Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
26 jul 2015 11:54
De rit met de 993 van Amsterdam naar Zuid Bretagne verliep donderdag niet helemaal vlekkeloos helaas...Net voor Parijs een schreeuwende kat in de motorruimte, 10 seconden later was het geluid weer weg...
Hmm, was dat een riem die hevig slipte? Daarna niet meer gehoord en doorgereden na 2 uur file in Parijs.
Nog 500 te gaan en toen, op 100km voor Lorient, een trilgeluid...
wederom achter. Gestopt, motorkap open en ja hoor daar was het, fan wiebelt (dat zie je niet maar dat hoor je) in het ventilatorhuis en lager dus vermoedelijk stuk en dat met nog 80 km te gaan. Apart want lagers en dynamo zijn 2 jaar geleden juist vervangen. Op eieren doorgereden (70km/h en dan wordt je ingehaald door Iveco's, Scania's, etc.) naar mijn schoonouders, veilig aangekomen en vrijdag direct langs Centre Porsche Lorient geweest. Analyse: voorste lager fan stuk. Dinsdag wordt het gerepareerd. Ik ben benieuwd...Na 5 jaren probleemloos op en neer naar Frankrijk, voor het eerst een probleem, tsja dat kan natuurlijk maar leuk is anders. Wordt vervolgd.
Laatst bijgewerkt door
mivali op 08 nov 2015 18:51, in totaal 1 keer bewerkt.
26 jul 2015 12:04
Dat is pech hebben. Gelukkig heb je je bestemming kunnen halen. Mooi dat ze de diagnose snel hebben kunnen stellen, is denk ik niet zo'n complexe klus om het te fixen.
26 jul 2015 16:31
Balen mar af en toe kan er iets zijn natuurlijk. Gelukkig goed op bestemming aangekomen
26 jul 2015 16:44
Das idd niet fijn.
Wel super dat je niet langs de kant van de weg stil bent komen te vallen. Dat is echt veel vervelender, al het gelazer wat je dan te wachten staat.
Geweldig dinsdag alweer klaar en weer genieten.
Voor nu verder een fijn verblijf gewenst in Frankrijk.
26 jul 2015 16:44
Moet je maar niet naar je schoonouders op vakantie gaan
26 jul 2015 16:47
Cazzo Super Veloce schreef:Moet je maar niet naar je schoonouders op vakantie gaan
Mocht weer niks kosten zeker. Dit is je straf
26 jul 2015 21:26
Zelfde heb ik in Bern gehad met de 964….werd toen door Porsche Bern opgelost, maar moest er wel 4 dagen op wachten (kerst zat er tussen).
26 jul 2015 22:04
Dank voor jullie sympathieke reacties, en ja een weekje schoonouders moest gewoon ff al was het maar voor mijn zoontje die dan eindelijk weer opa en oma ziet, Skype is ook niet altijd alles. Zaterdag door naar Bordeaux dus hoop dat dan alles weer gereed is. Blijft me echter wel bezighouden waarom het nu alweer stuk is, dat is me wat te snel. Inderdaad had ik ook even visioenen van langs de weg stilvallen met je vrouw en kind en wat koffers
Maar doorrijden had natuurlijk ook slecht af kunnen lopen want als lager er echt de brui aangeeft dan ligt er plots een hoop op straat denk ik. Iemand idee hoe dit zo snel kan gebeuren? Zou aircocompressor de boosdoener kunnen zijn, ac werkt overigens wel gewoon, maar die slippende riemen of riem was nogal plots en kort. Enfin, ik houd jullie op de hoogte en dank voor support, dat is dan wel even gezellig.
28 jul 2015 11:04
Zo, zojuist toch maar 's even gebeld met de dealert:
Bonjour, zijn de onderdelen nu binnen of niet?
Oui oui, gisteren al monsieur.
Ah, maar u zou mij toch bellen?
Ah oui?
Enfin, kan ik de auto nu dus brengen zoals afgesproken?
Ah non, werkplaats zit vol dus morgen misschien en anders donderdag of vrijdag.
Nee monsieur, dat gaat niet want we vertrekken vrijdag richting Bordeaux.
Ah ok, nou brengt u 'm dan maar morgen en dan doen we het wel even tussendoor...
Wordt vervolgd....
28 jul 2015 11:51
Ik ben benieuwd naar de rekening...
Die keren dat ik met pech stond in Frankrijk was de rekening behoorlijk aan de hoge kant laten we maar zeggen...
28 jul 2015 12:04
Fransen... wat een hopeloos volk
(beetje generaliseren mag he opt PF)
28 jul 2015 20:34
Wel heel coole auto's gemaakt...
28 jul 2015 20:34
En lekkere wijn!
28 jul 2015 21:30
En waardeloze auto's en Beaujolais Primeur
28 jul 2015 22:07
Ben blij dat ik alleen maar twee nieuwe banden nodig had in Frankrijk en een DME bij me had.......
28 jul 2015 22:14
Sterkte daar in Frankrijk, ze laten weer een mooi staaltje Franse slag zien.
30 jul 2015 18:13
Bon, de 993 staat weer op de oprit bij m'n schoonouders. Geholpen door ene Jean-Marc sinds woensdag, die wel weet hoe je met klanten om moet gaan en dat is wel zo prettig.
Voorste lager (poulie 96410605131, 165 euro) is vervangen samen met de capteur (roller met zender, 90097600401) en uiteraard alle 3 de riemen/snaren. Oude spullen kreeg ik keurig mee in een plastic tas (van Porsche natuurlijk, niet effe een zakje van de Carrefour). Uurloon excl. btw is 75 euro (20% btw).Men heeft 3,50 uur gerekend en alles kwam neer op 646 euro. Alles lijkt dus weer in orde, maar nu wel een kleine resonantie bij 2000 toeren die ik voorlopig wijt aan de nieuwe riemen en anders onder garantie nog maar 's even verde kijken wat er niet klopt. Zaterdag hebben we 6 uur naar Bordeaux om uit te vinden hoe alles het doet. Diagnose van Jean MArc: riemen hebben te strak gestaan. Enfin, mijn eerste factuur van een dealer in 6 jaar omdat het niet anders kon, maar in tweede instantie keurig geholpen door Centre Porsche Lorient. Na de vakantie 's kijken wat ik nou eigenlijk wil met de auto want kleine man (7) past nog maar net achterin. Advies van Jean-Marc: houden die 993 want stijgen snel in waarde!
Ja, je sais maar is wel een tiptronic. Hij: geen enkel probleem, ik heb genoeg klanten die op zoek zijn naar een 993 Tip....
Wordt (misschien) vervolgd.
Groetjes,
30 jul 2015 19:33
Mooi dat hij weer klaar is.
Tip niets mis mee alleen maar mooi!
30 jul 2015 20:00
Mooi dat het weer geregeld is. Enne ik wou dat ik een tip had
31 jul 2015 12:28
Kun je weer door, fijn dat het is opgelost.
Het had niet veel gescheeld of we waren elkaar tegen gekomen in Lorient. Hier een foto van de mijne van ong. 2 weken geleden bij de u-boat basis (3000km öhne mankementen!).
31 jul 2015 17:42
De basis van de marine is indrukwekkend, muren van 3,50 meter dik gebowud door de Duitsers in een recordtempo, mijn schoonvader heeft dus in de jaren 60 op die duikboot gwerkt die nu als museum dient: 40 dagen onder water op 300 meter dipete max. Niet mijn ding om eerlijk te zijn. Ik meen 3 diesels van 600pk (lawaai) om de accu's op te laden en dan elektrisch (lekker stil) varen met een man of 50. Geen pretje en pensioen dan ook welverdiend. De Fransen hebben eraan gedacht om de bunker te slopen maar dat gaat simpelweg niet, te sterk. Nu ideale plek voor de bouwers van de enorme catamarans voor de competitie (Volvo Ocean race was hier onlangs ook). Enfin, jammer Thijsch dat we elkaar hebben misgelopen!
01 aug 2015 11:29
Het is inderdaad een indrukwekkend bouwwerk, had er ooit iets over gezien op National Geographic en we zaten er vlak bij. Stond er wel van te kijken hoe weinig er bewaard is gebleven van de oorspronkelijke constructie, 't is nu gewoon in gebruik voor bootjes van de lokale fransoos. De onderzeeër zijn we ook in geweest, zal behoorlijk krap geweest zijn met zoveel mensen aan boord.
Hoe dan ook, geniet er van. Hoop dat het weer ondertussen wat beter is.
07 nov 2015 14:42
Toch nog even een postje inzake dit onderwerp.
De kosten bedroegen 647 euro, nauwelijks duurder dan bij een specialist dus dat viel me erg mee. Bij het ophalen viel me direct op dat er rond de 2.000 toeren een rare resonantie klonk waarop ik een mailtje heb gestuurd naar de dealer in Lorient die het wijtte aan de nieuwe snaren en me adviseerde om eerst wat kilometers te maken.
Vandaag naar voetbal met zoontje en ja hoor, geluid van kapot dynamolager (of beide lagers) was er weer....3000km later. Weliswaar valt de reparatie nog onder garantie, maar vervelend is het wel. Komende week dus maar eens naar Porsche Amsterdam, de allereerste keer aldaar voor mij want garantie krijg ik natuurlijk niet bij Waalgarage waar ik normaal gesproken prima tevreden mee ben. Wordt vervolgd.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
08 nov 2015 11:51
Zie dit fan issue af en toe langskomen! Iemand een analyse van dit probleem?
Dient het zich aan na bepaalde km stand (veroorzaakt door slijtage) en welke km stand dan?...ben benieuwd of ik al in de buurt ben
...of is het echt het gevolg van te strak gespannen riem?
Is de toestand van het lager op een of andere manier eenvoudig na te gaan?
08 nov 2015 12:39
Ik denk dat het weinig met kmstand te maken heeft, de mijne staat nu bijna op de 100.000km dus dat is niet erg veel. Porsche Lorient wijtte het aan te strak gespannen snaren/riemen, echter dat leek me vreemd want bij Waalgarage waar het eerder vervangen was, weten ze goed wat ze doen. Dat het nu weer stuk is zou dus ook te maken kunnen hebben met te strak gespannen snaren/riemen, maar dan zou ook Porsche Lorient het niet goed hebben gedaan. Dat lijkt me erg onlogisch.
Wat analyses:
1. de ruildynamo (360 euro) die in 2014 op mijn eigen verzoek is geplaatst bij Waalgarage is mogelijk niet goed waardoor er steeds klachten ontstaan. Is een originele dynamo anders of beter?
2. ik krijg af en toe het gevoel dat het vooral ontstaat door gebruik van de airco. Op de heenweg was gisteren alles goed, op de terugweg met toch even de airco aan begon de ellende. Wellicht de compressor van de airco die de boel veroorzaakt?
3. Is er een soort uitlijning mogelijk, dus staat de dynamo scheef t.o.v. de compressor? Geen idee of dat te controleren is of dat ik nu onzin uitkraam, maar als die scheef staan ten opzichte van elkaar wordt het lager van de dynamo natuurlijk zwaar belast. Ik ben geen techneut, vraag me gewoon af of daar een marge inzit, zitten er bijvoorbeeld sleufgaten op de a/c compressor of kan die maar op 1 manier worden bevestigd?
Het bizarre is dat ik de auto nu ruim 6 jaar heb, 50.000km mee heb gereden en echt nooit problemen heb gehad. Ik wil de auto gewoon helemaal in orde hebben en dus ben op zoek naar de oplossing. Is het een idee om een 993 RS poelie te plaatsen?
Hier een video van het geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=4tPi7MpE6oMhttps://www.youtube.com/watch?v=xMVi07IWSvYhttps://www.tcsgarage.com/drive_belt_system.asp
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.