Na 5 maanden de 996 4S in bezit te hebben begon het standaard uitlaat geluid een beetje gewoontjes te worden. Helaas was mijn 4S niet voorzien van het PSE uitlaatsysteem af fabriek. Om het achteraf om te bouwen kost een fortuin, ik dacht alleen het uitlaatsysteem al een slordige 3800,-. Uiteraard had ik ondertussen vernomen dat de standaard uitlaten ook aan te passen zijn, echter dan zonder het knopje op het dashboard om de kleppen open of dicht te zetten. Daar ik het zonde vond om de originele dempers op de auto aan te passen was ik al een tijdje op zoek naar een set 2e hands dempers. Mocht het tegenvallen dan kon ik nu uiteraard makkelijk de originele terug plaatsen.
Een paar weken geleden kon ik via marktplaats een set zgan dempers kopen voor weinig. Nu moesten de uitlaten uiteraard aangepast worden, dat kan op 2 manieren : de Gundo hack of de FisterD hack. Ieder geeft een iets ander geluid. Uiteindelijk gekozen voor de Gundo hack, waar een buis gelast wordt van de afdicht dop op de demper naar de uitgaande uitlaatgas buis. Na een aantal adviezen uitgekomen bij een bedrijf dat uitlaten maakt voor amerikaanse auto's en ze konden uiteraard de 996 dempers aanpassen. Met dit als eindresultaat :
Voor de montage moet de achterbumper eraf en er moeten een aantal hitte schilden van de auto af. Dat was allemaal zo gebeurd. Het demonteren van de originele dempers had nog aardig wat werk in de voeten doordat zowat alle moeren en bouten verroest waren en bijna allemaal afbraken. Het meeste werk zat in de 3 moertjes waar de einddemper mee aan een bloksteun zit, doordat je er slecht bij kunt is daar de meeste tijd in gaan zitten. Maar na wat vloeken en wonden aan de handen waren ze er dan toch af.
Helaas niet van elke stap foto's gemaakt :
Het monteren van de aangepaste dempers was zo gedaan omdat we een nieuw montage set hadden gekocht om de uitlaten te monteren.
Het eindresultaat qua geluid ben ik erg tevreden over ! Het is niet te hard/luid, maar het is wat voller/donkerder geworden dan voorheen. In de auto geen vervelende dreunende constante toon, maar een lekkere roffel van de boxer achterin