Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
25 aug 2015 12:41
Na een lange zomerstop (moest nou eenmaal met het vliegtuig op vakantie, niet mijn keuze) is mijn accu weer leeg en door langere verblijven in het buitenland komt dit helaas toch nog al eens voor. Mijn accustarter is kapot en nou overweeg ik de aanschaf van een tweede (reserve)accu (ong. 110 euro). Als ik die nou opgeladen in huis bewaar, kan ik deze bij een lege accu aan elkaar koppelen en alsnog starten.
Dit is goedkoper dan een (redelijk zware) accustarter (250 euro). In huis kan ik de reserve accu met een Porsche druppellader (die ik helaas niet aan de accu in mijn Porsche kan hangen, draad over de stoep) opgeladen houden. Is mijn oude accu versleten, kan ik mijn reserve accu in de auto gaan gebruiken.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Greetz, John
25 aug 2015 12:49
Zou dit niet doen.
De auto krijgt een sterkere vonk mbv startkabels dan met mbv een andere accu.
Nadat de motor weer loopt laadt je accu weer op en is het probleem weer opgelost.
Of je monteert een hoofdstroomschakelaar, dan loopt je accu ook niet leeg.
25 aug 2015 12:54
of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
25 aug 2015 12:57
Volgens mij is een accu steeds laten leeglopen zowieso geen goed idee.
Koop inderdaad een massaonderbreker voor net geen € 10 en zet die erop. Hoef je ook niet steeds met een accu te slepen
25 aug 2015 13:12
Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Leuk ding, werkt dat een beetje??
25 aug 2015 13:44
Prima idee... doe ik al jaren zo zonder gezeur...
Je zou ook de accu uit de auto kunnen halen en thuis aan de lader laten.
Ga je dan rijden dan sluit je hem weer aan...
Of heb je een alarm in de auto ivm verzekering?
25 aug 2015 15:17
Het is zowiezo slecht voor je accu als hij helemaal leeg loopt, grote kans op onherstelbare schade, is mij ook een aantal keren gebeurd na lange tijs stilstaan. Je kunt m dan wel starten met een 2e accu maar je hebt dan nog steeds een probleem. Zelf koppel ik de accu tegenwoordig los als hij langere tijd stil staat, dan blijft hij op spanning. Wil je weer rijden: aankoppelen en starten.
Nadeel is wellicht dat het alarm er dan niet op staat, maar als je accu leeg is werkt dat alarm uiteindelijk ook niet meer.
Geen idee hoe realistisch het is om te laden met een zonnepaneeltje, als dat werkt ook een optie ...
25 aug 2015 15:44
Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Iemand enig idee of je deze ook kunt gebruiken als er een TL direct boven de auto hangt en 24 uur per dag brandt?
25 aug 2015 16:05
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er staat in de tekst:
Ook geschikt voor gebruik in een stalling ruimte zolang er maar omgeving licht is laden de zonnepanelen de accu bij
25 aug 2015 17:07
De actieprijzen op die site... van € 33,- nu voor €32,01!!
25 aug 2015 17:43
Master Ken schreef:Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Iemand enig idee of je deze ook kunt gebruiken als er een TL direct boven de auto hangt en 24 uur per dag brandt?
ze werken op licht, hoeft niet perse de zon te zijn.
25 aug 2015 20:15
als je dan een lampje op die lader aansluit; heb je een perpetuum mobile....
25 aug 2015 21:18
En met een beetje geluk wekt ie meer op dan t vermogen van de lamp, gratis energie!
25 aug 2015 21:42
En een LED gebruik nog minder energie.
Kun je de wasmachine er ook nog op aansluiten.....
25 aug 2015 22:00
de Fiscalist schreef:Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Leuk ding, werkt dat een beetje??
Ja, ik gebruik er 2 voor de 2 accu's van de boot. Tijdens de winterstalling hangen ze onder de boot (dus nooit in het zonlicht) en de accu's blijven op sterkte (ik meet ze regelmatig). Echt een aanrader. In de auto kan je het paneel op het dashboard of stoelzitting plaatsen.
25 aug 2015 22:05
Inmiddels diverse websites bekeken en de prijzen lopen nogal uiteen...... Maar de specs ook.
Waar moet je op letten, dat deze geschikt is voor 12v en het wattage?
25 aug 2015 22:16
Master Ken schreef:Inmiddels diverse websites bekeken en de prijzen lopen nogal uiteen...... Maar de specs ook.
Waar moet je op letten, dat deze geschikt is voor 12v en het wattage?
Voor elke 70A accu in de boot heb ik een 12V 5W druppellader gekocht (zie onderstaande link). Er zit een z.g. blokdiode in die er voor zorgt dat als het zonnepaneel te weinig vermogen levert de accu niet "leeggetrokken" wordt.
Hoe hoger het wattage hoe sneller dat er geladen wordt, maar bij een winterstop is dat niet/minder van belang.
http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... ON_5W.htmlIk sluit het zonnepaneel met de kabels aan op de accu, maar het kan ook via de 12V-plug. Werkt perfect. Als ik het paneel in de zon leg laadt de accu ook nog bij!
27 aug 2015 22:18
Specs zij iets verschillend: de 1e heeft een blokdiode en de laatste 2 niet. Ik zou voor de 1e gaan (=wel duurder, maar ik heb er zeer goede ervaringen mee met de bootaccu's (6 maanden per jaar op een paneel aangesloten).
28 aug 2015 13:45
Master Ken schreef:Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Iemand enig idee of je deze ook kunt gebruiken als er een TL direct boven de auto hangt en 24 uur per dag brandt?
Als je TL verlichting hebt, heb je toch ook stroom voor een drupellader, lijkt me?
28 aug 2015 14:31
Bedankt voor het meedenken! Dat er zelfs een eeuwigdurende stroombron is uitgevonden!
De oplossing met zonnepaneeltje heb ik uitgeprobeerd met een klein paneeltje (max. 1,5 Wt). Dit is niet voldoende, zelfs als het op het dashboard ligt terwijl de Porsche buiten staat. 5 Wt is natuurlijk wel wat anders, kan ik nog proberen. Weet iemand hoeveel een klasse 3 alarm gemiddeld trekt? Ik kom wel 40 mA tegen maar niet het aantal Watts (watte? had ik nu maar beter opgelet bij natuurkunde vroeger!!).
De oplossing van de knop om de stroom van de accu te onderbreken heb ik ook overwogen maar dan werkt het alarm inderdaad niet meer (als de accu nog niet leeg is) en dan ben ik bang dat de verzekering moeilijk gaat doen als er iets gebeurt.
Het leeglopen van de accu is inderdaad heel erg slecht voor de accu dus een accustarter en tweede accu zijn eigenlijk ook geen ideale oplossingen.
Blijft over het grotere zonnepaneel. Dat de 5 Wt werkte bij de bootaccu's is nog geen bewijs denk ik, omdat deze geen stroomverbruikers op zich hadden aangesloten (of heeft de boot ook alarm?). Een van de opties is ook een opklapbaar 13 Wt zonnepaneel. Liefst zou ik dus weten hoeveel stroom de beveiliging trekt en hoeveel ik daar tegenover moet stellen. Anybody?
PS dat verhaal met die blokdiode begrijp ik niet helemaal: zou een zonnepaneel de accu zelfs kunnen gaan leeg trekken als die geen blokdiode heeft?
28 aug 2015 17:48
Je maakt er wwel een wetenschappelijke studie van
. Watt is volt maal ampere. Dus 0,04x12=0,48 watt ok?
Gewoon optie met blok kopen is beter .
29 aug 2015 9:44
johnj schreef:PS dat verhaal met die blokdiode begrijp ik niet helemaal: zou een zonnepaneel de accu zelfs kunnen gaan leeg trekken als die geen blokdiode heeft?
Indien het zonnepaneel minder licht ontvangt ('s nachts/in donkere ruimte), dan kan het zijn dat de spanning die de accu levert hoger is dan die van het zonnepaneel. De spanning gaat dan vanaf de accu naar het zonnepaneel en de accu loopt dan leeg tot beide in evenwicht zijn. Een blokdiode voorkomt dat en houdt de accu op z'n spanning.
29 aug 2015 9:50
Marcel schreef:Master Ken schreef:Heinz schreef:of je koopt voor 6 tientjes een druppellader op zonnecellen
klik
Iemand enig idee of je deze ook kunt gebruiken als er een TL direct boven de auto hangt en 24 uur per dag brandt?
Als je TL verlichting hebt, heb je toch ook stroom voor een drupellader, lijkt me?
Klopt helemaal Marcel, alleen in de praktijk niet mogelijk.
29 aug 2015 15:36
Een lichtpunt is nog been WCD natuurlijk.... Maar het biedt wel mogelijkheden
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.