Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

start stop systeem Panamera

26 feb 2015 11:19

Ik heb een vraag over het start stop systeem van een Panamera. Is het mogelijk wanneer je de motor start dat het start stop systeem standaard uitstaat ipv aan? Zelfde gek eigenlijk voor het sportuitlaat systeem.

Re: start stop systeem Panamera

26 feb 2015 14:58

Bij Audi was het niet zomaar in te stellen via VAGCOM. Je moest dan de huidige start/stop knop (die knop die je kan aanzetten zodat startstop niet meer werkt) vervangen door eentje die het mechanisch gezien altijd aan legt.
Geen idee in hoeverre de Panamera dezelfde onderdelen/techniek gebruikt?

26 feb 2015 17:57

kun je om laten programmeren, heb ik ook gedaan bij mijn panamera bij pcg

26 feb 2015 19:09

Dit wilde ik recent in mijn 991 ook laten doen. Bij Pon lieten zij weten dat dit niet meer wordt gedaan omdat er softwarematig problemen konden ontstaan. Voorheen was het wel mogelijk om dit zo te laten progammeren.

26 feb 2015 20:57

ArnoM schreef:Dit wilde ik recent in mijn 991 ook laten doen. Bij Pon lieten zij weten dat dit niet meer wordt gedaan omdat er softwarematig problemen konden ontstaan. Voorheen was het wel mogelijk om dit zo te laten progammeren.

Klopt, ik wilde hetzelfde laten doen bij mijn 981S, maar helaas.....
Na het starten druk ik gelijk op "sport". De PDK schakelt dan pas bij 2500rpm ipv 2000. Als de motor warm is zet ik de PDK in Manueel.

27 feb 2015 2:20

Ik denk dat we de reden van het niet meer uitvoeren eerder moeten zoeken in de hoek van wetgeving/import en de daarbijbehorende uitstoot/bpm regels. Doordat het start/stop systeem standaard AAN staat worden ze bij de CO2 uitstoot bepaling waarschijnlijk meegenomen, het standaard uitzetten hiervan komt dan technisch gezien neer op ... eh belasting ontduiken?

Ik zou er totaal niet van opkijken in dit gekke landje met zijn doorgeslagen regels en kromme belastingen.

Je kan het overigens zelf met een eenvoudige lin-bus injector overrulen/aansturen (zowel sport/startstop als veel andere zaken).

27 feb 2015 8:17

Of het uitschakelen van diverse hulpmiddelen opnemen in je opstartprocedure.

- visuele controle bandenspanning: CHECK
- starten: CHECK
- oliedruk voldoende: CHECK
- start/stop uitschakelen: CHECK
- etc

Rijden maar! :mrgreen:

27 feb 2015 15:21

Ja hallo, dan waren we wel piloot geworden ;)

27 feb 2015 17:11

Toen we een nieuwe auto wilden bestelden en vroeg ik de verkoper of de start/stop geen optie was die je kon laten vallen.
Hij zei dat hij er zelf geen voorstander van was en er een automatisme van gemaakt had om bij het opstarten van de auto, zoals je altijd je gordel eerst aandoet, ook meteen op de eco knop drukt om hem af te zetten.

27 feb 2015 18:08

Ik had bij mijn DD BMW ook een start-stop systeem en dacht ook, hoe kan ik dit uitschakelen. Was echter niet mogelijk en in het begin maar iedere keer uitgeschakeld door op de knop te drukken. Maar dan merkte ik eigenlijk hoe weinig je de versnellingsbak in neutraal zet en dan ook nog het koppelingspedaal loslaat. Dus eigenlijk weinig last van gehad (achteraf gezien).

27 feb 2015 19:49

RichardP schreef:IMaar dan merkte ik eigenlijk hoe weinig je de versnellingsbak in neutraal zet en dan ook nog het koppelingspedaal loslaat.

Zullen er veel handgeschakelde Panamera's zijn? :mrgreen: :mrgreen:

27 feb 2015 21:57

Geen idee. Beschrijft TS ook niet.

Betekent dat bij een PDK dat de motor iedere keer afslaat bij stilstand (bij een warme motor)?

28 feb 2015 0:12

Ja, dat doet hij inderdaad (zodra hij warm is).

Wat bij mij ook opvalt is dat hij na een tijdje, als je nog steeds op de rem staat, plots besluit toch maar weer aan te gaan.. soms wel, soms niet .. bedenk me nu dat de temperatuur misschien net onder een bepaalde waarde zakt dan..
Zal er nog eens op letten.

(off topic, maar wat mij nog veel meer verbaasd is dat zoiets simpels als stoel-/stuurverwarming ook niet in je memory wordt meegenomen... terwijl ik standaard de hele koude periode dat ding aan zet... Elke andere "prutsauto" doe ik heb/gehad hem deed dat gewoon.. Zal ook wel weer CO2 geneuzel zijn..)

28 feb 2015 11:07

bassraf schreef:Wat bij mij ook opvalt is dat hij na een tijdje, als je nog steeds op de rem staat, plots besluit toch maar weer aan te gaan.. soms wel, soms niet ..

Klopt. De motor (ook bij mijn 981S) start vanzelf weer na enige (variabele) tijd. Dit heeft te maken met de energieverbruikers die je aan hebt. Bij gelijke buiten- en motortemperatuur en veel energieverbruik zal de motor eerder starten. Dit is om de accu te sparen.

bassraf schreef:(off topic, maar wat mij nog veel meer verbaasd is dat zoiets simpels als stoel-/stuurverwarming ook niet in je memory wordt meegenomen... terwijl ik standaard de hele koude periode dat ding aan zet... Elke andere "prutsauto" doe ik heb/gehad hem deed dat gewoon.. Zal ook wel weer CO2 geneuzel zijn..)

Klopt. Echter, na een korte stop van de motor (bij de 981S bij minder dan 5 minuten) staat je de stoel-/stuurverwarming nog steeds aan na het starten.

28 feb 2015 12:02

@Brulaap, ja! klopt, dat laatste was mij bij even tanken ook al eens opgevallen, maar ook dat wist ik weer niet zeker (het aanzetten is een automatische handeling geworden) - nu weet ik dus zeker dat hij aanbleef..

Snap toch nog steeds niet hoe dit het milieu zou helpen allemaal.. opbrengsten lijken me nihil bij dit soort autos.. een windmolentje minder bouwen scheelt een berg meer verspilde energie.. Maargoed belastinggeld wegsluizen naar hobbies moet ook gebeuren.

28 feb 2015 19:01

Waarom zou de opbrengst nihil zijn? Al die keren dat je ergens stil staat hoeft de auto toch niet de hele tijd te draaien? Dat is verloren energie en vervuiling.
Per auto scheelt het al, doe dat eens maal alle auto's. Dan krijg je enorme opbrengsten.
Afgezien van de lange termijn nadelen, de motoren zien er serieus van af en op lange termijn is het volgens mij veel slechter voor het milieu daardoor.

En het start/stop systeem is van een boel factoren afhankelijk. De motortemperatuur, de buitentemperatuur, de verbruikers (leg airco maar eens aan als hij af staat), hoe lang je stil staat, ... het is nog een heel lijstje waar hij rekening mee houdt.

01 maart 2015 20:32

Start/stop: bah :ass: . Niets is zo irritant als voor het stoplicht staan terwijl de motor "afslaat". Het motorgeluid is toch 1 van de emoties die hoort bij het :drive: in een P? En voor het milieu... er zit toch nog steeds een flink stuk belasting/toeslagen in de nieuwprijs en weet ik niet hoeveel accijns op brandstof (dus hoe meer je verbruik hoe beter het is voor de staat) :mrgreen: :mrgreen:

Kortom, start/stop: ik gebruik het nooit.

01 maart 2015 21:03

Ik dacht dat start-stop alleen iets was voor de Fiat 500 van mn moeder ...
Zit dat nou ook al op een Porsche tegenwoordig ?
Nou is een Panamera geen echte maar toch ... :-)

01 maart 2015 22:57

Schrik niet: het zit ook op de echte :cry: :cry: :cry: :mrgreen:

01 maart 2015 23:13

Nee hoor, zit niet op n 993.

02 maart 2015 14:52

Ik heb het in mijn 3.2 ook. Werkt met de contactsleutel. Aan/uit. Reuze handig. Bij vertrek "aan", bij aankomst "uit".

02 maart 2015 20:12

Zolang je tussen het vertrek en de aankomst maar van de contactsleutel af blijft vind ik het TOP :res:
Plaats een reactie