Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Airco werkt niet

02 okt 2016 16:21

Hallo,

De airco werkt niet bij mijn boxster 2010. Vriend van me zei dat het wellicht de condensor was die lek was door steenslag. Hoe repareren ze dat? Is dat gewoon een nieuwe condensor of kunnen ze die herstellen met een of ander product er in te gieten?
Nog vraagje. Aan die condensor blijft onderaan vuil zitten waar ik niet aankan en wat dagen na het wassen nog nat staat. Is een truukje om dit toch te reinigen of moet de bumper er af?
Thx....

Re: Airco werkt niet

02 okt 2016 16:27

Nieuwe condensor scoren op ebay, 2 nieuwe afdichtingsringen bij de dealer. Bumper eraf, condensor vervangen, bumper weer monteren. Airco laten vullen bij aircoboer. Klaar.

02 okt 2016 16:28

dus....

:mrgreen:

02 okt 2016 18:57

Condensor lek, compressor kapot. Expansieventiel kapot. Droger te verzadigd. O-ring lek. Het kan allemaal.

Ga eerst eens na of de AC gevuld is met contrastvloeistof, staat als het goed is ergens op een sticker. Heb zo'n lamp en bril eens geleend en je ziet perfect als er ergens een lek is. Je kunt wel je condensor vervangen maar als die niet kapot is schiet je er geen kloot mee op.

Ga dus naar een garage met een airco vul apparaat (heeft bijna elke garage), en laat ze de wagen nakijken met ultra violet. Vanuit die uitkomst kun ie actie ondernemen. Desnoods perslucht erop, dan weet je vaak ook al genoeg, samen met een stethoscoop. Anders kun je blijven gokken wat het probleem geeft.

03 okt 2016 19:50

Ok. Bedankt vr de reactie.
Enige tip om de ruimte aan de condenser netjes te krijgen? Ligt nu wel redelijk wat zand vliegen enz.beneden aan de condensor.

03 okt 2016 20:08

PTT schreef:Nieuwe condensor scoren op ebay, 2 nieuwe afdichtingsringen bij de dealer. Bumper eraf, condensor vervangen, bumper weer monteren. Airco laten vullen bij aircoboer. Klaar.

Dat zou ik nooit doen, beetje gevaarlijk.

Altijd eerst naar de aircoboer gaan en controleren naar de druk van systeem, airco kan ook defect zijn terwijl het vol zit met r134. Als je leidingen los gaat halen terwijl het systeem helemaal vol zit kan je fikse brandwonden krijgen op bv je handen.

03 okt 2016 21:53

Inderdaad eerst even laten controleren óf en hoeveel druk er nog op het systeem staat.

Als de airco "leeg" is - kunnen ze ''m daar wellicht toch nog vacuüm trekken en opnieuw vullen.
Als ze dan ook dat fluoriserende goedje toevoegen, kan je het lek makkelijker opsporen :idea:

03 okt 2016 23:10

Bekend probleem bij de eerste wagterkokers: bumper eraf halen, kappen die de lukt naar de condenser leiden eraf halen en schoonmaken maar. Er staan zat filmpjes op youtube over hoe het moet. Als je te lang blijft doorrijden met een lek airco systeem verlies je uiteindelijk ook alle olie uit je systeem. En als dat gebeurt loopt je compressor droog met alle kostelijke gevolgen van dien. Dus ik ben het met de vorige schrijvers helemaal eens: rijd eens langs een goede airco boer.
Succes

06 okt 2016 19:55

Bedankt voor jullie input. Vandaag airco laten repareren. 2 nieuwe condensors. Allles werkt weer perfect....
Vraag me af of ik beter zo geen gaas zou gebruiken. Heb dit hier ergens gezien maar is zeer duur...
Plaats een reactie