Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 17:00

Beste forum

Het voorstellen van mijzelf en mijn auto wil ik eigenlijk niet doen in een post over een probleem, maar mijn auto geeft mij voorlopig even weinig keuze. Dus:

Mijn naam is Bas, 30j en woon sinds kort weer in Nederland (na 3,5j Corsica). Onlangs heb ik een 996 3.4 met X51 optie gekocht, een auto die op dit forum wel eens eerder voorbij is gekomen. Hij heeft een zeer hoge km stand (303k km), maar is zeer goed onderhouden en heeft een mooie rij stempels van oa Porsche Centrum Amsterdam en Visser in Hilversum.

Echter, de auto vertoont nu erg rare fratsen qua voltage. Bij het omdraaien van het contact staat er tussen de 11,8 en 12,3v aangegeven op de voltmeter. Direct na het starten gaf de auto een niet al te hoog voltage aan, maar ook dit kon per dag anders zijn. Tijdens het rijden was het voltage ergens tussen de 12 en 13,5, maar meestal <13.0v. Starten gaat ook redelijk moeizaam, vandaag was ik zelfs even bang dat hij helemaal niet wilde. Ook loopt hij stationair niet helemaal lekker, wat beter lijkt te zijn als 'toevallig' het voltage wel een keer hoog staat.

Mijn conclusie (en de conclusie van Visser bij de akk) was dat de dynamo waarschijnlijk niet meer goed was. Het zou ook de voltregelaar kunnen zijn, maar ik heb twee weken geleden meteen de gehele dynamo vervangen. Starten na het monteren van de nieuwe dynamo: 13,8-13,9v en op weg naar huis ook zoiets.

Echter, sindsdien is het voltage eigenlijk precies zoals het daarvoor was. Ik heb nog even de aardkabel (juiste woord?) tussen het blok en chassis losgemaakt en schoon geborsteld. Ook dit leek even effect te hebben, maar de dag erna was alles weer bij het oude. De accu lijkt ook in prima staat en heeft voldoende Ah en CCA.

Hoe het vandaag verliep:
Accu = 12,3v
Contact aan = ~12,2v
Na (moeizaam) starten = 13,8v
Tijdens het rijden = 12,0-13,0v
Bij aankomst contact aan = ~12.0v

Waar kan het probleem in hemelsnaam zitten? Is het harnas tussen dynamo, starter enz. de boosdoener? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 18:27

Hallo Bas,

Toevallig een blauwe 996?
In ieder geval veel plezierige km's gewenst.

Start de auto ook moeilijker nadat je er even een stuk(je) er in gereden hebt dan koud? Gezien je info die je geeft zou dat denk ik wel het geval moeten zijn.
Ik vermoed dat het toch de spanningsregelaar de boosdoener is.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 18:36

Dank je wel! Het is inderdaad een blauwe. MGM was een eerdere eigenaar. Ik heb hem van de eigenaar na hem gekocht.

Ja, ook met een warme(re) motor is de start wat moeizaam. De spanningsregelaar zit achterop de dynamo (toch?), dus die zou nieuw moeten zijn. Ik weet ook niet hoe ik dit zou kunnen testen.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 18:47

BasaBas schreef:De spanningsregelaar zit achterop de dynamo (toch?), dus die zou nieuw moeten zijn. Ik weet ook niet hoe ik dit zou kunnen testen.


Zit iinderdaad bij de dynamo.
Misschien kun je met een externe voltmeter controleren of je interne voltmeter wel de juiste waarden aangeeft? Je kan de spanningsregelaar ook even doormeten heb ik begrepen.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 19:00

Het doormeten van het gehele systeem is de enige weg vooruit ben ik bang. Misschien is de dynamo dus wel voor niks vervangen...maar goed, een verse is ook niet verkeerd natuurlijk.

Intussen ben ik deze post tegengekomen. Dat ziet er veelbelovend uit.

https://www.renntech.org/forums/topic/47504-troubleshooting-low-voltage-and-charging-issues/

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

22 dec 2017 19:03

Lijkt mij inderdaad de goeie weg. Succes!

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

23 dec 2017 22:30

Is een massa probleem...

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

23 dec 2017 23:07

Vandaag even alle 5 tests gedaan zoals omschreven in de link.

De 3e test zou een verschil van ~0.2v mogen hebben, maar ik kwam tot 0.65v verschil. De rest lag onder de genoemde waarden. Dus volgende de metingen zou het de kabel tussen dynamo en starter moeten zijn.

Nu dus op zoek naar een leverancier die de kabel zsm kan leveren.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

27 dec 2017 23:22

Vandaag de kabel gekocht bij Porsche Centrum Amsterdam en afgelopen middag meteen maar even gemonteerd.

Mocht iemand hetzelfde willen doen, hierbij 2 dingen die mij erg hielpen:

- Het plastic kapje aan het eind van de kabel losmaken met een schroevendraaier. Evt warm water erover
- De bout die in het kapje zit losdraaien

Hierdoor kan de kabel tussen het inlaatspruitstuk en de aircopomp door, waardoor je niet de pomp en het plenum los hoeft te halen. Scheelt redelijk veel tijd.


Het voorlopige resultaat: 13,5-13,9v op weg naar huis. Even kijken hoe het zich houdt, maar voorlopig is het een stuk beter dan eerst!

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

27 dec 2017 23:58

Mooi dat het gelukt is!
Heb je een foto van waar de nieuwe kabel nu in het blok gemonteerd is? Ik neem aan dat je de Y kabel tussen Dynamo / startmotor / en 12V aansluiting die vanaf de accu komt.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

29 dec 2017 13:52

Hi,

Ja, ik heb zelf de spannings regelaar ook al een keer vervangen bij die auto. Maar mooi dat het nu gefixed is met een nieuwe kabel.

Heb je de auto van Reinier gekocht? Hij heeft hem zelf niet heel lang gehad geloof ik? Ben wel benieuwd om de auto weer eens in het echt te zien. Blijft een bijzondere auto, en is voor mij ook de auto die ik het langst gehad heb (~3 jaar), zo lang houd ik nooit een auto :)

(ps. ik heb zelf nu ook weer eentje gekocht, kon het niet laten, en heb een 997 gekocht :P )

Maar gefeliciteerd met je wagen!

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

29 dec 2017 14:43

vaudi schreef:
Mooi dat het gelukt is!
Heb je een foto van waar de nieuwe kabel nu in het blok gemonteerd is? Ik neem aan dat je de Y kabel tussen Dynamo / startmotor / en 12V aansluiting die vanaf de accu komt.


Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het proces. Het is inderdaad de Y-kabel, die vanaf de dynamo loopt. Op zich zagen de uiteinden er prima uit, behalve dat de aansluiting op de startmotor gesmolten rubber had zitten, waarschijnlijk is de kabel toch dusdanig heet geworden dat het rubberen beschermhoesje daar wat is gesmolten. Online wel gelezen dat soms de kabel ergens in het midden, dus onder het plastic omhulsel, slecht is geworden terwijl de uiteinden nog goed zijn. Misschien toch maar even de oude kabel doorsnijden om te zien wat dat oplevert.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

30 dec 2017 16:08

@BasaBas, Heb je voor mij het onderdeel nummer?

Vond op Rennlist als type nr. (de verbeterde kabel): 99660701903

Maar zag ook ergens dat dit voor de 3.6 is. Zelf heb ik de 3,4 en wil deze kabel deze winter ook vervangen.
Heb af en toe problemen met warme motor dat de startmotor te weinig spanning krijgt en daardoor de flat6 moeizaam aanslaat.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

30 dec 2017 16:15

Bij Porsche Amsterdam hadden ze de 996 607 019 01 niet liggen en de 03 wel, dus heb ik de 03 genomen. De prijs is exact gelijk (81,60). Op de oude kabel staat gek genoeg geen nummer vermeld, maar ik vemoed dat mij auto al een 03 kabel had.

Als je de kabel gaat vervangen, zorg er dan voor dat je enkele verlengstukken voor je ratel hebt, plus een knikstuk (kniestuk?). De moer op de starter zit namelijk erg diep onder de inlaat.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

30 dec 2017 20:34

3.4 of 3.6 veel onderdelen zijn gewoon gelijk. Laatste cijfertjes verschil in een productnr is dikwijls enkel dat het om een recentere/verbeterde versie en niet dat het om een modelspecifieke versie gaat. Dan zijn het de voorgaande cijfers die verschillen.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

31 dec 2017 21:17

Die kabel was ook door Porsche herzien vanwege de gevoeligheid voor corrosie. Ik ga op zoek naar de 03. Bedankt voor de tip omtrent de verlengstukken. Die leen ik wel. We beschikken wel over de basis 0,5" doppendoos uitrusting.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

01 jan 2018 15:26

BasaBas schreef:
Online wel gelezen dat soms de kabel ergens in het midden, dus onder het plastic omhulsel, slecht is geworden terwijl de uiteinden nog goed zijn. Misschien toch maar even de oude kabel doorsnijden om te zien wat dat oplevert.


Ben wel benieuwd of je aan de oude kabel nog wat kunt zien dat deze 'slecht' is. Heb je hem nog opengesneden?

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

03 jan 2018 12:49

Er viel aan de kabel niet veel te zien toen deze nog op de motor zat. Aan de kant van de starter zat dus wat zwarte rommel van de deels gesmolten rubber bescherming. Daarnaast is aan het koper te zien dat de kabel erg heet geweest is. Als ik binnenkort weer eens langs de garage ga, zal ik de kabel openmaken, dat heb ik nog niet gedaan.

(hoe voeg ik foto's toe aan een post...? :roll: )

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

03 jan 2018 14:31

Er zal door corrosie wel een te grote overgangsweerstand zijn van de kabel naar de geperste ogen,

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

13 jan 2018 12:37

BasaBas schreef: Als ik binnenkort weer eens langs de garage ga, zal ik de kabel openmaken, dat heb ik nog niet gedaan.
)


Ben benieuwd als het goed is zal het idd bij de overgang kabel / Kabelschoen(oog) zijn.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

13 jan 2018 21:18

Heb vandaag bij onze 996 de Y kabel eruit gesleuteld. Moet zeggen dat die er nog mooi uitzag. Daarbij heb ik onder de isolatie gekeken op de plekken waar de kabel de kabelschoen ingaat.
Daar zag ik nog mooi glimmend koper. Dus geen aanslag.
Wel ga ik de kabelschoenen oppoetsen. En daarna weer monteren.

Re: 996 voltage totaal niet stabiel

08 maart 2018 12:02

Ik heb de kabel opengesneden en het viel mij mee hoezeer de kabel was aangetast. Wel wat verkleuring van het koper, maar dat was alles.

Overigens is het voltage tot nu toe weer perfect. Ik rijd erg weinig, omdat de auto nog ver van mijn huis staat. Hierdoor is de accu steeds op het randje van leeg, waardoor er flink bijgeladen moet worden. Maar dit doet hij erg goed nu.
Plaats een reactie