Gisteren tijdens een ritje kreeg ik plotseling de melding op m'n display: "Warning battery/Generator",ook bleef meteen het laadlampje voor de accu branden en bovendien viel ook de PSM nog eens uit. De motor liep verder normaal. Ben gewoon naar huis gereden, en heb even naar de accu gekeken. Deze was gloeiend heet! Dat lijkt me niet normaal, toch? Het PSM systeem werkte inmiddels weer wel.
Verder niet meer naar gekeken (had op dat moment geen tijd). Vanmorgen wilde ik naar de spanningsregelaar kijken, maar de auto is volkomen spanningsloos. Accu is dus helemaal leeg. Voorklep zit dicht.... Gelukkig heb ik nog een oude 12V accu staan waarmee ik de klep kan openen.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Is de accu gewoon aan z'n einde, of is de spanningsregelaar kapot? Ik heb helaas geen meterje om de accu door te meten...
Ik zou er even iemand bij halen met een spannings meter/ multimeter. De accu er in zetten die je nog had en starten. Gelijk even meten wat je laadstroom is. Ongeveer max 14,2 volt. De dynamo is toegangkelijk via het inspectieluik achter je stoelen.
Maar van een slechte massa wordt je accu ook niet vrolijk. Die ook even controleren
Nou, ik heb de laadspanning gemeten, kwam uit op 17,2 Volt. Dit is dus duidelijk te hoog. De spanningsregalaar is dus kapot. Ik heb uit een vorige post begrepen dat de spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo. Moet ik nu de gehele dynamo vervangen (best wel kostbaar denk ik), of kan ik de spanningsregelaar in de dynamo vervangen?
Trouwens, ik kreeg bij het testen van de laadspanning de volgende storingsmeldingen:
"warning battery/generator" (was al bekend...) " warning brake distribution" " PSM failure drive to workshop" " ABS failure"
Hebben al deze storingsmeldingen te maken met de kapotte spanningsregelaar??
gewoon je alternator wegbrengen naar een gespecialiseerd revisiebedrijfje. ik betaalde dit jaar 40 euro om eentje te herstellen en na te meten op een testbank.
de foutmeldingen kunnen idd veroorzaakt zijn door de lege/kapotte accu. zodra het euvel verholpen is een rondje gaan rijden, dan gaan deze normaal weer vanzelf weg.
dpRide schreef:gewoon je alternator wegbrengen naar een gespecialiseerd revisiebedrijfje. ik betaalde dit jaar 40 euro om eentje te herstellen en na te meten op een testbank.
de foutmeldingen kunnen idd veroorzaakt zijn door de lege/kapotte accu. zodra het euvel verholpen is een rondje gaan rijden, dan gaan deze normaal weer vanzelf weg.
40 euro voor een complete revisie of alleen wisselen spanningsregelaar (ik gok het laatste) ?
bij mijn 996 was laatst ook de dynamo defect, diverse meldingen op het dashbord en de volt meter op 16 volt Accu erg warm incl de kabels ernaarnaartoe. Dynamo is gewisseld voor een ruil dynamo.bij guldenberg racing in delft. Wel uitkijken bij de koelleidingen, kunnen erg broos zijn.
Mr.Borrie schreef: ... 40 euro voor een complete revisie of alleen wisselen spanningsregelaar (ik gok het laatste) ?
wat er aan scheelt kan je vooraf inschatten, maar eens open kan het wijs zijn om gelijk de koolborstels, lagers, ... ook te vervangen. bij mij was idd enkel de spanningsregelaar aan de beurt.
Heb onlangs bij mijn 993 de spanningsregelaar ook vervangen.
Als je een beetje handig bent en de dynamo is "redelijk" makkelijk bereikbaar dan is het een kwestie van 2 schroefjes losdraaien, spanningsregelaar eruit, nieuwe erin en de twee schroefjes weer vastdraaien.
Ik heb op diverse sites gekeken hoe de dynamo te verwijderen. Schijnt toch niet zo simpel te gaan als gedacht. Met name de ophanging in een soort van busje schijnt regelmatig problemen te geven. Zal het bovenstaande filmpje eens goed bekijken.
Heb inmiddels een plaatselijk revisie bedrijf gebeld, en deze kunnen de dynamo volledig testen, en evt. reviseren, maar dan zal hij er eerst uitmoeten....
Lekker inspuiten met wd-40 en even in laten trekken. Lijkt spannender als het is. In jouw geval is de spannings regelaar stuk, dus niet een hele dure reparatie. Bij controle zullen ze de lagers ook controleren. Mischien dat die ook aan vervanging toe zijn.
Inderdaad WD40 is belangrijk. vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken, en de dynamo gedemonteerd. Was binnen een half uurtje gepiept! Nu morgen even wegbrengen naar het revisiebedrijf, en laten checken. Wordt vervolgd!
Bij het revisiebedrijf bleek inderdaad dat de spanningsregelaar kapot was. Meteen laten repareren natuurlijk. Ook zat de poelie vast, daar moet een beetje "vrije slag" op zitten, Ook laten vervangen. Bij elkaar toch nog zo'n 150 euro. Poelie was duur.
Vervolgens vanmiddag weer terug ingebouwd. De ruimte is wel redelijk krap. Tip: haal de passagiersstoel er even uit, scheelt heel veel moeilijk gedoe. Zijn maar 4 boutjes en een stekkertje. Zo gepiept.
Nadat alles weer was gemonteerd, gestart, en alle foutmeldingen waren weg! Laadspanning 14,2 V. Perfect dus weer. Accu onbelast 12,2 V. Ik denk dat de accu nog goed is, even afwachten hoe hij zich houdt.
Probleem opgelost, met (redelijk) beperkte kosten, toch??
Zeker nette kosten. En het scheelt dat je het zelf gedaan hebt. Dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten. En een goed gevoel dat je het zelf gefixed hebt