Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
13 feb 2016 18:15
Toen het DME relais me afgelopen zomer in Frankrijk in de steek liet, kwam ik op het idee om een extra (mechanische) startonderbreker naast het alarmsysteem wat standaard op de auto zit in te bouwen. Je krijgt de auto niet gestart als er geen brandstof komt, dus een onderbreking van de stroom richting brandstofpomp is een mooie vertraging om te voorkomen dat het rapalje rijdend met de auto wegkomt. Althans dat hoop ik dan maar. Het vertraagd in ieder geval behoorlijk. Geeft me toch een wat prettiger gevoel.
Ik kan me voorstellen, dat er in de kabelbundel die naar de Motronic onder de bestuurdersstoel loopt, hét draadje zit dat de stroomtoevoer regelt naar de brandstofpomp of ontsteking.
Wie o wie kan me vertellen welke draden (kleur) dat zijn. Of kan ik zo'n draad ook ergens achter het dashboard vandaan toveren en onderbreken.
Ik wil geen massa schakelaar. Dan zet je telkens de auto stroomloos en dat lijkt me niet zo goed.
13 feb 2016 19:32
de draad die op pin37 van de motronic connector aangesloten zit
13 feb 2016 22:19
Kijk dat is mooi. Bedankt. Ik heb echter gezien dat ik dan de hele stekker uit elkaar moet halen voordat ik bij de draden ben. Dat is niet zo handig. Misschien iemand die nog een andere oplossing heeft?
13 feb 2016 22:46
Vroeger haalde ik nog wel eens het startrelais uit mijn auto (was toen nog geen P).
Je kan na het parkeren ook de startzekering wisselen voor een doorgebrande.
14 feb 2016 0:11
Benzine afsluiter in combinatie met een relais en schakelaar of reedcontact zou ook een optie kunnen zijn.
http://www.oldtimerbeveiliging.nl/conte ... ikel_id=61
14 feb 2016 12:30
Slim topic dit. Andere 'liefhebbers' lezen ook mee!
14 feb 2016 13:03
Als in; dat die "liefhebbers" weten welke wagens ze links moeten laten liggen, omdat ze daar moeilijk moeten gaan doen?
Zolang niemand foto's plaatst, waar en hoe exact alle beveiligingen zijn ingebouwd zie ik weinig gevaar.
En uiteraard voorzichtig blijven met adresgegevens.
14 feb 2016 22:13
Vraagje, is het echt zo dat het werken met een massaschakelaar problemen zou opleveren, zoals Bjft oppert?
15 feb 2016 8:30
Ik gebruik deze zelf (993) en nog nooit problemen ondervonden. Op locatie kijkt er toch niemand meer op van een sirene die afgaat bij een inbraak. De immobiliser wordt sowieso geactiveerd zodra de auto terug onder stroom komt.
Thuis in de garage staat hij aan de druppellader, op alarm en met bijkomende anti-diefstal maatregelen.
Laatst bijgewerkt door
dpRide op 15 feb 2016 10:11, in totaal 1 keer bewerkt.
15 feb 2016 9:14
ik denk dat als het niet goed voor mijn Porsches zou zijn geweest Erwin ze er niet ingebouwd zou hebben. Wat zou er slecht zijn aan een massaschakelaar?
15 feb 2016 10:57
En de volgende eigenaar mag dan uit gaan zoeken hoe die eigenaardig aanpassing in de kabelboom ook alweer zit..
want de P staat om de haverklap stil zonder benzine..
Dit zeg ik uit eigen ervaring met een "extra" beveiliging
Laat iets profs inbouwen in plaats van te gaan klooien zou ik zeggen.
15 feb 2016 11:25
Het laatste waar die nu van wakker ligt is de problemen voor een volgende "eigenaar". Daar gaat het nu net om wanneer deze niet rechtmatig is.
Bovendien lees je even vaak dat startproblemen veroorzaakt zijn door een (oud) aftermarket alarm dat door een PRO geïnstalleerd werd. Als of die hun systeem draadloos inbouwen zonder de kabelboom te affecteren
15 feb 2016 12:01
Ik had (al tijden terug) een dergelijke 'extra' beveiliging, waarbij de 'extra' schakelaar de vorm had van een kastje waar je een pincode op kon ingeven. Maar zou dat nu niet meer aanbevelen... was toch wel heel veel werk om dat netjes in te bouwen (technisch niet zozeer). Er zijn ook oplossingen met een magneetcontact (reed contact), gewoon op de juiste plaats magneet plakken en klaar. Een simpele deurbeveiliging (magneetcontact) van een bedrade alarminstallatie thuis voldoet al, ergens onzichtbaar achter een paneel plaatsen en ben je voor een paar euro klaar.
15 feb 2016 14:35
@Horn, meende ergens gelezen te hebben dat bij de 964 en 993 de 'computer' terug naar fabrieksmodus zou gaan, dus na langere stilstand zonder stroom, dus met massaschakelaar, zouden na een langere rit automatisch diverse parameters terug aangeleerd worden.
Vraag me af of dit voor waarheid mag aanzien worden?
15 feb 2016 14:40
het is mij nooit opgevallen. Auto stond soms weken stil met de rode sleutel eruit. Alarm had zijn eigen stroomvoorziening, radio onthield de instellingen ook.
15 feb 2016 16:04
Jip schreef:Ik had (al tijden terug) een dergelijke 'extra' beveiliging, waarbij de 'extra' schakelaar de vorm had van een kastje waar je een pincode op kon ingeven. Maar zou dat nu niet meer aanbevelen... was toch wel heel veel werk om dat netjes in te bouwen (technisch niet zozeer). Er zijn ook oplossingen met een magneetcontact (reed contact), gewoon op de juiste plaats magneet plakken en klaar. Een simpele deurbeveiliging (magneetcontact) van een bedrade alarminstallatie thuis voldoet al, ergens onzichtbaar achter een paneel plaatsen en ben je voor een paar euro klaar.
Tot je magneet je van het paneel afvalt als je op topsnelheid rijdt.... geen idee wat er gebeurt met je motor als je op max toeren ineens de brandstof afsluit.
Ik zou het niet provisorisch doen maar gewoon goed
15 feb 2016 17:32
Je hebt helemaal gelijk..! Maar geldt natuurlijk voor iedere alternatieve startonderbreking...
15 feb 2016 18:34
oliver schreef:meende ergens gelezen te hebben dat bij de 964 en 993 de 'computer' terug naar fabrieksmodus zou gaan, dus na langere stilstand zonder stroom, dus met massaschakelaar, zouden na een langere rit automatisch diverse parameters terug aangeleerd worden.
En wat zijn de fabrieks-parameters
.. en hoe veranderen deze
Hier zowel 993 als 964's op startonderbreker - en gehad.
Vaak voor langere tijd (maanden!) .. nooit een issue gehad met een van de wagens.
Natuurlijk is een verborgen knopje binnen-in erg makkelijk .. makkelijker dan een massa-sleutel in de kofferruimte.
Wil je het écht als diefstal preventie .. en maakt de onhandigheid je niet uit ... trek dan gewoon de bobine kabels er vanaf na het parkeren
15 feb 2016 19:00
Er zijn computers die hun "mapping" aanpassen op het rijgedrag van de chauffeur, gemeten waarden etc etc. Ze leren als het ware de beste instellingen voor de auto aan. Deze waarden kunnen verloren gaan.
Maar volgens mij heeft de 993 die optie nog niet. Of vergis ik me.
15 feb 2016 23:23
De 993 heeft een adaptieve Lambda regeling. De correctiefactoren (tov van Lambda=1) worden met een meetcyclus van tussen de 4 en 10 minuten bepaald en opgeslagen. De correctiefactoren gaan verloren als de accu of de constante plus van de DME wordt afgekoppeld.
Na een accu of constante plus afkoppeling zal het enige tijd duren (ik verwacht tussen de 4 en 10 minuten) voordat de correctie factoren weer bepaald zijn en in de DME opgeslagen zijn. Ik heb deze meet tijd niet in de lektuur kunnen vinden en ook geen : "Hoe te handelen na accu of DME vervanging" beschrijving.
Gr Hans
16 feb 2016 1:51
Lijkt geen eenvoudige startonderbreker maar is mogelijk wel effectief en kennelijk door Pon geselecteerd....Kent iemand deze:
http://www.bearlock.nl/
16 feb 2016 22:44
Het is geen startonderbreker, maar een versnellingsbak vergrendeling.
Het schijnt wel één van de beste beveiligingsmethodes te zijn.
De enige manier hoe ze hem dan nog wel kunnen halen is met dolly's en een oprijwagen of aanhanger.
In combinatie met een tracking systeem wordt het dan extra moeilijk.
Enige nadeel van de Bearlock is; dat er ergens een gat gemaakt moet worden voor het sleutelslot.
16 feb 2016 22:56
Ik had in 1991 op mijn eerste golf cabrio in Belgie een zgn Multilock laten monteren. Versnellingspook in 4 en dan zo'n gewapend hoefijzer om de pook. Ging nergens heen, was niet echt een mooie oplossing, wel een goede.
17 feb 2016 1:33
"Gewapend Hoefijzer" om de pook ...
Van veel auto's uit die tijd - trok je zo de pookknop er af ... en daarmee ook het "slot" om de pook
26 feb 2016 21:43
Mijn massaschakelaar gereed. Netjes in een kastje en kabels zitten eraan. De klem voor op de accu en het oog bevestig ik (met wat extra opvulling) tussen de bestaande accuklem. Wanneer ik de accu er weer inzet deze ook maar eens een mooi plekje geven.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.