Het is me al lang duidelijk dat glimmend plaatwerk iets anders is dan strak plaatwerk.
Zo stoor ik me al lang aan een niet perfect herstelde schade aan mn portier, deze zat er al toen ik de auto 17 jaar geleden kocht.
Deur is niet helemaal strak, dat zie je doordat voorwerpen / lijnen die weerspiegelen in de deur vervormen.
Als je dan iets met je hoofd beweegt zie je het spiegelbeeld in de deur verspringen / bewegen rond de oneffenheden in het plaatwerk.
Na flink wat bodyshop videos op youtube te hebben bekeken, met wat lef en een professioneel schuurblok met abranet schuurmateriaal op de Festool stofzuiger eens lekker aan de gang gegaan vandaag !
Door met een vlak schuurblok kruislings te gaan schuren (droog 180, voorzichtig) zie dat de plaatsen die te diep liggen grijs blijven (kleur auto) en dat je de plaatsen die relatief hoog liggen snel doorschuurt door de primer en deels dunne laag plamuur. De lichte gebieden lagen te hoog en de grijze gebieden te diep, waardoor het oppervlak een soort lachspiegel wordt (meer een "het lachen vergaat je spiegel" eigenlijk...).
Mijn eerste indruk was dat ik de diepere delen verder zou moeten vullen, al gauw bleek echter dat het de hoger liggende delen waren die teruggeschuurd konden worden om vlak te komen met de diepere delen, meevaller dus. Op de 2e foto is een dunne spray van ontvetter op de deur gespoten waardoor deze even mooi gaat spiegelen, je ziet daarin een al veel beter spiegelbeeld, maar hij is er nog niet helemaal.
Inmiddels zit er weer een eerste laag expoxyprimer op omdat ik op sommige plaatsen op het metaal terecht kwam. Morgen weer dunne donkere laag erop zetten, dan wordt bij schuren eventuele te diep liggende delen snel zichtbaar en kan ik die strak maken. Leuk klusje !
Laatst bijgewerkt door
lindemans op 01 jan 2016 19:50, in totaal 6 keer bewerkt.