Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

22 jan 2015 23:14

Het duurt niet lang meer, heb ik het gevoel, dat mijn Z3 een nieuw baasje krijgt.
En dan op zoek naar een 996! :cheers:

Met mijn voorkeur & budget komt een mooie 996 C4S in het bereik.
Nu was ik afgelopen zaterdag bij de razend interessante bijeenkomst bij Resto. Daar kwam bij mij de vraag op dat als het nodig is om mijn toekomstige 996 (C4S) te modificeren op het gebied van koeling en IMS, waarom dan niet effe door sparen voor een 996 turbo, met zijn oer-degelijke Mezger-blok en 100pk + 190Nm meer? Ik bedoel een beetje goede 996 C4s zit op +/- €30K + de kosten van de Resto-mods, dan kom ik al aardig in de richting van een aantal 996 turbo's die nu op verschillende sites worden aangeboden, en die modificaties niet nodig hebben.

Maar wat verschillen deze 2 typen 996 in onderhoud(skosten)?
Ik ga er +/- 5000km per jaar mee rijden, mijn rijstijl is sportief, niet of nauwelijks circuit-gebruik (geen track-days).

Zijn er forumleden met ervaring die me kunnen informeren?
Dank alvast!

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

22 jan 2015 23:24

Wees niet bevreesd voor technische mankementen aan een 996 C4S. Ook een 996 Turbo kan veel gaan kosten. Zo staat mij een 996 Turbo bij die bij een BMW-dealer werd aangeboden, vol trots stond er in de advertentie dat er net een motorrevisie t.w.v. 25.000 euro had plaatsgevonden :popcorn: Als je van het type angsthaas bent en direct na aankoop je C4S door Resto preventief laat 'reviseren', dan raad ik je wel een Turbo aan... Al met al, angst is een slechte raadgever.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

22 jan 2015 23:59

Erwin schreef:
Als je van het type angsthaas bent en direct na aankoop je C4S door Resto preventief laat 'reviseren', dan raad ik je wel een Turbo aan...


Ik ken er toch wel een paar die de modificatie kort na aankoop laten doen (ik ook). Geeft je toch wat meer rust voor een klein gedeelte van een mogelijke gehele revisie.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 0:04

Ja, dat kan. Ik ken ook de nodige angsthazen.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 0:24

Nadat de 993 in 5 jaar zonder technische ellende van 180k naar 430k is gegaan ben ik van plan om met de 996tt hetzelfde te doen. Inmiddels 14000 km gereden de afgelopen 3 maanden en helaas de dynamo gesneuveld. Kost incl montage plm. 400,- dat is 1,5 keer zo goedkoop als bij een luchtgekoelde :-)
Warmrijden, goede olie en netjes op tijd een beurtje. Volgens mij kom je dan een heel eind zonder ellende zowel met een tt als een 4s

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 0:42

Koelmodificatie wel doen. Motorrevisie en -modificatie niet. Zijn twee heel verschillende dingen. Ook qua kosten, zeg maar... :lol:

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 4:09

Onzin om over angsthazen te spreken.
Op het moment dat er een modificatie voorhanden is die een constructie-fout door Porsche op kan lossen is het niet meer dan verstandig indien dit financieel haalbaar/interessant is, te doen.

De kans dat door de constructiefout het blok "ploft" is statistisch niet groot. Er zijn >200.000 996/997'en gebouwd en een zeer laag percentage is vroegtijdig toe aan een revisie.
Wanneer de modificatie bijv. 5K zou hebben gekost had nagenoeg niemand dit laten doen. Nu dus wel.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 4:13

Hans44 schreef:Warmrijden, goede olie en netjes op tijd een beurtje. Volgens mij kom je dan een heel eind zonder ellende zowel met een tt als een 4s



996tt en 996 4S kunnen wbt motorblok niet met elkaar vergeleken worden. Totaal verschillende blokken.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 5:26

De blokken werden ook niet met elkaar vergeleken. Er werd alleen opgemerkt dat je met warmrijden, goede olie en netjes op tijd een beurtje een heel eind kan komen zonder ellende, zowel met een tt als een 4s.

Ivo 3.6 schreef:Onzin om over angsthazen te spreken


Ik had het over angsthazen die preventief een motorblok laten 'reviseren'. Weet je wat ik met 'reviseren' bedoelde?

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 8:55

Sorry Edwin dan heb ik je verkeerd begrepen (lees gelezen)

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 9:04

Ik ook :shock:

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 9:04

Wij hebben kleine "snappertjes", Ivo :lol:

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 10:18

Maar weet iemand wat de 996 C4S en Turbo verschillen in onderhoud(skosten)?
Volgens de Porsche site http://www.porsche.com/netherlands/nl/accessoriesandservice/porscheservice/aftersalesservice/serviceprijzen/911/996/ valt het verschil van een reguliere beurt wel mee.
Maar zijn de onderdelen voor een Turbo veel duurder?

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 10:27

Het spreekwoord luidt: Turbo rijden = turbo betalen :lol:
De turbo's gaan gewoonlijk zon 100 a 150k km mee, dat is een dure grap. En je kunt overal veel moeilijker bij, dus meer uren bij reparaties. Regulier onderhoud zal niet veel uitmaken idd.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 11:16

Het blijft me telkens weer verbazen, als iemand advies vraagt over de aanschaf van een Porsche dat er vrijwel
altijd wordt gesproken over "als het stuk gaat".

Als ex bestuurslid van Subaru Club Nederland ben ik aardig thuis in de wereld van tuning, trackdays, time-attack etc.
Ik ken dan ook tientallen bejaarde Subaru's, Evo's, Nissan's, R32's en Civic'jes die vaak tot aan de limiet getuned zijn en
naast trackdays, time-attack en sprint wedstrijden gewoon als DD gebruikt worden.
Tuurlijk sneuvelt er wel eens een aandrijf-as, koppeling, versnellingsbak oid, wat niet vreemd is bij 400+ pk (of meer) uit een
2 of 1,6 literblok met 2 ton, of meer, op de teller.

Is een Porsche dan zoveel slechter dan zo'n "plastic" Jap, die nieuw pakweg een derde kost van een 911 turbo, dat je
niet eens probleemloos 5000 km per jaar kan rijden ?

Wat voor turbo zit er op een P. dat die maar 100/150K meegaat ?
Een TD04, TD05, VF34 of VF35 op een Sub/Evo kan makkelijk 3 ton aan.

Begrijp me niet verkeerd, ben nog steeds blij met de P. en een 911 Turbo komt er vast nog wel een keer.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 11:37

Hieronder antwoord op de vraag;

996 C4 (S maakt niet uit)

Groot onderhoud '99 - '01 EUR 679
Groot onderhoud '02 - '05 EUR 669
Groot onderhoud '99 - '05 Turbo EUR 689
Jaar onderhoud '99 - '05 EUR 199
Klein onderhoud '99 - '01 EUR 449
Klein onderhoud '02 - '05 EUR 469
Klein onderhoud '99 - '05 Turbo EUR 499


Scheel dus 20-30 euro :mrgreen:

bron: Porsche classic onderhoudsprijzen

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 12:03

Scooby: ik denk dat de meesten bang zijn dat er wat stuk gaat, en dat er veel te voorzichtig wordt gedaan. Getuige een F355 motor die opengehaald is, en de hele boel blijkt zwaar verkoold te zijn: oorzaak????? Mogelijk heeft de eigenaar het ding nog nooit op zijn maximale kunnen gereden. Ook een F355 motor kan makkelijk 3 ton aan. Ook die van een Porsche kan makkelijk 3 ton aan. Maar een P-motor (en F-motor) hebben wat meer 'vlees-en-sapppen' dan een Sub of wat dan ook. Daar moet je dus geen kleine stukjes mee rijden, en respectvol op temperatuur laten komen. Zitten ook meer bewegende delen aan.

@TS: Turbo? Niet over nadenken, gewoon doen! Als dit jouw droomauto is, doen, anders krijg je later spijt. Maar 4S is ook niet te versmaden, daar kan je ook sportief mee rijden. Saillant nadeel van beide auto's imho: four-wheel-drive.....

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 12:54

O, volgens Walther is 4 beter dan 2 :thumleft:

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 13:22

nadeel van een 2-wheeldrive wordt opgeheven door een 4-wheel drive :mrgreen:
Maar net wat je zoekt.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 14:06

De onderdelen zijn een stukkie duurder en reparaties soms wat lastiger (want het zit achterin écht helemaal volgepropt). Ik heb de onderdelen van een 997mk2 4s vergeleken met turbo 997 en dat scheelde 20-30%. Werkuren...geen idee. Ieder verschil wordt ruimschoots gecompenseerd als de c4s wél een serieus onderdeel heeft dat kapot gaat en de turbo niet. MAar dat weet je niet. Als je maar 5k per jaar rijdt en die ritten zijn van een fatsoenlijke lengte en je zet 'm netjes weg (dus geen vlakke banden en druppellader enzo) dan is het verschil niet zo groot denk ik.

Veel belangrijker is: koop er één die fatsoenlijk is onderhouden. ga dus niet aan de onderkant van de markt shoppen met die Turbo want dat komt je hoogstwaarschijnlijk wel duur te staan.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 15:01

caelin schreef:Als je maar 5k per jaar rijdt en die ritten zijn van een fatsoenlijke lengte en je zet 'm netjes weg (dus geen vlakke banden en druppellader enzo) dan is het verschil nietn.


Daar kunnen we op zich wel een apart topic voor opstarten..want wat is fatsoenlijke lengte voor een rit...
alles door en door warm, toch wel km of ...30-40??

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 15:19

ik zou persoonlijk liever rondje bluffen in een 996TT dan in 996 4S

ongeacht de kosten blijft volgens mij de uiteindelijke rest waarde ook meer van de TT dan van de 4S :idea:

als ik dan eventuele kosten zou moeten mogen maken wat hier geopperd word dan liever op de Turbo !

sta je gelijk ook aan TOP of thé FOODCHAIN :cheers:


.

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 15:37

Helemaal mee eens ! Afbeelding

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 15:42

Er zijn veel goede redenen om een turbo te kopen, maar ik denk niet dat lagere onderhoudskosten daarbij horen. Mijn eenvoudige boerenlogica:

- Banden, remmen, aandrijving slijt simpelweg sneller als je 30% meer pk's aan boord hebt
- Ook de oerdegelijke turbo heeft slijtage en na 10 jaar gaan er zaken kapot
- De 996 TT was bij aanschaf veel duurder dan de gewone 996, en dat verschil zie je terug in de prijs van reserveonderdelen

Het blijft gissen naar de kansen op groot motorisch onheil bij beide modellen, maar bij een 996 4S weet je dat het heel gek moet lopen wil je meer dan 8k-10k moeten uitgeven. Als bij de TT het noodlot toeslaat kan dat een veelvoud zijn. Een van de goeroes van het Duitse Porscheforum blies laatst zijn 997 TT op. Ik geloof dat hij 30k-40k verder was voor een nieuwe motor. Dat moet je dan op dat moment maar net in de spaarpot hebben...

Re: Onderhoud(skosten) 996 C4S vs 996 Turbo?

23 jan 2015 17:48

Ik weet nog een goede 4s te staan. .;-)
Plaats een reactie