Was ik weer.
Meestal ben ik een bezige bij en vandaag ook.
Ik heb het zwarte plastic rondom de auto eens goed bekeken en zag dat eigenlijk alleen de achterste erg licht van kleur is.
Het lijkt spuitplamuur zo blauwig maar het is echt 'gewoon' het ABS plastic wat volgens mij erg verkleurd is door uv straling.
Ik ben op een onzichtbare plek bij de achterbumper bezig gegaan met de verfbrander. Helaas mooier werd het niet. Ik ben direct gestopt doen ik zag dat de textuur veranderde maar de kleur niet.
Dus heb ik de lijnolie geprobeerd.
Hieronder links gewassen en onbehandeld.
Rechts gewassen en wel behandeld
Als je het vergelijkt met de voorbumper en onder de portieren (zit ook zwart ABS) zie je dat die direct wel mooi zwart worden. De achterkant blijft de blauwe tint houden.
Het verschil is IRL nog wat groter. Plus die lijnolie stinkt als een gek. Afijn als het maar werkt.
En op de overige kunstof delen werkt het perfect.
In mijn buurt woont een volvo oldtimerliefhebber. Ik vroeg hem wat hij gebruikte op zijn bumpers.
Hij gaf aan dat de auto droog en/of binnen stond dus eigenlijk niets nodig heeft.
Maar als hij wel wat nodig had gebruikte hij Polytrol van Owatrol. Volgens hem was dit het beste product.
Ik mocht de bus even een paar dagen meenemen om te proberen.
Ik heb een stuk geprobeerd op de achterbumper, maar zag geen verschil met de lijnolie. Ook niet in verwerking.
Opbrengen van beiden is overigens een fluitje van een cent met een spons. Minutenwerk.
Brulaap misschien is dat wel een goed idee, al is het maar een klein stukje van de achterbumper. Dan weet ik of dat voor mij werkt of niet. Ik zit in Amersfoort.
Zijn er mogelijk nog andere mogelijkheden? Spuiten zie ik niet zitten want dan moet de voorzijde ook.
Plastidip..... met steenslag geen last aan de achterzijde, maar verliest de bumper daardoor niet zijn structuur?