Kijk even
hier voor aankooptips.
Brommende benzinepomp is eerder regel dan bijzonder bij een 924. Hoeft niet per sé te betekenen dat de pomp op z'n einde is, een beetje geluid maken ze altijd wel.
Voor roest, die vind je inderdaad in de accubak maar soms ook bij bevestigingspunten van de deur. Zit in dat geval tussen het voorscherm en het chassis, maar de moeite waard om even na te kijken. Haal ook even de ventilatieroosters weg in de deurstijl, dan kun je zo zien of alle kokerbalken nog hard zijn.
Verder de oliedruk in de gaten houden als je rijdt, eenmaal opgewarmd 2 bar stationair en 4-5 minstens als je rijdt (vanaf +/- 3000 toeren).
Test alle elektra even, koplampmotor e.d. en houd ook dan de oliedrukmeter in de gaten. De 924 heeft immer wat massa-probleempjes en kan zijn dat 'ie dan een bar terug schiet.
Als je de kans hebt, maak een proefrit, zet de wagen uit en laat 'm een +/- 30 minuten staan en probeer dan nog eens te starten. Dan weet je gelijk of 'ie een warme start probleem heeft. Hier hebben de vroege types wat meer last van dan de latere, maar helemaal probleemloos is bijna nooit. Als 'ie stationair loopt en de temperatuur loopt op, even kijken of de ventilator van de radiator ook goed aanslaat.
Met het inspectieluikje van de koppeling (aan de onderkant, voorzijde, achter het blok) even bekijken hoe deze er op het oog uitziet. Weet je gelijk of 'ie ergens de afgelopen jaren is vervangen. Zo niet, en mocht 'ie slippen, is een grote kostenpost om te vervangen (vergelijkbaar met de aanschafprijs van een goedkope 924 op MP).
Belangrijkste tip is, blijf zoeken tot je er een hebt gevonden waar je je zeker over voelt. 924 hoeft niet duur te zijn in aanschaf, maar als 'ie de afgelopen jaren verwaarloosd is kun je gerust een aantal keer de aanschafwaarde investeren. Ik heb zelf destijds ook niet het beste model gekocht, maar deze al rijdend gerestaureerd. Achteraf gezien, was dat niet de meest rendabele keuze.