lindemans op 08 sep 2014 12:54, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 12:50

Ja, getest en goed bevonden, ik merkte echt duidelijk verschil, acceleratie boven de 160km/h was merkbaar feller.

lindemans schreef:Er zijn ook mensen die op hun hifi installatie verschil menen te horen wanneer ze een speciaal netsnoer van EUR 250 gebruiken voor hun versterker.

Misschien horen ze wel degelijk het verschil. Dat jij het niet hoort, is een ander verhaal. Maar het enige wat jij kunt zeggen is dat je het zelf niet hoort. Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat het verschil dat sommige anderen ervaren er helemaal niet is. Iedereen heeft eigen gevoeligheden, dingen die je merkt die een ander niet merkt... Zo zijn er ook mensen die niet kunnen horen of een motor 4 cylinders heeft of 8 cylinders. Beetje extreem voorbeeld, maar gevoel voor bepaalde dingen verschilt nogal tussen mensen. Als je extreem fijngevoelig bent, dan zie of hoor je dingen die 99 van de 100 mensen niet zien of horen. Het is natuurlijk ook een beetje vreemd voor die 99 mensen om te erkennen dat dingen die ze zelf niet zien, horen, of voelen wel bestaan... :|

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 13:05

Sommige mensen baseren zich dan ook liever op harde feiten dan subjectieve meningen.
Als je motor afgesteld is op 95 en 98 heeft het gewoon geen zin om 102 in te doen.

Zelfde met die geluidskabel, in de meeste gevallen zijn die dure kabels gewoon van betere kwaliteit op vlak van robuustheid (dus dat ze 10x langer meegaan), niet op vlak van geluid. Kan goed zijn dat je beter geluid hoort, maar dat is omdat je het je inbeeldt. De kracht van suggestie doet namelijk zeer veel.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 13:05

Tank altijd 95 behalve op de NS dan 102.
Merk geen enkel verschil, is alleen voor de gemoedsrust.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 13:32

dobbelsteen schreef:
roondejong schreef:Mijn Formule Vee loopt niet goed (pingelen) op 95 octaan. Wel op v power maar dat schijnt stiekem toch 98 octaan te zijn. Dus 102 en hoger is veilig. Beetje hoge compressie die kleine rakker.

Kan je pingelsensor de motor daar wel op aanpassen? Ik denk dat het bij de meeste gewoon stopt op 98.


Laat die sensor er nu niet opzitten .. Ik kan de ontsteking wel later zetten maar dan is de fun ook weg.
Vandaar dan maar het hogere octaan benzine.

Hij loopt op zich ook op shell v power maar dat schijnt stiekem ook 98 te zijn heb ik gehoord.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 20:23

Gewoon euro 95 tanken en een scheut hiervan in je tank..................heb je zelfs octaan 110! :mrgreen:

Afbeelding

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 21:51

ik tankte met mijn ex Turbo Saabs in Duitsland altijd Shell V -Power 100. Verschillen tov 98 in NL:
- hogere turbodrukken (af te lezen op turbodrukmeter) dus meer vermogen (ook merkbaar)
- bij zelfde rijsnelheid lager verbruik.
Sindsdien tank ik met de P's ook 100 in Duitsland als ik de Ring opga, in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet'

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

08 sep 2014 23:46

Leuke discussie dit. Stuk of 5 SAAB turbo's gehad, en die reageren wel op hoger octaan. Hoe kan dat? Omdat het Trionic systeem na iedere ontsteking in real-time meet hoe de verbranding is geweest . Dat wordt gedaan door ionisatie te meten in de verbrandingsgassen. En dan wordt de zaak indien nodig net zo vervroegd dat hij zo optimaal mogelijk loopt. Hoger Octaan rekt dit proces dus op. Mijn 95 Aero was er echt gevoelig voor, Aral 100 erin, zo snel als ik in Duitsland kon scoren. En dan gas erop geweldig. V-power doet dat zeker niet, en dat is gewoon 95, geen 98. Ik heb Shell daar ooit over aangeschreven, juist vanwege het SAAB gedrag ( en het uitblijven van positief effect met het duurdere V power)

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn 3.6 zich er allemaal niet veel van aan lijkt te trekken. Ik weet ook niet of de Motronic in real time probeert het maximale uit de benzine te halen zoals de SAAB Trionic.

Overigens, in Hifi is de kabeldiscussie inmiddels gemeengoed. Daar kan ik lang over uitwijden, maar er zijn echter al andere fora voor :-)

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

09 sep 2014 21:32

Porschenovice schreef:V-power doet dat zeker niet, en dat is gewoon 95, geen 98.

in Duitsland heeft V-Power octaangetal 100 (ik bedoelde de racing versie) :wink:

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 8:37

De firezone 102 kost net zo veel als 98. Ik heb het nu in mijn tank zitten maar ervaar (nog) geen verschil. Met Aral 102 merk ik wel verschil. Het zit er nu 50 km in en wil nog even wachten met mijn eind conclusie.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 8:43

Keep us posted! Waar is trouwens een Firestone in ZH?

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 8:51

http://www.competition102.com/

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 9:23

Ik lees met grote verbazing deze discussie. :shock:

Hoe hoger het octaangetal, hoe slechter het benzine wil ontbranden.
Waarom zou een auto beter presteren bij 102 als je 98 of zelfs 95 hoort te tanken? :scratch:


Als je een motor gaat tunen en daarbij de compressie gaat verhogen kan het zijn dat er 102 getankt moet worden, dat is dan puur en alleen om vroegtijdige verbranding te voorkomen.

Ik tank in mijn Hemi V8 minimaal Ron 108. Wil ik eens een keer een sprintje trekken, zet ik hem over op brandstof met ron 95 waarbij hij merkbaar sneller is.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 9:29

In Nootdorp zit er 1.

Re: Racebenzine met octaangehalte 102 al getest?

14 sep 2014 9:47

Hier staat een test met verschillende auto's en brandstof. Opvallend is dat vooral het koppel flink toeneemt. Maar alleen bij moderne auto's.

https://m.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
Plaats een reactie