Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Bandenvul pistool

12 nov 2016 9:30

Hi,

Ik heb net nieuwe banden op mijn Boxster. De bandencentrale raadt me aan om tijdens de winter bij langere stilstand de druk te verhogen naar 3 bar en daarna weer t e verlagen tot normale spanning. Volgens de bandenman is het echter best om een digitaal bandenvulpistool te hebben om de druk zeer nauwkeurug te hebben. Er zit een bandendruk meting op de wagen en blijkbaar wanneer dit niet juist is krijg je voortdurend meldingen op je dashboard.
Hebben jullie merken van pistolen die goed zijn, digitaal, geeikt?

Bedankt voor de reacties...

Re: Bandenvul pistool

12 nov 2016 10:04

Ik ga met je bandenman mee voor een geeikte bandenspanningsmeter, heb zelf ook een setje (achter-)banden sneller om zeep geholpen door een te hoge bandenspanning. Achteraf bleek m'n nieuw aangeschafte bandenspanningsmeter ('n paar tientjes) een te hoge druk af te geven terwijl de meter 1 1/2 bar lager aan gaf :bang:

Digitaal is wel makkelijker af te lezen, of ie ook nauwkeuriger is dan een gewone analoge meter weet ik niet.
Afbeelding

Ik heb nu DEZE gekocht. Heb voor alle zekerheid hem vergeleken qua afgegeven en afgelezen druk met de bandenspanningsmeter (die ieder jaar geeikt wordt) van een lokale garage.

Re: Bandenvul pistool

12 nov 2016 11:33

Ik zou even bij een kartshop kijken oa wildkart meters zijn perfect. Bandenspanning luistert hier heel nauw. Zijn rond de 100 euro .en zelf laat ik altijd vullen met stikstof.

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 12:40

Digitaal is niet per se nauwkeuriger, je hebt alleen geen afleesfout, als het apparaat niet juist aangeeft dan helpt digitaal je niets.

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 12:49

Te verhogen naar 3 bar :?:

Op welke druk heeft de beste banden-man je banden gezet :?:

Hier standaard 3.0 Bar op de achterbanden van de Boxster ....

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 13:09

3.0 is pittig. Volgens boekje van mijn 986 moet hij op 2.5 achter en 2.0 voor. Voor alle modellen

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 13:47

voor auto's maar 1 goede bandenmeter: Dainu......de rest is niet te vertrouwen.
Afbeelding

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 14:25

Ik heb er nu aparte wielen/banden onder alleen maar voor het stil staan maar toen ik de Boxster nog weg zette met de normale banden blies ik ze op naar 3.5 bar.
En als ik reed voor 2.5 en achter 2.7
Nog nooit ergens problemen mee gehad.

Re: Bandenvul pistool

13 nov 2016 16:38

Jens01 schreef:3.0 is pittig. Volgens boekje van mijn 986 moet hij op 2.5 achter en 2.0 voor. Voor alle modellen


3.0 vind ik niet pittig, als er (ook) met 2.5 op de voorbanden gereden wordt en de slijtage aan het vlak van de banden gelijk is :idea:


Doe zelf maar eens de krijtjes test met je banden .. dan zal je zien dat de druk wss best wat hoger mag zijn, dan wat Porsche voorschrijft :wink:

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 7:39

Krijtjestest?
Ik leer hier graag wat bij. :wink:

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 7:48

viewtopic.php?p=198896#p198896

:salut: uit de oude doos.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 9:26

harryv8 schreef:Ik zou even bij een kartshop kijken oa wildkart meters zijn perfect. Bandenspanning luistert hier heel nauw. Zijn rond de 100 euro .en zelf laat ik altijd vullen met stikstof.


Stikstof is een fabel. Enige wat je merkt is dat je een groen dopje krijgt. De lucht die je inademt bevat al 85% procent stikstof. Belangrijker is de olie- en vochtafscheider van de compressor en of die goed onderhouden is.

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2003 ... 8-10113311

Maar als jij een placebo effect niet erg vindt dan moet je hem vooral laten vullen met stikstof.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 10:25

Zal niet zeggen dat het major impact heeft , maar zelfs in het kritische stuk van AMT , zijn er nog voordelen
je weet in ieder geval dat je geen vocht binnen krijgt . Zelf rij ik met de klassieker met binnen banden , en daar
"schijnt" het beter te merken te zijn omdat er geen lucht in een binnenband zit voor het oppompen

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 11:18

Placebo? Ik heb met die groene ventieldopjes altijd het gevoel dat ik tóch iets goed voor het milieu met mijn V8.... :twisted:

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 11:19

Ik kan je bijna garanderen dat de bandenboer gewone lucht verkoopt als zijnde stikstof. De groene ventieldopjes zijn nog het duurste.

Zoals ik al zei: lucht- en olieafscheider zijn veel belangrijker.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 14:04

DennisvdB schreef:Ik kan je bijna garanderen dat de bandenboer gewone lucht verkoopt als zijnde stikstof. De groene ventieldopjes zijn nog het duurste.

Zoals ik al zei: lucht- en olieafscheider zijn veel belangrijker.


Vult dat niet lastig met een luchtafscheider? :mrgreen: :mrgreen:

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 14:15

Water dan, wisenose.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 14:18

:scratch:
Wat is beter, lucht- of waterkoeling?
:wink:

Het vocht in de perslucht condenseert, bij 10 bar verhoog je de hoeveelheid water in je compressorvat 11x.

Een waterafscheider zal nog altijd lucht met 100% relatieve vochtigheid doorlaten. Droge perslucht krijg je alleen met een droger.

Een olievrije compressor is wat je nodig hebt, zeker om verf te spuiten, probleem olie opgelost aan de bron.

Als de samengeperste lucht uit je compressorvat warm in je band gaat, krijg je idd een heel klein beetje water binnenin je band bij afkoeling. Wanneer je banden opwarmen, zou dat dan weer moeten damp vormen. Dus niet dat daar water in rondklotst. Weinig of geen invloed, denk ik.
(Edit: het beetje water zal bij opwarming waterdamp vormen en die druk telt op, 1% waterdamp zal een 1% hogere bandendruk geven en koud gaat dat er weer af.)
Laatst bijgewerkt door hendrik914 op 14 nov 2016 19:26, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 15:37

Ik heb deze in mijn werkplaatsje deze;

http://wielservicenederland.nl/winkel/m ... lin-detail

Is dezelfde die een gemiddelde bandenboer naast zijn bandenapparaat heeft hangen. Top ding voor een goed prijs.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 16:05

Ik pomp mijn banden op met de standaard staande fietspomp (geen idee hoe dat eigenlijk heet). Zitten als het goed is 2 verschillende aansluitingen voor ventiel op waar eentje geschikt is voor autobandventiel. Daarna met een drukmeter met aflaatventiel beetje lucht aflaten tot op de gewenste spanning. Simpel. Geen pistool nodig.

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 16:09

Zit wel veel verschil tussen meters.
Mijn "pistool" geeft 2-3 tienden meer aan dan mijn Sparco meter (die ik het meeste vertrouw)

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 16:14

Damn ... dus dat werkt ook niet.
Hoe staat het gesteld met de luchtinstallaties bij de benzinepomp?

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 18:27

Duidelijk geen chemici in dit rijtje van beantwoorders.
Jullie weten niet dat stikstof dikker is dan zuurstof?
Jullie weten ook niet dat als door diffusie een band afloopt dat de zuurstof eruit is maar de stikstof grotendeels niet?

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 18:53

Hmmm.
Scheikunde gaat over reacties en verbindingen.
De mechanische eigenschappen van gassen zou ik natuurkunde noemen.

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.p ... 6&start=25

http://www.chemieisoveral.nl/op-spanning-met-stikstof

Re: Bandenvul pistool

14 nov 2016 21:39

thedutchguy schreef:Duidelijk geen chemici in dit rijtje van beantwoorders.
Jullie weten niet dat stikstof dikker is dan zuurstof?


Dikker? Blijkbaar ook geen chemische achtergrond. :p

N2 is een grotere molecule dan O2 bedoel. Daardoor diffundeert het minder snel doorheen het rubber.

Maar is idd zoals in bovenstaande link vooral de water content die beter controleerbaar is. Dus beetje zinloos voor 99% van de toepassingen vind ik.
Plaats een reactie