Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

24 jan 2016 14:42

In mijn 993 wil ik een hoofdstroomschakelaar/massaschakelaar bouwen.
- Er is vast wel iemand op het forum die mij kan vertellen hoeveel amp de schakelaar minimaal moet zijn.
- bestaan er standaard korte kabeltjes om vanaf de accu naar de schakelaar te gaan of moet je dit zelf maken
- waar kun je de schakelaar in een 993 het beste monteren (Ja ik weet zo dicht mogelijk bij de accu, dus voorin)
- wat ik hoofdzakelijk zie zijn de schakelaars met de rode sleutel. Deze wordt waarschijnlijk het meest gebruikt. Ik zou graag een schakelaar met een cylinderslot willen inbouwen. Voldoet deze schakelaar?

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

24 jan 2016 15:17

Als het wat mag kosten, dan zou je eventueel een elektrisch bediende hoofdschakelaar kunnen overwegen;

Voorbeeldje:
Afbeelding

Daarmee kan je dan op afstand i.p.v. de schakelaar een sleutel schakeling inbouwen.

Ik durf niet te zeggen hoeveel watt een 993 trekt met alle stroomverbruikers aan en of er dan nog aftermarket spul is ingebouwd wat nog meer weg snoept.
Je zou dat eventueel zelf kunnen na (laten) meten.

Ampere x voltage = wattage

Dus als je een 100 Ampere schakelaar hebt, dan kan deze bij 12 volt, maximaal 1200 Watt (kortstondig) aan.

Als je het inbouwen zelf niet aandurft, dan kan je dat beter door een garage laten doen.

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

24 jan 2016 17:24

...... hoeveel amp de schakelaar minimaal moet zijn.
Startstroom van een goed startende 911 ligt iets onder de 100 A
- bestaan er standaard korte kabeltjes om vanaf de accu naar de schakelaar te gaan of moet je dit zelf maken
Ja, je kunt een standaard massakabel van een 911 erbij bestellen.
- waar kun je de schakelaar in een 993 het beste monteren (Ja ik weet zo dicht mogelijk bij de accu, dus voorin)
Je gaf het antwoord zelf al.
- Ik zou graag een schakelaar met een cylinderslot willen inbouwen. Voldoet deze schakelaar?
Ja, lijkt mij wel.

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

24 jan 2016 21:42

Frans D schreef:Als het wat mag kosten, dan zou je eventueel een elektrisch bediende hoofdschakelaar kunnen overwegen


Dat zal wel behoorlijk wat kosten. :D

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

24 jan 2016 23:28

285 euro

http://www.hendriksmotorsport.com/carte ... 13344.html

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 19:33

Ik heb gelezen dat de schakelaar op de - maar soms ook op de + wordt gezet. Wat adviseren jullie?

@ Erwin: Is deze standaard massakabel ergen op het internet te bestellen?

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 20:10

erwin heeft ooit bij mijn 964s die massaschakelaar ingebouwd. naar volle tevredenheid :salut:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 20:21

Op de PLUS of op de MIN ??

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 20:30

Het woord "massaschakelaar" zegt het zelf :salut:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 20:52

Tilt! schreef:Het woord "massaschakelaar" zegt het zelf :salut:

:| :| :|
Klopt inderdaad! :thumleft: :thumleft:

En een hoofdstroomschakelaar?

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 21:35

op je hoofd.

http://bfy.tw/3ucN :salut:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 22:09

Ik ben weer heel wat wijzer geworden. :thumleft:

Maar wat is nu beter, een massaschakelaar of een hoofdstroomschakelaar?

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 22:10

Mijn massaschakelaar always did the trick. Als je wil voorkomen dat je accu leegloopt als je langer dan 3 weken niet rijdt en geen stroom hebt voor een druppellader.

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 23:17

Onderstaande tekst kwam ik tegen op het web:

Niet verstandig, indien je de + onderbreekt kan er ergens tussen de geplaatste schakelaar en de accu altijd nog een kortsluiting ontstaan c.q. een lekstroom vloeiën.
Indien je de massa onderbreekt kan er niets meer gebeuren en er kan ook geen lekstroom meer vloeien. Een ander nadeel is dat indien er gebruikers in het circuit zitten die zodra je de geplaatste hoofdschakelaar inschakeld ook stroom vragen er bij het inschakelen altijd direkt een stroom over de hoofdschakelaar gaat en dit het inbranden van de contacten kan veroorzaken, dit nadeel heb je niet indien je de massa schakeld.
Auto's die van fabriekswege zijn uitgerust met een hoofdschakelaar (veelal bedrijfswagens) hebben deze ook altijd in het massacircuit zitten! En als laatste, bij werkzaamheden aan het electrisch circuit moet men de spanning van het systeem afhalen, dit doe je altijd door de massa los te nemen en niet de plus!!


Zoals ik er nu overdenk ga ik voor de massaschakelaar :) .

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

25 jan 2016 23:31

Uh netto effect van een hoofdstroom- of massa schakelaar is toch.... geen stroomkring denk ik als leek, uitgaande van de vraag "hoe voorkom ik leegloop"
Wellicht dat er slimmerds zijn die nog een ander effect kunnen benoemen wat een "feature" is van de ene t.o.v. de ander maar ik zou't niet weten :?: (of als feature erkennen :mrgreen: )

Vind de opmerking Indien je de massa onderbreekt kan er niets meer gebeuren... ook niet helemaal correct, want hier gaat de schrijver er vanuit dat bij een hoofdschakelaar er nog lekstroom kan vloeien tussen de schakelaar en de accu.... vast een goed punt, maar datzelfde geldt toch ook gewoon voor de massa-schakelaar onder dezelfde discutabele omstandigheid van "een los kabeltje" of wat dan die reden mag zijn...?

Ik haal gewoon de accu eruit, geen + en geen - meer aanwezig in de auto :ba:

suc6 met de lastige keuze :popcorn:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

26 jan 2016 9:43

Over het algemeen kan je stellen dat het schakelen via de min in een auto aan te bevelen is boven het schakelen van de plus.
Het waarom is eigenlijk heel eenvoudig; en dat is omdat de massa (min) overvloedig aanwezig is, middels de carrosserie.
Daardoor is de kans heel erg aanwezig, dat er kortsluiting kan ontstaan tussen de plus en de min.
Schakelaars vergen veelal extra bedrading en als daarin of bij de schakelaar er wat fout gaat, dan geeft dit bij een plusschakeling al snel kortsluiting met alle gevolgen van dien en zelfs kans op brand.
Een massasluiting is veel minder rampzalig, er gaan op zijn hoogst stroomverbruikers aan, die eigenlijk niet horen aan te gaan.

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

14 mei 2016 11:33

Ik las dit topic en heb er nog een vraag over. Hoe zit het met het alarm? Staat dit dan ook niet aan omdat het niet voorzien wordt van stroom?

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

14 mei 2016 13:17

Niets krijgt nog stroom :popcorn:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

14 mei 2016 14:13

spanning,er kan pas stroom lopen als er spanning op staat.

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

14 mei 2016 14:43

Is dan wel een probleem voor de verzekering...

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

15 mei 2016 0:34

Hoezo :?:

Bij het omdraaien van de massa-sleutel (aan) gaat het alarm op volle beveiliging én de deuren op slot :idea:

Daarnaast zou het alleen een issue kunnen zijn áls er een alarm plicht is vanuit de verz. mij. :popcorn:

Re: Hoofdstroomschakelaar / massaschakelaar

15 mei 2016 10:21

Dat bedoel ik idd, Olaf.
Plaats een reactie