Vind het altijd bijzonder dat mensen zo opgewonden raken van high end gereedschap merken, met name Snap-on doet het daarbij goed. Totale overkill voor de hobby sleutelaar en meer hebbedingen dan praktische prijs/kwaliteit gunstige aanschaffing.
Ik sleutel al meer dan 40J best veel en heb vele merken gereedschap in mijn handen gehad.
Uiteraard is er troep te koop zoals de bouwmarkt Kinzo-achtige of merkloze rommel, maar als je goed let op de afwerking ervan (rommel herken je vrij snel aan extreme dikte en/of slechte afwerking), kan goedkoop soms ook best heel goed zijn, meer dan voldoende voor zelfs regelmatig sleutelen.
Steeksleutels (die ik uit principe eigenlijk nooit gebruik) vind ik ondingen, beschadig je boutkoppen veel te gemakkelijk mee doordat je slechts 2 van de kop vlakken belast. Die MOET je van een goed merk hebben, goedkope zijn te zwak, buigen open en beschadig je de boel veel te snel/ maak kapot.
Ratel/ringsleutels die wil je wel van een goed merk zoals bijv. Facom, goedkopere sets hebben veelal een vrij grof ratelmechaniek, erg dikke buitenring en zijn vrij grof gemaakt, wat niet prettig werkt.
Ik heb doppen sets liggen van Hazet, Facom, Tengtools en.... 2 koffers van Hofftech (van de Lidl) één 90.. delige van ca. 69 E en één 190.. delige met ook ring/steeksleutels er in van ca. 99 E welke ook doppen bevat voor de stervormige Porsche bouten.
En wat pak ik standaard als ik sleutel: de goedkope sets van de Lidl. Daar heb je namelijk echt alles in 1 doos mee bij de hand en spul is verbijsterend goed. Ook de ratels in de set (welke bij goedkoop spul vaak een grof ratelmechaniek hebben en slecht/stroef werken) zijn gewoon goed.
Met de 90.. delige set welke ik al zo'n 10 J heb, heb ik naast regulier sleutelwerk al 6 auto's volledig gedemonteerd voor spares, dus ook zeer vastzittende/ vastgeroeste ophanging bouten, naafmoeren e.d. .
Ik gebruik de set met elektrische slagsleutel die 540Mn kan losslaan (wat dus met gewone set eigenlijk helemaal niet mag), ik gebruik het wringijzer gewoon met 1 1/2 M pijp erop voor super vastzittende moeren ook de ratel heb ik al eens pijp van ruim 1/2 M op gehad en in al die tijd heb ik alleen 2 inbus bits en 1 dop gesloopt.
Passing en afwerking van de sets is perfect.
Conclusie: ook goedkoop gereedschap kan heel goed zijn.
Super dure merk sets zijn voor de hobbyist meer statussymbool en alleen voor de professionele werkplaats een interessante aanschaf, mede omdat daar dan vaak levenslange garantie op zit als er toch eens iets breekt of barst. maar dat mag dan ook wel voor die prijzen..
Recent gebruikte ik mijn grote 1/2" 50 cm lange Facom ratel met daarop een pijp van 1 1/2 M op een super vastzittende chassis bout..(gereedschap handel had mij ca. 20 J geleden bij aankoop van de Facom ratel verzekerd dat die ratel NOOIT kapot mocht gaan, ook niet met een pijp er op, levenslange garantie, dus.. toen brak zowel de dop open EN knapte het ratelmechaniek van de ratel. De Lidl dop heb ik voor 2 E vervangen door een gelijkwaardige want geen garantie. De Facom ratel van nu ca. 100 E werd direct en zonder enige vraag gratis vervangen door een nieuwe, dat is dan weer wel mooi..
Vorige weer zag ik weer de 90.. delige dopsleutel set bij de Lidl voor ik meen 39 E.
Is, mits nog steeds in zelfde kwaliteit als mijn 10J geleden bij de Lidl gekochte oude set een superkoopje.
Just my 2C