Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
21 okt 2015 18:37
Ik heb verschillende zij ramen staan van mijn taga
Omdat ik deze binnenkort ga opbouwen heb ik deze geinspecteerd maar er zitten verschillende krasjes in van het open en dicht draaien
Heeft iemand een idee / ervaring om deze eruit te polijsten
21 okt 2015 18:48
Gevonden op eBay, geen ervaring mee maar misschien wat je zoekt
21 okt 2015 19:51
Bovenstaande is naar mijn mening voor de ruit in een cabriokap..
21 okt 2015 20:14
Zoals ik het lees is het toch voor glas en niet voor een (kunststof) cabriodak ruitje.
Ik had van m'n coupe ook (behoorlijk diepe) krassen op de portierruiten. Heb deze tijdens de restauratie voor
een paar nette (maar gebruikte ruiten) vervangen die ik bij
DSP Parts heb gehaald.
21 okt 2015 20:17
Een glazen raam "polijsten" zal misschien helpen bij heel opervlakkige krasjes. Bij diepere krassen, soms van ramen krabben, ruitenwisser met vuil er onder etc. zal weinig tot geen nut hebben. (Helaas)
21 okt 2015 20:23
Zal inderdaad voor oppervlakkige krasjes zijn, kan me niet voorstellen dat je diepe krassen met de hand kunt weg polijsten
21 okt 2015 20:25
Op youtube kom je wel wat filmjes tegen waar dit mogelijk is
Het is alleen de vraag wat er van uit komt als je er zelf aan begint
Vandaar de vraag of iemand er ervaring mee heeft
21 okt 2015 22:39
Heb met glas geen ervaring, heb danook m'n portierruiten vervangen zoals hierboven al aangegeven.
Heb wel ervaring met het schuren en polijsten van polycarbonaat koplampen om ze weer helder te krijgen en weet dat je
dan een behoorlijke laag eraf moet schuren om de krasjes weg te krijgen. Hierbij is het criterium dat als je vingernagel er
achter blijft "hangen" de kras te diep is.
22 okt 2015 7:16
Probleem is een beetje dat dat spul allemaal 40/50 jaar oud is en en dat het aanbod vrij beperkt word
Wat er nog tekoop is heeft het zrlfde probleem helaas
Dus als iemand nog wat heeft liggen in groen getint hoor ik dat graag
22 okt 2015 7:47
In groen getint heb ik (helaas) alleen de driehoekjes portier-glas liggen ..
22 okt 2015 9:31
Kun je de krasjes met je nagel voelen? Indien dat niet het geval is kunnen ze waarschijnlijk nog met compound eruit gehaald worden ("polijsten"). Met de hand gaat 'm inderdaad niet worden, maar met een rotary polijstmachine met een polijstpad voor glas en een pot ceriumoxide zou het in theorie moeten lukken. Tijdens dit proces wordt het glas wel gloeiend heet - goed in de gaten houden.
Polijstpad voor glas:
http://www.carclean.nl/product/Flexipad ... 009_103058Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar een pro heeft wel ooit een kras uit de zijruit van onze targa gehaald. En die was nog voelbaar ook. Nu zie je er niks meer van.
Het is inderdaad een beetje een kosten-baten kwestie: kun je aan een vervanging komen voor een acceptabele prijs zonder deze beschadigingen?
22 okt 2015 9:35
De zijruit van mijn Targa had ook een kras die je met je nagel kon voelen. Fred Huisman in Lieren kent iemand die dat soort krassen eruit polijst. Je ziet er niets meer van. Succes.
22 okt 2015 15:06
Met een beetje lef kun je veel bereiken, je moet qua grofte met polijsten/slijpen/schuren aansluiten bij de diepte van de kras.
Een kras is pas weg, als je de omgeving van de kras hebt kunnen wegslijpen/schuren tot het diepste punt van de kras.
Een diepere kras in glas is soms weg te halen door nat te slijpen met waterproof schuurpapier 360/400/600 afhankelijk van hoe diep de kras is.
De plek rond de kras wordt dan wel dof, maar dat komt verderop weer goed. Uitdaging is de plek rond de kras egaal dof te krijgen en de doffe plek de onderkant van de kras heeft bereikt; als dat met 600 niet wil lukken dan 400 proberen (beter te voorzichtig dan te grof starten). Vervolgens met 1000/1500/2000 verder de doffe plek gladder slijpen en uiteindelijk met polijstmiddel bv Commandant 4 weer polijsten. Kan veel tijd kosten maar als glas kan krassen, dan kun je het ook slijpen.
22 okt 2015 15:35
Totdat je een hele "vertekening" in je glas krijgt vh schuren, maar geen kras meer
Wij doen het ook wel eens met de polijst machine, maar glas en krassen.... weinig kans (Helaas)
22 okt 2015 16:21
Glas kun je alleen maar polijsten met een middel wat net zo hard of harder is dan glas.
Dus om DIY te doen kun je vergeten.
Als je toch zelf wat wilt doen probeer dan de kras te vulcaniseren en daarna te polijsten.
De kras is dan niet weg maar je ziet hem nauwelijks of niet meer.