Een paar jaar geleden kwam op dit forum een test van motorolie in een topic naar voren dat liet zien dat een hele bekende en een door ons veel gebruikte motorolie onder bepaalde omstandigheden niet zo heel hoog scoorde.
Ik heb mij sinds die tijd steeds meer en meer verdiept in motorolie.
Het lastige van in iets erg verdiepen en er dus veel over lezen is dat je er ook steeds meer vraagtekens bij krijgt. Ik heb heel veel verschillende testen gelezen en van alle grote oliemerken de accountmanagers over de vloer gehad. Uiteindelijk heb ik voor mijzelf een samenvatting gemaakt welke de beste motorolie moet zijn voor klassieke en sportieve en race motoren. Ik heb uit alle info die ik kreeg begrepen dat grote commerciële oliefabrikanten zich niet zo bezig houden met goede speciale oliën voor klassieker. Juist de kleinere en vaak minder bekende olieproducenten maken voor een kleinere doelgroep speciale oliën. Dat is interessant want daardoor vallen veel olie merken al snel af om de beste olie uit te kiezen.
Op een gegeven moment las ik in een artikel van Kroon motor olie over synthetische motorolie deze tekst:
Synthetische smeermiddelen worden vooral toegepast in situaties waar minerale smeermiddelen tekortschieten, bijvoorbeeld ten aanzien van levensduur, koude temperatuureigenschappen, hoge temperatuurbestendigheid en viscositeitsindex. In de automobielsector zijn synthetische PAO’s het populairst. PAO basisoliën worden vaak toegepast bij de productie van hoogwaardige brandstofbesparende long life motoroliën. Echter worden volledig op PAO gebaseerde smeermiddelen binnen de automobielsector steeds zeldzamer omdat PAO’s behoorlijk kostbaar zijn. In situaties waar de fabriekseisen hoog zijn en waarbij de eerder genoemde minerale oliën niet afdoende zijn om deze hoge eisen te halen worden PAO’s vaak gemengd met minerale oliën om zodoende te kunnen voldoen aan de hoge eisen en tegelijkertijd de prijzen op een aanvaardbaar niveau te houden. Volledig PAO gebaseerde smeermiddelen komen nog wel voor, maar alleen wanneer de fabriekseisen dusdanig hoog zijn dat niet kan worden volstaan met mengsels van hydrocracks en/of minerale oliën. Denk hierbij aan o.a. transmissieoliën van zeer zwaar belaste transmissies of aan toepassingen in de autosport.
Esters zijn synthetische basisoliën die kwalitatief nog beter zijn dan PAO’s en excelleren vooral op het gebied van thermische stabiliteit en smerende eigenschappen. Daarnaast staan esters erom bekend dat ze een zeer lage vluchtigheid en dito vloeipunt hebben en de viscositeitsindex van esters is hoog tot zeer hoog. De meeste esters zijn daarbij ook nog goed biologisch afbreekbaar en laag toxisch. Vanwege de zeer hoge prijzen worden synthetische esters voornamelijk ingezet voor specifieke toepassingen in de industrie en luchtvaart. Dit is opmerkelijk. Mobil 1 bijvoorbeeld is volledig op PAO’s gebaseerd. Daardoor de hoge prijs van Mobil 1. ( PAO staat voor Poly Alpha Olefinen en dat is een synthetische grondstof)
Maar daarboven bestaat dus een betere grondstof, genaamd esters om olie te maken? En is er ook een motorolie fabrikant die olie maakt van esters?
Op zoek dus naar een fabrikant die motorolie maakt gebaseerd op esters. En dat blijkt er maar één te zijn.
In 1971 heeft oliefabrikant Motul echte synthetische olie ontwikkeld gebaseerd op luchtvaarttechnologie waar ester oliën al sinds eind vijftiger jaren gebruikt werden: Motul 300V
(sinds de zestiger jaren wordt voor gasturbinemotoren in de luchtvaart voor het topsegment op ester gebaseerde olie gebruikt, zoals Aeroshell Turbine engine oil)
Voor de mensen die Motul niet kennen: Motul is één van de oudste oliefabrikanten die zich begeeft in het hogere segment. Vooral in de autosport, bij motorfiets bedrijven en motorraces kom je Motul veel tegen. Maar ook voor normaal gebruik leveren ze een bovengemiddeld goede olie voor een normale prijs.
Nu verder met ester olie.
Op esters gebaseerde olie is niet te vergelijken met conventionele olie en zit wat kwaliteit betreft daar ver boven.
Olie gebaseerd op esters is in tegenstelling tot op PAO gebaseerde olie ‘magnetisch’ en plakt aan metaal, dus elke koude start ook zonder oliedruk is er al smering aanwezig! PAO oliën hechten zich totaal niet aan metaal en bij lange stilstand loopt uiteindelijk alle olie terug het carter in. Daardoor onnodig veel slijtage de eerste paar honderd omwentelingen bij een koude start. Ook kan op ester gebaseerde olie veel hogere temperaturen aan. Denk aan situaties van een beginnend kapot lopen van een drijfstanglager. Daar heb je piekbelastingen en warmte ontwikkeling. Een minerale olie geeft al snel de geest waardoor het lager direct stuk loopt. Bij een synthetische olie blijft de smering wat langer gegarandeerd. Bij een olie op esterbasis heb je de beste olie, dus smering die op dit moment mogelijk is. Ook hebben esters onderling minder wrijving dan POA’s waarop synthetische oliën zijn gebaseerd. Daardoor daalt de olietemperatuur een paar graden.
De druk en afschuif bestendigheid van deze olie is de grootste van alle oliën die er te koop is, daardoor heb dus je hebt de grootste slijtage bescherming die er mogelijk is.
Het aandeel zink en fosfor zijn vrij hoog bij Motul 300V, wat ideaal is voor oude motoren met hoge belastingen aan het kleppenmechanisme.
Ook een leuk detail: speciale toevoegingen die te koop zijn om olie te verbeteren zijn meestal gebaseerd op esters. Een mindere olie is dus te verbeteren door er esters aan toe te voegen. Waarom dan niet meteen een volledig op esters gebaseerde olie? Eenvoudig antwoord: een olie gebaseerd op esters is duurder om te maken dan een synthetische olie gebaseerd op PAO. En voor nieuwe motoren voor gewoon gebruik voldoet gewone half syntheet of volsyntheet goed genoeg en heb je de extra zekerheid van een ester olie niet perse nodig. Dat wordt bij een klassieker met een hogere kilometerstand belangrijker.
Ester olieën zijn ontwikkeld voor de racerij en extreme omstandigheden waarbij de prijs geen rol speelde.
Tegenwoordig is deze olie nauwelijks duurder dan een synthetische PAO olie zoals Mobil 1.
Motul 300V Competition 300V 15W50 kost ongeveer Euro 18,00 per liter. En klein beetje meer geld voor heel veel meer zekerheid.
Nu met de vraag naar speciale klassieker oliën blijkt een ester olie een goede keus te zijn. Lange stilstand is geen bezwaar doordat de onderdelen in de motor nooit droog worden, de olie plakt aan de motoronderdelen. Doordat de olie is gebaseerd op esters tast de olie geen keerringen of pakkingen aan wat bij jaren '60 en '70 auto's wel eens het geval is als met andere synthetische olie gereden gaat worden.
Motul 300V is probleemloos te mengen met minerale, half synthetische of vol synthetische olie.
Wel even oppassen: net als bij een gewone synthetische olie kun je ester olie niet zomaar gaan gebruiken als de motor al lang op een minerale olie heeft gedraaid zonder eerst de motor goed te spoelen om het vuil uit de motor te halen. Om een motor goed te spoelen zijn er speciale middelen op de markt zoals Forté Engine Flush of de goedkopere Motul Engine Clean. Deze motorreiniger moet voor het verversen worden toegevoegd om vuil in de motor op te lossen en wordt daarna met het aflaten van de oude olie afgevoerd.
Voor een 993 en later zou ik 5W40 adviseren en voor een 964 en ouder 15W50 of eventueel een 10W40 afhankelijk van de conditie van de motor.
De oliedruk is ideaal als deze bij normale bedrijfstemperatuur ( 80 tot 100 graden) tussen de 0.7 en 1.0 bar per 1000 omw/min ligt. Is de oliedruk hoger of lager dan kun je een iets lagere of hogere viscositeit kiezen. Een te hoge oliedruk is zelfs niet te wensen, want hogere druk betekent minder olieflow. En juist olieflow zorgt voor goede smering, niet de hoogte van de oliedruk!
Ook voor de versnellingsbak levert Motul versnellingsbakolie op esterbasis. Speciaal ontwikkeld voor de autosport, maar uitstekend geschikt voor een Porsche versnellingsbak. Ik heb al een paar keer een GT3 en 996Turbo bak gerepareerd waarbij het kroon en pignonwiel bij lage kilometerstand toch al ingevreten waren en vernieuwd moesten worden. De door Porsche voorgeschreven synthetische olie is dus niet altijd bestand tegen de hoge belastingen in Porsche versnellingsbakken. Motul Gear 300 heeft juist een niet afschuifbare smeerfilm onder extreme situaties door de esterbasis.
Voor de watergekoelde motoren is Motul 300V ook goed te gebruiken, maar bij frequent gebruik kan ook gekozen worden voor een commerciëlere synthetische olie van Motul, de 8100 x-cess. Deze wordt in USA vaak geprefereerd boven Mobil 1, waarschijnlijk omdat Motul ook bij de gewonere oliën ook esters toevoegt.
Dit bovenstaande lijkt wel een advertentie, maar zo is het niet bedoeld.
Ik gebruik deze olie en wat jullie gebruiken moeten jullie zelf weten. Ik wil vooral deze kennis delen omdat bijna niemand op de hoogte is van het voor en nadeel van verschillende soorten olie zoals mineraal, synthetisch op PAO en op ester basis.
Laatst bijgewerkt door
Erwin op 07 dec 2014 23:37, in totaal 1 keer bewerkt.