Ik ben sinds kort bezitter van een Cayman GTS. In alle opzichten een fantastische auto, maar er is 1 storend ding:
Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid. Het geluid verandert bij gas geven ook niet op een mooie manier, blijft een eentonige brom. Boven 4000 toeren is het wel een feest, fantastisch geluid en dus bij sportief rijden geweldig, met de nodige plofjes en knetteringen bij terugschakelen. Helaas zit je een groot deel van de tijd in het normale verkeer juist in die 2000-4000 zone. Ik denk er nu over om naar een andere sportuitlaat uit te kijken, eventueel de Carnewal aanpassing, deze is helaas nog niet beschikbaar voor de PSE, maar alleen voor de standaard uitlaat. Zijn er meer mensen met dit probleem?
alvin01 schreef:Ach, ieder zijn ding. Wees blij dat jij nog die ouwe zware luchtkoeler heb
Ja, die heb ik speciaal voor het geluid besteld, daarom valt me nu juist dit monotone gebrom onder de 4000 toeren tegen, ik had op meer nuance gehoopt met de PSE...
Mijn opmerking was voor Cazzo bedoeld. Maar kijk anders even in de zoekfunctie, er is al veel geschreven over de uitlaten van de Boxsters/Caymannen en de vervanging daarvan.... En welkom alhier op het PF.
Je kunt natuurlijk ook altijd een 'high' tech geluidsinstallatie in je auto zetten... Zoals op dit filmpje is te zien: https://www.youtube.com/watch?v=Zf5hvQnBe4k Ben je wel iets meer kwijt als een ''gewone'' uitlaat...
Tsja. Je PSE sluit automatisch de kleppen tussen 30 en 70 kmph. Dat kan je laten overbruggen (met nog een knop) of gewoon om te testen de vacuum slangen op de kleppen loshalen (en de slang afdichten) de kleppen staan dan altijd open.
Ik ben redelijk kritisch op het gebied van geluid (daarom geen 991.2 besteld), maar in mijn 981S(PDK) met PSE geen klagen. Ik rij ALTIJD met de PSE aan en de sportstand en vind het een prachtig geluid (zeker met de kap open). Ik weet wel dat het "pruttelen" van de uitlaat het beste is bij de 3500, 4500, 5500 en 6500rpm. Dus heerlijk om bij terugschakelen te zorgen dat je op die toerentallen komt.
Brulaap schreef:Ik ben redelijk kritisch op het gebied van geluid (daarom geen 991.2 besteld), maar in mijn 981S(PDK) met PSE geen klagen. Ik rij ALTIJD met de PSE aan en de sportstand en vind het een prachtig geluid (zeker met de kap open). Ik weet wel dat het "pruttelen" van de uitlaat het beste is bij de 3500, 4500, 5500 en 6500rpm. Dus heerlijk om bij terugschakelen te zorgen dat je op die toerentallen komt.
Succes naar de zoektocht naar een mooi geluid.
Een vriend van me heeft ook een Boxster S met PSE en bij hem klinkt het inderdaad prima, lijkt toch bij de Cayman anders uit te pakken bij lage toerentallen en met name bij de GTS. Boven 4000 vind ik het ook geweldig, maar helaas zit je daar in het normale verkeer vaak beneden. Bij sportief rijden is het zeker een lust voor het oor.
Herken je opmerking deels (eerder post van mij: 'Ik merk wel dat juist bij 120-130 km je bij zo'n 2100-2200 toeren in z'n zevende een nogal nadrukkelijke brom hoort, zonder sportuitlaat. Ben dus bang dat ik iets langzamer moet rijden '), deels ook niet want bij mij was het in een korter bereik nadrukkelijk.
Misschien een kwestie van wennen want dik 12k km verder ben ik me nergens meer van bewust, totdat ik er op ga letten.
Czes schreef:Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid.
Ik heb de uitlaat vervangen door en standaard uitlaat, ik werd helemaal gek van het gedreun. De toon van de standaard uitlaat is minder hard maar wel veel mooier en zonder gedreun.
Woonplaats: Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Re: Cayman GTS sportuitlaat
07 apr 2016 21:17
Ik ben aan het denken om mijn T-stuk te vervangen door een Y- of X-stuk want dat zou de "flow" verbeteren en ook het geluid een beetje veranderen. Ik weet niet precies meer waar het stond maar ik kwam ergens op een buitenlands forum ook jouw probleem tegen en daar werd vermeld dat na het monteren van zo'n onderdeel de irritante brom tot 4000 toeren verdwenen was. Misschien de moeite om even te zoeken op het web. Het gaat dan om zo'n pijp: D1 is een y-stuk om daar je eigen eindstuk op te monteren. D2 is een-pijp met daaraan vast de eindstukken. http://www.bcvelocityexhaust.com
Czes schreef:Het geluid tussen 2000 en 4000 toeren is echt niet mooi, zowel met PSE aan als uit, is er sprake van een monotone brom, rond 2000-2500 een dreunend geluid.
Ik heb de uitlaat vervangen door en standaard uitlaat, ik werd helemaal gek van het gedreun. De toon van de standaard uitlaat is minder hard maar wel veel mooier en zonder gedreun.
Ik kan het me goed voorstellen, ik vind die toon tussen 2000 en 3000 ook totaal niet mooi... Wel zou ik graag de mooie plofjes en knettertjes behouden van de PSE boven 4000 toeren bij terugschakelen...
minics schreef:Ik ben aan het denken om mijn T-stuk te vervangen door een Y- of X-stuk want dat zou de "flow" verbeteren en ook het geluid een beetje veranderen. Ik weet niet precies meer waar het stond maar ik kwam ergens op een buitenlands forum ook jouw probleem tegen en daar werd vermeld dat na het monteren van zo'n onderdeel de irritante brom tot 4000 toeren verdwenen was. Misschien de moeite om even te zoeken op het web. Het gaat dan om zo'n pijp: D1 is een y-stuk om daar je eigen eindstuk op te monteren. D2 is een-pijp met daaraan vast de eindstukken. http://www.bcvelocityexhaust.com
Succes, minics.
Helaas ben ik zelf totaal niet technisch... ik heb wel Cornewal gevonden in Belgie die de standaarduitlaat verbetert, echter het project PSE aanpassen staat nog op zijn agenda en kan nog maanden duren, ik hoop daar nu een beetje op...
barolo schreef:Als ik voor die keuze zou staan, dan ging ik voor een CarGraphic uitlaat = top geluid bij http://www.vdgugten.nl/site/index.php gaan.
Ik zou heel graag een Cayman S of GTS ontmoeten die bijvoorbeeld deze uitlaat eronder heeft, om nu zo maar de PSE te verruilen voor een andere sportuitlaat durf ik niet op de gok. Als ik zeker weet dat het geluid ook tussen 2000 en 3000 toeren mooi wordt en niet meer dreunt heb ik er best wel wat geld voor over...
Als iemand een Cayman 981 S of GTS met een andere sportuitlaat heeft, zou ik die graag eens ontmoeten!
Hier hoor je hem op 3.33 minuten. Daar zit ik achter een Boxster 3.2S. ZO zal die bij jou ook wel gaan klinken. Ik heb zelf de sportuitlaat van Porsche. Die klinkt ook mooi, maar ik vind het snerpend geluid van die Cargraphic nog mooier. https://www.youtube.com/watch?v=VCykiZ_vo0Y
Type geluid is eerder een persoonlijke smaak, je zou dan eerst een andere moeten horen vooraleer je kunt beslissen, of gewoon de knop omdraaien en er gewoon voor gaan. Kan meevallen, maar uiteraard ook tegenvallen...
Czes schreef:Als iemand een Cayman 981 S of GTS met een andere sportuitlaat heeft, zou ik die graag eens ontmoeten!
Ik heb een Cayman S met PSE en met Carnewal "Kleppen altijd open" remote control. En ik ben zondag bij Porsche PUUR...
Maakt het "kleppen altijd open" dan verschil wat betreft het dreunende geluid tussen 2000 en 3000 toeren? Ik begreep van Carnewal dat het een bekend probleem is maar dat hij er voorlopig nog niet aan toekomt dit te modificeren, aangezien de 981 met PSE nog te nieuw op de markt is en er te weinig vraag naar is. (Mensen willen pas na de garantietermijn modificaties...)
Er is pas een "uitlatenmeeting" geweest waar je veel live had kunnen horen. Veel Boxsters aanwezig (o.a. de 987 met Cargraphic). Gelukkig is er een filmpje van: https://youtu.be/CYOtpniT10k
Op 0:17 en 1:31 komt er in deze film van La Targa Passaggio Rotterdam een rode Boxster 981 GTS voorbij. Het geluid van deze was wel top. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in de auto klinkt.