Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
24 dec 2016 22:46
Tja ... op den duur ga je je toch ergeren aan de steenslag aan de voorkant.
Het is nog niet heel veel maar de lak is twee jaar geleden wel behandeld en vrij van swirls.
Hij kreeg toen helaas niet de steenslag weg.
En dan sta ik nu voor de keuze: spuiten of steenslagreparatie?
Wat zijn jullie ervaring met dit soort reparaties?
Geeft het een voldoende resultaat?
Jos
24 dec 2016 23:53
Wat is een steenslag reparatie zonder spuiten?
25 dec 2016 12:10
Heb je ook een foto van de steenslag schade, om te zien hoe erg het is?
Iemand die er in is gespecialiseerd zal het nagenoeg onzichtbaar kunnen wegwerken.
Echter hangen de kosten ook weer af van de mate van steenslag schade.
Op mijn zwarte C5 had ik erg veel last van steenslag schade en daarnaast was er een lichte grondlak gebruikt.
Je zag daardoor allemaal witte puntjes zitten op de punt van de neus.
Dus zelfs als er in mijn geval weinig zou schade zijn geweest, dan was het in het geval van reparatie heel irritant dat elke nieuwe schade gelijk alweer zeer zichtbaar was.
Ik heb er toen voor gekozen om de hele voorkant (ex voorbumper, want die had geen lichte grondverf) te laten overspuiten.
Daarbij heb ik gelijk de spuiter gevraagd om een donkere grondverf te gebruiken.
Hij vond het zelf ook vreemd dat er een lichte grondverf was gebruikt, want op die manier zou elke lichte schade direct zichtbaar zijn.
Er zal ongetwijfeld wel weer steenslag schade aanwezig zijn, maar door de donkere grondverf is deze nagenoeg onzichtbaar.
De meeste steenslag schades zijn overigens te wijten aan het te dicht rijden op voorgangers.
Iets waar je na reparatie, dus beter zal mee moeten opletten om de kans erop te verminderen.
27 dec 2016 23:35
Let ook op wat voor een kleur je wagen is. Sommige kleuren bv zilver of WIT, zoals de mijne zijn lastig bij te werken.
28 dec 2016 0:03
jacobt schreef:Wat is een steenslag reparatie zonder spuiten?
Aanstippen met een cocktailprikkertje voorzichtig gedoopt in de lak, meerdere laagjes, blanke lak idem. Gatje niet al te hoog opvullen. Voorzichtig nat schuren met korrel 2000, wijnfleskurk nodig.
Polijsten.
28 dec 2016 9:38
Idd....
Krukje, muziekje erbij......
28 dec 2016 11:07
Marquez93 schreef:jacobt schreef:Wat is een steenslag reparatie zonder spuiten?
Aanstippen met een cocktailprikkertje voorzichtig gedoopt in de lak, meerdere laagjes, blanke lak idem. Gatje niet al te hoog opvullen. Voorzichtig nat schuren met korrel 2000, wijnfleskurk nodig.
Polijsten.
Ik zou voorzichtig zijn met schuren, mijn 997 heeft bijvoorbeeld maar 80um op de motorkap. Als je daar aan begint met vullen en schuren, zit je zo door de blanke lak!
Ik wetsand regelmatig, maar kan je aanbevelen dit niet zonder lakdiktemeter te doen!
28 dec 2016 11:44
IK heb al een paar x de voorschermen en motorklep laten spuiten. Kosten vallen mee en en het ziet er weer uit als nieuw. Alleen een jaar later zit alles weer onder de steenslag. Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven, die alles met poetstechnieken en een beetje verf herstellen. Ik zou voor die optie kiezen.
28 dec 2016 15:46
Overspuiten ivm kleurverschil heb ik gedaan
Neus van de 964 was niet zo mooi meer door steenslag en bij de sideskirtshaaievinnen(voor de achterwielen) ook behoorlijk wat steenslag,dus alles in 1 keer weer als nieuw.
Denk als je kritisch om de wagen heen loopt je wel meer tegen komt dan alleen de neus....
02 jan 2017 22:37
Gezien de schade is de keuze voor overspuiten een goede .Er zitten al enige aardige inslagen op waar mogelijk al meer schade is veroorzaakt.
Kies voor de juiste methode en laat deze geheel kaal schuren naar blank metaal.
02 jan 2017 22:48
Misschien komt het niet goed over op de foto, maar ik vind het reuze meevallen. Daarnaast vind ik dat je lak maar eenmaal origineel is en steenslag hoort nu eenmaal bij een 911.
Als ik jouw was zou ik de auto naar een detailer neem want ik denk dat ze best veel van de putjes kunnen verhelpen.
02 jan 2017 23:14
Dat laatste is het verstandigst.
02 jan 2017 23:51
Johann schreef:Misschien komt het niet goed over op de foto, maar ik vind het reuze meevallen. Daarnaast vind ik dat je lak maar eenmaal origineel is en steenslag hoort nu eenmaal bij een 911.
Als ik jouw was zou ik de auto naar een detailer neem want ik denk dat ze best veel van de putjes kunnen verhelpen.
Is ook een reparatie methode en zeker financieel aantrekkelijker. Een detailer kan inderdaad toveren. Maar is het afdoende voor de langere termijn.
Steenslag komt voor bij een 911 net als bij andere merken maar hoort niet. Het is lakschade en eigenlijk is het zelfde als een ster in de voorruit , als je daar niet snel wat aan doet, heeft het gevolg schade.
03 jan 2017 12:12
De uiteindelijke beslissing zal makkelijker gemaakt kunnen worden, door voor beide methodes een prijs op te vragen.
Ik had ook een witte grondlaag, echter met een zwarte lak, waardoor het leek alsof er allemaal kleine spetters op de neus zaten.
Verder had ik ook een ingebrande vogelpoep plek, die behoorlijk ernstig was.
Reden te meer om de neus over te laten spuiten, gebruik makend van een donkere grondlak.
Bij nieuwe schades zou ik me immers gelijk alweer ergeren aan die witte grondlak, bij alleen steenslag reparatie.
Twee schermen en de motorkap overspuiten kostte destijds bij een bevriende spuiter 500 euro.
Bijkomend voordeel van overspuiten is tevens dat de laklaag een stuk dikker is en dus meer kan hebben.
Van de wagens met een fabriekslak die ik heb gemeten, zat ik gemiddeld zo rond de 100 micron bij de voordeksel.
Handmatig gespoten lagen, zaten dik boven het dubbele daarvan.
Dat stuk dikker moet je relatief genomen zien, want 100 micron is 0.1 mm.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.